تاریخ: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۶۹۲
کد خبر: ۶۶۵۹۹
سرویس خبر : انرژی
رئیس هیات مدیره انجمن قیر ایران:

صادرات وکیوم باتوم هیچ توجیه اقتصادی برای شرکت‌های تولیدی قیر ندارد

می متالز - به تازگی گزارشی مبنی بر صادرات قیر خام به اصطلاح صادرات مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) در رسانه‌های مختلف از جمله رسانه ملی بازتاب زیادی داشته است که بررسی‌ها نشان می‌دهد عملا این اقدام منطق و صرفه اقتصادی نداشته و مشخص نیست بازنشر بالای این خبر با چه نیتی انجام شده است.
صادرات وکیوم باتوم هیچ توجیه اقتصادی برای شرکت‌های تولیدی قیر ندارد

به گزارش می متالز، در یک بررسی اجمالی مشخص می شود که صادرات وکیوم باتوم به جای قیر، عملا صرفه اقتصادی یا سود سرشاری برای پالایشگاه ها ندارد و از سوی دیگر اکثر کشورهای طرف حساب ما نیز به دنبال قیر هستند نه وکیوم باتوم؛ چرا که خرید وکیوم باتوم نیازمند وجود کارخانجات تولید قیر در آن طرف مرز و افزایش هزینه های تولیدی برای آن کشور است در نتیجه خرید قیر کامل برای کشورهای بدون منابع نفتی به صرفه تر است.

در همین زمینه محسن ورزشکار رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران در مورد حواشی به وجود آمده در خصوص خام فروشی قیر گفت: موضوع نخست این است که خام‌فروشی قیر یک اصطلاح اشتباه است و اصولا قیر خام وجود ندارد؛ قیر براساس استاندارد‌های معتبر ملی و بین المللی از مشخصات تعریف شده‌ای برخوردار است و موضوع بعدی اینکه صادرات قیر بدون رعایت الزامات و ضوابط استاندارد اصلا امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: به طور کلی خروج هر محصولی از کشور به منظور فروش در بازارهای خارجی یا از مسیرهای رسمی و قانونی و تحت نظارت گمرک انجام می شود که به آن صادرات گفته می شود و یا از مسیرهای غیررسمی و غیر قانونی و خارج از چارچوبهای تعریف شده که به آن قاچاق اطلاق می شود.

او در خصوص صادرات محصول قیر بیان کرد: خوشبختانه برخورداری از گواهینامه استاندارد به منظور اطمینان از تطابق این محصول با مشخصات فنی استاندارد اجباری بوده و هیچگونه صادرات قیر بدون انطباق با استاندارد امکانپذیر نیست ضمن اینکه گمرک نیز بر این فرایند اشراف و نظارت کامل دارد.

ورزشکار افزود: شایان ذکر است که هرگونه صادرات قیر ایران نیز از مسیر بورس کالای ایران است بر این اساس بورس کالا نیز می تواند به عنوان یک فیلتر کنترل کننده محسوب گردد.

رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران افزود: در خصوص صادرات وکیوم باتوم به عنوان خوراک کارخانه های تولید قیر، توجه به این نکته ضروری است که این محصول صادرات رسمی توسط پالایشگاه ها نداشته و شرکت های قیرساز هیچگونه دخالتی در این موضوع ندارند.

او ادامه داد: اصولا وکیوم باتوم به عنوان ته مانده برج تقطیر پالایشگاه ها بوده که در بورس کالا و در رینگ داخلی عرضه شده و شرکت های تولید کننده قیر در یک فرایند کاملا قانونی آن را خریداری و در کارخانه های تولید قیر به گریدهای مختلف قیر تبدیل می کنند.

ورزشکار با بیان اینکه صادرات وکیوم باتوم به عنوان یک ماده اولیه برای شرکت های قیرساز هیچگونه ارزش افزوده ای ندارد، بیان کرد: مشتریان صادراتی شرکت های تولید کننده قیر، مشتری گریدهای مختلف قیر هستند و مشتری وکیوم باتوم نیستند.

رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران با اشاره به اینکه صادرات وکیوم باتوم نداریم که بخواهند جلوی آن را بگیرند،گفت: وکیوم باتوم پالایشگاه بندرعباس به تایید مراکز پژوهشی و مطالعاتی تا حدود زیادی دارای مشخصات قیر است و به همین علت پنج درصد گرانتر از وکیوم باتوم نرمال فروخته شده و به راحتی از طریق فرایند بلندینگ با وکیوم نرمال یا سلاپس به گریدهای قیر تبدیل می شود.

او تشریح کرد: شایان ذکر است در برخی فصول پر تقاضای بازار قیر، کل وکیوم باتوم عرضه شده توسط پالایشگاه های کشور فروخته شده و حتی رقابت می شود لیکن در فصول کم تقاضا، ممکن است همه وکیوم باتوم عرضه شده توسط پالایشگاهها به فروش نرسد.

ورزشکار با بیان اینکه خام فروشی یک اصطلاح کاملا اشتباه است،  افزود: برای تولیدکنندگان قیر ، فروش وکیوم باتوم به بازارهای صادراتی هیچگونه توجیهی ندارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران با بیان اینکه قاچاق وکیوم باتوم از طریق مجاری رسمی و گمرک انجام نمی شود، گفت: شرکت های صادرکننده قیر ملزم به ارائه فاکتور منشا وکیوم باتوم خریداری شده خود به منظور صادرات قیر هستند و در سامانه ثامن این فاکتورهای منشا باید ثبت شود.

او درباره خام فروشی وکیوم باتوم، گفت: اگر هم انجام شود، شرکت های بزرگ و معتبر و شناخته شده که همه فعالیت هایشان تحت نظارت است، نمی توانند این کار را انجام دهند.

عناوین برگزیده