تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۹
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۶۵۸۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

معاملات بجهرم و چکاپا روان‌تر می‌شود

می متالز - دیروز یکشنبه ۱۲ آبان دو اطلاعیه مهم در خصوص آغاز بازارگردانی به روش مبتنی بر حراج برای دو شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم و شرکت صنایع کاغذ پارس روی سایت فرابورس ایران قرار گرفت که بر پایه آن از تاریخ ۱۴ آبان ۹۸، دو نماد «چکاپا۱» و «بجهرم۱» که در بازار دوم فرابورس معامله می‌شوند دارای بازارگردان خواهند بود.
معاملات بجهرم و چکاپا روان‌تر می‌شود

به گزارش می متالز، شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان و صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی امید ایرانیان به ترتیب مجوز بازارگردانی دو نماد «چکاپا» و «بجهرم» را برای یک سال بر عهده خواهند داشت.

در مجوز اعطایی به شرکت تامین مالی لوتوس، حداقل سفارش انباشته ۵۰ هزار سهم عنوان شده است، به این معنی که شرکت نام‌برده همواره ملزم به ثبت سفارش حداقل ۵۰ هزار سهم در سمت خرید و ۵۰ هزار سهم در سمت فروش در نماد «چکاپا۱» خواهد بود. همچنین بر اساس دستورالعمل فعالیت بازارگردانی مبتنی بر حراج در فرابورس ایران، در صورتی که در اثر انجام معامله، حجم سفارش خرید یا فروش کمتر از حداقل سفارش انباشته شود یا تساوی میان آنها از بین برود، بازارگردان موظف است حداکثر ظرف ۲ دقیقه، حجم سفارش‌های مزبور را با یکدیگر برابر و معادل یا بیش از حداقل سفارش انباشته کند. بر اساس اطلاعیه، در صورتی که بازارگردان نماد «چکاپا» یک میلیون سهم را در یک روز کاری معامله کند، حداقل معاملات روزانه خود را انجام داده است. شایان ذکر است که دامنه مظنه برای بازارگردانی سهام شرکت گروه صنایع کاغذ شرکت پارس حداکثر ۳ درصد ذکر شده است.

اما در اطلاعیه دیگر که در خصوص بازارگردانی صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی امید ایرانیان برای نماد «بجهرم۱» منتشر شده، حداقل سفارش انباشته ۱۲۵ هزار سهم الزام‌آور و حداقل معاملات روزانه نیز ۲.۵ میلیون سهم به عنوان مرز تعهد قید شده است. همچنین بر اساس اطلاعیه، دامنه مظنه بازارگردان شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم نیز حداکثر ۳ درصد عنوان شده است.

شایان ذکر است که برای نخستین بار در بازار سرمایه از تاریخ ۲۰ شهریور ماه سال ۱۳۹۵ عملیات بازارگردانی روی دو نماد فرابورسی بازار سهام یعنی نمادهای «سمگا» متعلق به شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران و «وگردش» متعلق به بانک گردشگری آغاز شد و در این در حالی بود که تا پیش از آن بازارگردان‌ها صرفا در بازار صکوک به عملیات بازارگردانی می‌پرداختند.

بهنام محسنی معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران چندی پیش با بیان اینکه هدف از وجود بازارگردان در جریان معاملات هر نوع ورقه بهادار اعم از سهام یا اوراق، تنظیم عرضه و تقاضای بازار است، گفته بود: تحدید دامنه نوسان، افزایش نقدشوندگی ورقه بهادار و تنظیم عرضه و تقاضای بازار از جمله مهم‌ترین مزایایی است که با حضور بازارگردان در جریان معاملات هر نوع ورقه بهادار می‌توان به آنها دست یافت.

عناوین برگزیده