تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۳۷۳
کد خبر: ۶۶۴۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تامین مواد اولیه، مهمترین مشکل صنعت سرب و روی است

می متالز - قائم‌مقام مدیرعامل شرکت خالص‌سازان زنجان گفت: سیاست‌های سیال، سلیقه‌ای و غیرکارشناسی در تامین خوراک و مواد اولیه، مهمترین مشکل گریبانگیر صنعت سرب و روی و اتخاذ سیاست‌های غلط توسط برخی از مسوولان به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و کامل در این حوزه از دیگر مشکلات این صنعت است.
تامین مواد اولیه، مهمترین مشکل صنعت سرب و روی است

به گزارش می متالز، بهزاد لازمی در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص تامین خوراک و مواد معدنی و اولیه واحدها اظهار داشت: ۲۰ تا ۲۳ درصد مواد اولیه در داخل و توسط شرکت دولتی از معدن انگوران و ۲۰ تا ۲۴ درصد نیز با واردات از کشورهای دارای ذخایر سرب و روی، تامین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون واحدهای تولیدی به طور میانگین با ۴۰ تا ۴۵ درصد ظرفیت خود فعالیت و ۵۵ درصد ظرفیت آزاد دارند.

لازمی افزود: سرب و روی، جزو معدود صنایعی در ایران است که معدن در دست دولت و صنعت در دست بخش خصوصی است و بخش دولتی در تامین مواد اولیه نمی‌تواند پابه‌پای بخش خصوصی حرکت کند.

وی با بیان اینکه بخش دولتی سالانه ۷۰۰ هزار تُن مواد اولیه استخراج می‌کند، ادامه داد: بخش خصوصی با توجه به راهبرد رفتاری که در تولید و صنعت از خود نشان می‌دهد، زاینده بوده و روزبه‌روز توسعه و رشد پیدا می‌کند اما استخراج بخش دولتی در همان ۷۰۰ هزار تُن، ثابت مانده و آن را در سطح کشور تقسیم می‌کند.

لازمی تصریح کرد: با این روش، حداکثر ۲۰ تا ۲۳ درصد نیازمندی هر پروانه، تامین می‌شود.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت خالص‌سازان زنجان در خصوص واردات مواد اولیه گفت: هدف از واردات این است که بتوانیم ظرفیت آزاد را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه واردات مواد اولیه منجر به خروج ارز از کشور می‌شود، اظهار داشت: ظرفیت آزاد سبب می‌شود قیمت تمام‌شده محصول ایرانی افزایش پیدا کرده و قدرت رقابت با رقبای خارجی به شدت کاهش یابد.

لازمی خاطرنشان کرد: در این صورت، سودی که باید عاید شرکت‌های ایرانی شود نیز کاهش یافته و در اختیار خارجی‌ها قرار می‌گیرد و این یک خودتحریمی کامل در سال رونق تولید است.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم از تمام ظرفیت موجود استفاده کنیم، افزود: دولت باید با تلاش و اتخاذ تدابیر صحیح و اِعمال رفتار کارشناسی‌شده، حجم استخراج سالانه مواد اولیه و میزان خاکی که به واحدهای تولیدی تخصیص می‌دهد را افزایش دهد.

لازمی در پاسخ به دلیل افزایش نیافتن تولید مواد اولیه توسط دولت و نیاز واحدهای صنعتی به واردات مواد اولیه، گفت: بسیاری از شرکت‌ها به دلیل رشد و توسعه، ماهیت بین‌المللی داشته و حجم تولید بالایی دارند که مازاد مصرف داخلی را صادر می‌کنند. وی تصریح کرد: محصولات تولیدی این واحدها به دلیل کیفیت بالا و منطبق با استانداردهای بین‌المللی، قابلیت صادرات دارد.

لازمی در خصوص مقاصد صادراتی، اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم، صادرات به صورت مستقیم به مصرف‌کننده و کاربر نهایی نداریم و فرآیند فروش با یک واسطه، تکمیل می‌شود.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت خالص‌سازان زنجان با بیان اینکه گمرک، دارایی و مالیات و تامین سرمایه نیز بخش دیگری از مشکلات هستند، گفت: محدودیت در تامین خوراک مکفی و فروش به قیمت مناسب، موانعی است که صنعت در قبال تصمیماتی که دولت می‌گیرد با آن‌ها مواجه است.

وی اظهار داشت: تقاضای ما از مدیران دولتی این است که حمایت لازم برای تامین مواد اولیه و خوراک مورد نیاز واحدها را داشته باشند.

لازمی تامین پرمنگنات پتاسیم را یکی دیگر از مشکلات خواند و افزود: از پرمنگنات در داخل فرآیند تولید برای حذف یک ناخالصی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: ۲۰ درصد عوارض برای واردات پرمنگنات وضع کرده‌اند و تنها یک تامین‌کننده و تولیدکننده در داخل کشور وجود دارد که فقط می‌تواند یک‌سوم ظرفیت نیاز کارخانه های تولیدی را تامین کند.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت خالص‌سازان زنجان گفت: ایران در تولید سرب، دارای بِرند قابل قبول جهانی بوده و عیاری که با یک بِرند خاص به فروش می‌رود ۹۹.۹۹۷ درصد به بالا است و ناخالصی‌های آن فوق‌العاده جزئی است.

وی در خصوص ظرفیت فعلی صنعت سرب و روی کشور، اظهار داشت: سالانه ۴۷۵ هزار تُن توانایی تولید شمش روی داریم ولی حجم تولید در شرایط فعلی، سالانه ۲۰۰ هزار تُن بوده و در واقع ۴۲ درصد فعال و ۵۸ درصد ظرفیت آزاد و ناکارآمد است.

لازمی خاطرنشان کرد: در مورد سرب نیز با توجه به اینکه باید با کیفیت بالا تولید شود از ۲ منشا تولید می‌شود که از محل بازیافت باتری‌ها و از طریق کنسانتره است.

وی تصریح کرد: شمشی که از طریق کنسانتره تولید می‌شود، کیفیت فوق‌العاده بالایی داشته و در کنار آن می‌توان نقره را نیز از کنسانتره سرب، استحصال کرد اما وقتی که از محل بازیافت باتری‌ها تولید شود، فقط شمش تولید می‌شود که کیفیت خیلی بالایی نخواهد داشت.

لازمی در خصوص بازار فروش شمش روی، گفت: با توجه به نیازمندی‌های کشور از مجموع ۲۰۰ هزار تن تولیدی، نیازمندی‌های داخلی حداکثر ۳۰ هزار تن را می‌توانند جذب کنند و بقیه تولیدات باید صادر شوند.

وی اظهار داشت: شرکت خالص‌سازان روی زنجان، فعالیت خود را از سال ۸۵ آغاز کرده و هم‌اکنون با ۳۸۵ نیروی شاغل به‌صورت سه شیفته فعالیت می‌کند.

لازمی خاطرنشان کرد: محصولات اصلی این شرکت، تولید شمش روی بوده و یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده شمش روی ایران به شمار می‌رود.

عناوین برگزیده