تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۱
بازدید: ۳۴۵
کد خبر: ۶۵۶۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رکوردشکنی زیر چتر عرضه اولیه؛

گاو "تاپیکو" شیرده می‌شود

می متالز - با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری‌ها و به ثمر رسیدن طرح‌های توسعه و همچنین برنامه‌های جدی برای عرضه اولیه زیرمجموعه‌ها، آیا "تاپیکو" رکوردشکنی می‌کند.
گاو "تاپیکو" شیرده می‌شود

به گزارش می متالز، شرکت "سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین" در ۳ ماهه منتهی به مرداد ۱۳۱ میلیارد تومان سود شناسایی کرد؛ در حالی که در مدت مشابه سال ۹۷، این شرکت متحمل زیان ۲۵میلیارد تومانی شده بود.

تنها دلیل سودده شدن شرکت در مدت یاد شده، کسب سود از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها بود.

بر اساس این گزارش، این شرکت تا پایان مردادماه ۱۵۲ میلیارد تومان سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها شناسایی کرده که اغلب این سود بابت عرضه‌اولیه سهام «پتروشیمی‌نوری» در بازارسرمایه است.

"تاپیکو" در سال مالی گذشته ۳ هزار و ۵۲۹ میلیارد تومان سودخالص شناسایی کرد که از حیث شاخص سودآوری در رتبه ۱۱ بین تمام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه قرار گرفت.

در جدول زیر، سهم این هلدینگ از بازار محصولات اصلی و فرعی پتروشیمی را ملاحظه می‌کنید. در مجموع، تاپیکو ۸.۷ درصد از ظرفیت تولید محصولات اصلی پتروشیمی را در اختیار دارد.

پتانسیل بالای صادرات در حوزه تیشو و کاغذ بسته بندی، از جمله مزیت‌های سرمایه گذاری در این صنعت به شمار می‌رود؛ باید اشاره شود که "تاپیکو" در این حوزه، مالکیت "هلدینگ سلولزی" را در اختیار دارد.

از سوی دیگر، کاهش واردات کاغذ به دلیل تحریم‌ها، سهم شرکت‌های داخلی را افزایش داده و "هلدینگ سلولزی" با سرمایه ۱۷۰میلیارد تومانی در سال مالی گذشته ۴۰میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرد.

مدت‌ها قبل زمزمه ورود این شرکت به بازار سرمایه شنیده می‌شد اما؛ چه زمانی این امر به واقعیت بدل شود همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد!

از دیگر پتانسیل‌های بالای "تاپیکو" برای سودسازی، پالایشگاه "ستاره خلیج فارس" است که قرار است تا پایان سال جاری، ظرفیت تولید از ۳۶۰ به ۴۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

نکته قابل ذکر این است که این هلدینگ به دنبال گرفتن تخفیف ۵درصدی خوراک پالایشگاه است که به رشد حاشیه سود شرکت کمک شایانی می‌کند.

شایان ذکر است که تاپیکو بیش از ۷ هزار و ۵۳۴ میلیارد تومان در شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری کرده که ارزش بازار آن بالغ بر ۲۸ هزار و ۷۷۲ میلیارد تومان بوده که رقم قابل توجهی است.

علاوه بر این، ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از سبد سرمایه‌گذاری در اختیار شرکت‌های غیربورسی قرار گرفته که عرضه اولیه هر کدام از این شرکت‌ها می‌تواند سود قابل توجهی برای "تاپیکو" بسازد.

به عنوان مثال، مقدمات عرضه اولیه شرکت "صنایع لاستیک یزد" انجام شده و به گفته مدیران این شرکت، تا یک ماه آینده به طور رسمی وارد جریان معاملات بازار سهام خواهد شد.

این مورد را نیز باید مدنظر داشت که تا چند سال پیش شرکت‌های پتروشیمی همچون "ایلام"، "مروارید" و "باختر" و ... سودآوری نداشتند اما؛ اکنون وارد فاز سود شده‌اند به علاوه، متانول شرکت‌های "کاوه"، "بوشهر" و "مرجان" به مرحله راه‌اندازی رسیده‌اند.

با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری‌ها و به ثمر رسیدن طرح‌های توسعه، به‌مرور "تاپیکو" به گاو شیرده تبدیل می‌شود و در هر دوره شاهد رشد سودآوری خواهیم بود؛ موضوعی که در سال‌های اخیر نیز مشاهده شده است. در سال مالی ۹۸ این شرکت به رکورد سودسازی خود بسیار نزدیک شد، اما نتوانست از آن عبور کند.

عناوین برگزیده