تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۸
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۶۵۸۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد تأکید قرار گرفت

تعامل با اوراسیا فرصت بزرگی برای توسعه مناسبات منطقه‌ای است

می متالز - به گفته امیدبخش مدیر اداره روابط چندجانبه اتاق ایران، اقلام اعطایی ایران به اوراسیا در بخش کشاورزی 98 قلم و در بخش صنعتی 262 قلم است. او همچنین بر این باور است که موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شرایطی منعقد شده است که زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور متناسب تجارت ایران با این اتحادیه نیست.
تعامل با اوراسیا فرصت بزرگی برای توسعه مناسبات منطقه‌ای است

به گزارش می متالز، نشست آشنایی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و موافقت‌نامه ترجیحی بین ایران و این اتحادیه، به همت اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان و امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

در این نشست که آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان در تهران، اسفندیار امیدبخش مدیر اداره روابط چندجانبه اتاق ایران، اعضای هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان، مسئولان دولتی و جمعی از فعالان اقتصادی حضور داشتند، روند انعقاد موافقت‌نامه تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ویژگی‌های موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، فهرست اقلام اعطایی ایران به اتحادیه اوراسیا و پیشنهادهای اتاق ایران به فعالان اقتصادی به‌منظور بهره‌مندی از فرصت حضور در این اتحادیه اقتصادی بحث و بررسی شد.

همچنین فعالان اقتصادی این فرصت را پیدا کردند تا مشکلات و ابهامات خود را در رابطه با پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا مستقیماً با نمایندگان وزارت امور خارجه و اتاق ایران مطرح کنند.

اسفندیار امیدبخش، مدیر اداره روابط چندجانبه اتاق ایران با تأکید بر این نکته که اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک تشکل جوان است، گفت: اگرچه این اتحادیه در مقایسه با اتحادیه‌های منطقه‌ای در سایر نقاط جهان مانند اتحادیه اروپا و آ‌سه‌آن سابقه چندانی ندارد، اما باید توجه داشت که در حال حاضر تنها تشکل اقتصادی منطقه‌ای است که ایران می‌تواند با آن تعامل داشته باشد.

او همچنین با اشاره به محدودیت‌های قانونی پیش روی ایران برای انجام تجارت آزاد گفت: موافقت‌نامه تجارت ترجیحی منعقدشده با اتحادیه اوراسیا یک توافقنامه موقت است؛ این نکته را باید در نظر داشته باشیم که در حال حاضر موافقت‌نامه تجارت ترجیحی در جهان منسوخ شده و هدف اعضای اتحادیه اوراسیا هم این است که پس از گذشت 3 سال، طرفین خود را برای افزایش دامنه کالاهای مشمول ترجیح و تبدیل موافقت‌نامه به یک موافقت‌نامه تجارت آزاد آماده کنند.

به اعتقاد امیدبخش، تجارت آزاد و سرمایه‌گذاری خارجی دو روی یک سکه هستند. او همچنین با بیان آمار و ارقامی درباره حجم تجارت بین اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیشنهاد داد با هدف ارزیایی تاثیر موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یک اقتصادسنجی صورت گیرد تا فعالان اقتصادی بدانند فعالیت‌های خودشان را در این اتحادیه به چه بخش‌هایی معطوف کنند.

به گفته امیدبخش، در حال حاضر کشوری نیست که تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا باشد و هم‌زمان بتواند به یک موافقت‌نامه منطقه‌ای هم ملحق شود. او در همین زمینه خاطرنشان کرد: تعامل با اوراسیا تنها فرصت پیش روی ایران برای توسعه مناسبات منطقه‌ای است. بااین‌حال اجرای این موافقت‌نامه ترجیحی با شمول 862 قلم کالا تحول عمده‌ای را در روابط تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به وجود نخواهد آورد و فعالان اقتصادی باید برای بهره‌مندی از فرصت‌های پیش روی این اتحادیه، حداقل یک افق 4 تا 5 ساله در نظرگیرند.

مدیر اداره روابط چندجانبه اتاق ایران با اشاره به مخالفت‌هایی که از سوی برخی فعالان اقتصادی نسبت به عضویت ایران در اتحادیه و تعرفه ترجیحی صورت می‌گیرد، تأکید داشت که باید نگاه ملی روابط تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا داشته باشیم. در همان حال که برخی صنایع یا بخش‌های اقتصادی ممکن است از این تجارت متضرر شوند اما بخش‌های دیگر منتفع خواهند شد، بنابراین باید کل اقتصاد را در رابطه با این تجارت لحاظ کنیم.

به گفته امیدبخش، اقلام اعطایی ایران به اوراسیا در بخش کشاورزی 98 قلم و در بخش صنعتی 262 قلم است. او همچنین در پایان تأکید کرد که موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شرایطی منعقد شده است که زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور متناسب تجارت ایران با این اتحادیه نیست.

 

ایران، اولویت اول ارمنستان در تجارت

در این نشست سفیر ارمنستان در تهران با اشاره به پیشینه روابط اقتصادی ایران و ارمنستان گفت: بازار آزاد ارمنستان یک مزیت برای فعالان اقتصادی ایرانی به شمار می‌رود؛ به خصوص اینکه سیستم بانکداری ارمنستان جزو تحریم‌های آمریکا نیست.

آرتاشس تومانیان با اشاره به تغییرات یک سال اخیر کشورش و روی کارآمدن دولت جدید گفت: به رغم همه این تغییرات اما اصول سیاست خارجی یکی است و اولویت ارمنستان برای تجارت تغییر نکرده است؛ ایران هم همیشه جزو اولویت‌های تجارت با ارمنستان بوده است.

سفیر ارمنستان با تاکید بر این نکته که محیط اقتصادی امن یکی از مهم‌ترین مولفه‌های مهم برای سرمایه‌گذاران خارجی است، افزود: کشور ارمنستان در مبارزه با فساد اقدامات مهمی انجام داده و از این بابت فعالان اقتصادی ایران خیالشان از بابت فساد اقتصادی در ارمنستان، راحت خواهد بود.

عناوین برگزیده