تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۰
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۶۵۵۰۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
برگزارکننده دومین همایش و نمایشگاه معادن و صنایع فلزات غیرآهنی:

صدای فعالان صنایع غیرآهنی را به گوش مسوولان می‌رسانیم

می متالز - دومین همایش و نمایشگاه معادن و صنایع فلزات غیرآهنی (اکتشاف، استخراج و فرآوری) امسال از ۲۹ دی تا ۱ بهمن در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.
صدای فعالان صنایع غیرآهنی را به گوش مسوولان می‌رسانیم

به گزارش می متالز، این همایش و نمایشگاه بر فلزات غیرآهنی با موضوع‌هایی چون اکتشاف، استخراج و فرآوری تاکید دارد. در این همایش ۳روزه شاهد حضور مهمان‌های داخلی و خارجی خواهیم بود.
درباره اهداف برگزاری دومین همایش و نمایشگاه معادن و صنایع فلزات غیرآهنی (اکتشاف، استخراج و فرآوری) با محمود بندرچی، مدیرعامل شرکت رستاک پاد ویژن و برگزارکننده اصلی این همایش گفت‌وگویی انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

همایش و نمایشگاه معادن و صنایع فلزات غیرآهنی از چه زمانی و با چه رویکردی آغاز به کار کرد؟

دوره نخست این همایش در سال ۱۳۹۲ با همکاری انجمن کارفرمایان سرب و روی، وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران، خانه معدن ایران و سازمان نظام مهندسی معدن آغاز به کار کرد. رویکرد این همایش به صورت تخصصی اکتشاف، استخراج و فرآوری فلزات غیرآهنی مس، طلا، سرب و روی، آلومینیوم، کرومیت و عناصر نادر خاکی بود. اما پس از دوره نخست، این همایش برگزار نشد.

 

چرا پس از نخستین دوره، این همایش برگزار نشد؟

به دلیل رکودی که بر بازار حاکم شد، این همایش ادامه پیدا نکرد تا اینکه امسال تصمیم گرفتیم دومین دوره این همایش را برگزار کنیم. این همایش از ۲۹ دی تا ۱ بهمن امسال در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.
 

صنایع فلزات غیرآهنی تا چه حد در کشور موردتوجه قرار گرفته و ضرورت برگزاری این همایش تا چه اندازه به‌نظر می‌رسد؟

در حقیقت می‌توان ادعا کرد که درحال‌حاضر یکی از ارزآورترین مواد معدنی مس است و در میان این صنایع سرآمد به‌شمار می‌رود. ممکن است‌های و هوی صنعتی مانند فولاد بسیار باشد اما فلزاتی مانند مس، آلومینیوم و طلا می‌توانند ارزش‌افزوده بالایی را به همراه داشته باشند اما به اندازه‌ای که به صنعت فولاد بها داده شده به این فلزات داده نشده است. در حقیقت با توجه به ارزآوری که این فلزات به همراه دارند، کمتر به آنها پرداخته شده است.

 

اهداف و برنامه‌های شما در این همایش چیست؟

یکی از اهداف ما این است که چه در حوزه اکتشاف و چه در حوزه‌های استخراج و فرآوری حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشیم.
سخنرانی‌های کلیدی و کارگاه‌های تخصصی و آموزشی جزو برنامه‌های اصلی این همایش هستند. به همین دلیل برای آن فراخوان داده‌ایم و استقبال به نسبت خوبی تا این زمان انجام شده است.

 

برگزارکنندگان این همایش چه بخش‌هایی هستند؟

برگزارکننده اصلی این همایش شرکت رستاک پادویژن با همکاری انجمن کارفرمایان سرب و روی ایران است اما سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، خانه معدن ایران و نظام مهندسی معدن ایران جزو حامیان این همایش به‌شمار می‌روند.

 

آیا این همایش فقط داخلی است یا مهمان بین‌المللی نیز دارد؟

به یقین مهمان و سخنران خارجی برای این همایش درنظر گرفته شده است، از این‌رو به کشورهای همسایه ازجمله ترکیه سفر کرده و از آنها برای شرکت در این همایش دعوت کرده‌ایم.

 

تفاوت این همایش با همایش‌های مشابه فلزات غیرآهنی در چیست؟

در این همایش و نمایشگاه به تمام فلزات غیرآهنی پرداخته می‌شود و فقط تاکید بر یک عنصر خاص وجود ندارد. طلا، مس، آلومینیوم و سرب و روی همه به یک اندازه مهم به‌شمار می‌روند، از این‌رو قصد داریم خواسته‌های فعالان این حوزه را به گوش مسوولان برسانیم تا اقتصاد در این صنایع به خوبی به‌گردش درآید.

 

اساسی‌ترین مشکلات فلزات غیرآهنی چیست؟

اساسی‌ترین مشکل صنایع فلزات غیرآهنی در بخش اکتشاف است؛ چراکه اکتشاف‌ها به‌طور کامل در زمینه این فلزات انجام نشده است. گمان نمی‌کنم که بیش از ۱۰ تا ۱۵درصد اکتشاف‌های کشور در حوزه این فلزات انجام شده باشد. البته در حوزه استخراج و فرآوری نیز مشکلاتی وجود دارد، این در حالی است که بالاترین ارزش‌افزوده را فرآوری ایجاد می‌کند که باید در این حوزه بسیار کار کنیم. از سوی دیگر به‌دلیل تحریم‌ها در بخش ماشین‌آلات با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.
همچنین فناوری‌های واحدهای فرآوری در برخی صنایع بسیار قدیمی شده و نیازمند روزآمدی است. از سوی دیگر باید بیش از پیش این واحدها را به سمت صادرات سوق داد. هر چند در این حوزه‌ها بخش خصوصی پیشروتر از بخش دولتی است و درحقیقت می‌تواند الگوی خوبی برای بخش دولتی قلمداد شود.

 

اگر سخن پایانی دارید، بفرمایید.

اعلام آمادگی می‌کنیم از تجربه‌های شرکت‌های گوناگون نهایت استفاده را داشته باشیم. از روزنامه «صمت» نیز برای اطلاع‌رسانی این همایش و نمایشگاه سپاسگزارم.

عناوین برگزیده