تاریخ: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۶۶۱۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش حضور وزیر صمت نمایشگاه بین المللی واردات چین؛

استفاده از توانمندی های مازاد و اتخاذ رویکرد جدید برای افزایش سهم کشور در بازار چین

می متالز - دومین نمایشگاه بین المللی واردات چین با حضور «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی « شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین روز سه شنبه ۱۴ آبان در شانگهای آغاز شد.
استفاده از توانمندی های مازاد و اتخاذ رویکرد جدید برای افزایش سهم کشور در بازار چین

به گزارش می متالز، در این نمایشگاه که هیات ها و شرکت هایی از ۱۵۰ کشور جهان حضور دارند هیاتی از ایران هم به سرپرستی «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور داشت.

رضا رحمانی روز دوشنبه در راس هیاتی بلند پایه به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات چین و همچنین شرکت در دومین نمایشگاه واردات شانگهای به این شهر سفر کرد.

او در راس هیاتی متشکل از ریاست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین، به همراه معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای بعد از شرکت در آیین افتتاح این پاویون، ضمن بازدید از غرفه های جمهوری اسلامی ایران، از نزدیک با تجار و بازرگانان ایرانی به بحث و گفت و گو نشست و در جریان مسایل و همچنین مشکلات آنان قرار گرفت.

پیش بینی می شود در ۱۵سال آینده چین ۳۰ هزار میلیارد دلار کالا و ۱۰ هزار میلیارد دلار خدمات وارد کند و اهمیت این نمایشگاه به حدی بود که شی جین پینگ «رییس جمهوری خلق چین» در آئین گشایش آن شرکت کرد.

 

صادرات کالا به چین نیازمند رویکرد جدید است

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در این خصوص، گفت: چین سالانه دو هزار میلیارد دلار کالا وارد می کند و استفاده از این ظرفیت نیازمند رویکرد و نگاه جدید دولت و بخش خصوصی است.

رحمانی با اشاره به اینکه بازار چین فرصت بزرگی برای تولید کنندگان ایرانی است و باید از این فرصت، برای بهبود و گسترش صادرات به چین استفاده کرد افزود: باید از برخی توانمندی های مازاد بر نیاز داخل برای توسعه این بخش بهره برد.

گفتنی است که بیش از سه هزار شرکت از ۱۵۰ کشور در این دوره از نمایشگاه حضور پیدا کردند که بیش از یک هزار شرکت آنها برای نخستین بار است که در بازار چین، تولیدات خود را عرضه می کردند.

این نمایشگاه بین المللی شامل سه بخش کشورها، شرکت ها و مجمع اقتصادی «هونگ چیائو» بود و در مجموع ۶۴ کشور و سه سازمان بین المللی در بخش نمایشگاه جامع کشورها به منظور نشان دادن ظرفیت، وضعیت و موفقیت های خود در زمینه تجارت و سرمایه گذاری، شرکت داشته اند.

در بخش شرکت ها نیز بیش از سه هزار شرکت از ۱۵۰ کشور جهان حضور یافتند و اقلامی مانند لوازم روزمره با فناوری جدید، خودرو، تجهیزات، لوازم پزشکی و دارو، لوازم خانگی تجملی، تجارت خدماتی، خوراک و محصولات کشاورزی را نمایش دادند.

تعداد شرکت کنندگان این بخش از نمایشگاه بیش از دوره اول نمایشگاه بود و مساحت محل نمایشگاه نیز با دو برابر افزایش به ۳۰ هکتار رسیده بود و میانگین مساحت هر کدام از غرفه های این نمایشگاه به ۹۳ متر مربع می رسید که در مقایسه با دوره اول نمایشگاه، ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد.

بیش از ۲۵۰ شرکت حاضر در این نمایشگاه یا جزو ۵۰۰ شرکت برتر دنیا یا در صنف خود پیشتاز و مطرح بودند، همچنین تعداد فرآورده ها و فناوری های جدید که در این نمایشگاه رونمایی شد، بیشتر از دوره اول نمایشگاه بود.

 

گشایش پاویون ایران در شانگهای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت

همچنین در دومین روز از نمایشگاه بین المللی واردات چین، پاویون جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با حضور «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در شانگهای گشایش یافت.

پاویون جمهوری اسلامی ایران در مساحت ۱۳۶ متر مربع به معرفی فرهنگ و هنر، صنایع دستی، توانمندی های فنی و معرفی شرکت های دانش بنیان پرداخت.

جمهوری اسلامی ایران امسال در مجموع در سه بخش پاویون، بخش فرهنگی و گردشگری در مساحت ۳۶ متر و بخش تجاری در مساحت ۱۸۰ متر مربع در این نمایشگاه شرکت کرد.

 

استفاده از پتانسیل های مازاد برای افزایش سهم کشورمان در بازار چین

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در خصوص کسب سهم ایران در بازار چین، افزود که نیاز است از پتانسیل های مازاد بر کشور از جمله تولیدات صنعتی، کشاورزی، معدنی، نفت، گاز و دارو در راستای صادرات کالا به چین استفاده کرد.

رحمانی با بیان اینکه صادرات کالای ایرانی به چین در مقایسه با دیگر کشورها چندان رضایتبخش نیست، اضافه کرد: به سازمان توسعه تجارت ماموریت داده ام با عزمی جدی ساختارش را اصلاح کند و در راستای توسعه صادرات به چین با حضور و کمک بخش خصوصی گام بردارد.

او از تبادل کالا در حوزه تکنولوژی و فناوری به عنوان یکی از زمینه های همکاری خوب ایران با چین با توجه به ظرفیت های موجود میان دو کشور نام برد و گفت که صادرات فناوری های جدید فرصت جدید و خوبی است ضمن اینکه می توان صادرات کالا به این کشور را به صورت سنتی ادامه و تقویت کرد.

گفتنی است که 20 شرکت ایرانی در نمایشگاه واردات چین حضور یافتند، و با جهت گیری خوبی که شد، امسال به تناسب شرایط جدید در نمایشگاه حضور پیدا کردیم به طوری که شرکت های فناور و محصولات دانش بنیان ایرانی بیشتری در این نمایشگاه حضور یافته اند.

ترکیب حضور کشورها در این نمایشگاه نشان دهنده اهمیت بازار و واردات چین برای آنان بوده و عرضه این توانمندی ها در صحنه تجاری و اقتصادی دنیا از اتفاقات کم نظیر بوده است.

همچنین در طول نمایشگاه قراردادهایی بین شرکت ها منعقد شد که زمینه را برای همکاری های چند جانبه فراهم کرد.

عناوین برگزیده