تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۳۹
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۶۵۸۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

سرمایه در دوراهی"مدیریت شاخص"یا "منافع ملی"

می متالز - هنگامی که نقدینگی به صورت سیستماتیک گام بر‌می‌دارد، "هوش‌ سرمایه" به‌صورت هوشمندانه راه خود را پیدا خواهد کرد و نیازی به دخالت در بازه کوتاه مدت (مدیریت شاخص) ندارد.
سرمایه در دوراهی"مدیریت شاخص"یا "منافع ملی"

به گزارش می متالز، فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی گفت: چندین نوع عکس‌العمل را می‌توان به عنوان راهکاری برای حفظ نقدینگی بازار در نظر گرفت. 

وی ادامه داد: در نخستین نکته می‌توان به "عملیات بازدارنده در بازه کوتاه مدت" اشاره داشت که با عناوینی همچون "مدیریت شاخص" و  "مدیریت قیمت" یاد می‌شود و طبیعی است که کوتاه مدت بوده و در دوره میان مدت و بلند مدت قرار نداشته و گذراست.

این کارشناس بازار سرمایه در تصریح دیگر راهکار‌ها عنوان کرد: تصمیمات اثرگذار در حوزه سیاست‌های پولی و مالی که با لحاظ کردن درک منافع ملی از سوی تصمیم‌گیرانی، چون وزارتخانه‌ها، بانک‌مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و ... اتخاذ می‌شود باید یک هدف را دنبال کند. 

وی این هدف را "مهار و کنترل گزینه‌های سرمایه گذاری غیر اقتصادی" بیان کرد و افزود: سرمایه‌گذاری‌های غیراقتصادی را می‌توان در حوزه خرید وسایل نقلیه، اثاثیه منزل و ... به منظور حفظ قدرت خرید یا ارزش دارایی شخص در نظر گرفت.

آقابزرگی با اشاره به یکپارچگی سیاست‌ها و تصمیمات لازم اظهار داشت: این اتفاق باید با لحاظ کردن "درک منافع ملی" رخ دهد چرا که مطمئنا بازار پول و سرمایه در کنار یکدیگر به شکل آکادمیک قدرتی برای جذب نقدینگی سرشار را از اقتصاد کشور خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در مقایسه نقدینگی سال گذشته و سال جاری گفت: شاهد افزایش ۳۰ درصدی حجم نقدینگی در سال ۹۸ نسبت بهسال گذشته بوده‌ایم اما این یکپارچگی می‌تواند هدف را تامین کرده و حرکتی در جهت رفع تردید‌ها و نگرانی‌ها بابت ورود و خروج نقدینگی در بازار سرمایه رقم بخورد. 

آقابزرگی در پایان تصریح کرد: زمانی که نقدینگی به صورت سیستماتیک در حرکت است راه اصلح را پیدا خواهد کرد بنابراین نه نیاز به دخالت در بازه کوتاه مدت (مدیریت شاخص) دارد و نه اینکه امری غیر طبیعی است چرا که جریان طبیعی اتفاق افتاده و یکی از جاذبه‌های بازار سرمایه همین سیال و در جریان بودن نقدینگی است.

عناوین برگزیده