تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۶
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۶۵۵۲۰
سرویس خبر : انرژی

برگزاری نشست‎هایی با محور مهار آسیب‌های اجتماعی در مناطق نفت‎خیز جنوب

می متالز - موضوع مهار آسیب‌های اجتماعی، طی روزهای اخیر در نشست‎هایی در سطح شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب و بعضی از شرکت‎های تابعه آن بحث و بررسی شد.
برگزاری نشست‎هایی با محور مهار آسیب‌های اجتماعی در مناطق نفت‎خیز جنوب

به گزارش می متالز، نشست مشترک کمیته پیشگیری و مهار آسیب‌های اجتماعی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی دیروز (شنبه، ۱۱ آبان‌ماه) برگزار شد که منوچهر بارانی، مدیر منابع انسانی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در این نشست اظهار کرد: این کمیته اهمیت و جایگاهی ویژه در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در محیط کار دارد و سالم‌سازی محیط از جمله اهداف این کمیته است.

وی با بیان اینکه در کنترل آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری مقدم بر درمان است، گفت: فرهنگ‌سازی، ‌آموزش و اقدام‌های انگیزشی می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر واقع شود.

بارانی با اشاره به اقدام‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در زمینه پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی گفت: این شرکت آمادگی دارد تجربیات و دستاوردهای خود را در این زمینه در اختیار دیگر شرکت‌های نفتی قرار دهد.

سعید کوتی، مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری نشست‌های مشترک میان شرکت‌های نفتی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد:‌ باید اثربخشی اقدام‌های صورت گرفته در حوزه کنترل آسیب‌های اجتماعی مورد پایش مستمر قرار گیرد تا در صورت لزوم و به‌منظور اثربخشی بیشتر آنها، روش‌های نوین به‌کارگیری شود.

تاتیانا نوروزی‌نژاد، رئیس بهبود روابط کار و امور اجتماعی و دبیر کمیته پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز گزارشی از عملکرد این کمیته‌ ارائه داد و گفت: دستورعمل تشکیل کمیته پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی در سطح شرکت ملی نفت ایران در سال ۸۶ صادر و در همان سال این کمیته در مناطق نفت‌خیز جنوب تشکیل شد. این کمیته با تشکیل نشست‌های منظم و بررسی مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی، تصمیم‌های لازم را در دو بخش پیشگیری و درمان اتخاذ کرده است و بر اجرای آنها نظارت دارد.

یدالله پیامنی، مدیر منابع انسانی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون نیز در نشستی که با محوریت کنترل آسیب‌های اجتماعی در این شرکت برگزار شد، از پیگیری طرحی با عنوان «پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی کارکنان» به‌منظور صیانت از سرمایه‌های انسانی در این شرکت خبر داد.

وی با اشاره به اینکه زمینه‌های بروز آسیب‌های اجتماعی همواره در جامعه و محیط کار وجود دارد، گفت: این طرح با محوریت پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر، قانون‌گریزی، سرقت و... برنامه‌ریزی شده است تا با استفاده از ابزار و دانش نوین علوم اجتماعی و مددکاری بتوان سرمایه‌های انسانی شرکت را حفظ و از هرگونه آسیب بالقوه مصون نگه داشت. مدیریت منابع انسانی راهبری این طرح جامع را با همکاری واحدهای مختلف ستادی و عملیاتی به‌عهده داشته و لازم است برای دستیابی به بهترین نتیجه، از تجارب، تخصص و دانش برون‌سازمانی نیز در این زمینه بهره گرفت.

پیامنی بر همکاری دیگر کارکنان شرکت به‌منظور پیاده‌سازی راهبردهای موردنظر و استقرار یک نظام جامع و کارا تاکید و اظهار کرد: در روش اجرایی این طرح، ارکانی چون پیشگیری، شناسایی، درمان، برنامه‌های حمایتی و برخوردهای انضباطی پیش‌بینی شده است که امید می‌رود کارساز باشد و سبب عاری شدن جامعه هدف از آسیب‌های مذکور شود.

وی برگزاری سمینار و نشست‌های تخصصی، تشکیل کارگروه‌های مددکاری، برگزاری نشست‌ها با حضور خانواده‌های آسیب‌دیده، افزون بر ترویج تورهای زیارتی/ سیاحتی و علمی را از مهم‌ترین برنامه‌های پیشگیرانه برشمرد و اذعان کرد: شناسایی افراد آسیب‌پذیر از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل اجرای طرح است که باید بر اساس استانداردهای موجود و رعایت مسائل مربوط به حریم خصوصی افراد اجرا شود.

عناوین برگزیده