تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۶۶۶۶۵
سرویس خبر : زمین شناسی

پتانسیل زمین‌شناسی و مخاطرات طبیعی استان اصفهان زیر ذره‌بین سازمان زمین‌شناسی

می متالز - به دنبال سفر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی به استان اصفهان پتانسیل زمین‌شناسی و مخاطرات زمین‌شناختی این استان مورد بررسی و بازدید قرار گرفت.
پتانسیل زمین‌شناسی و مخاطرات طبیعی استان اصفهان زیر ذره‌بین سازمان زمین‌شناسی

به گزارش می متالز، در این سفر علیرضا شهیدی ابتدا از منطقه کویری مرنجاب و گسل‌ها و فرونشست‌های ایجاد شده در منطقه کاشان بازدید و در ادامه ضمن حضور در مجتمع فولاد کویر آران و بیدگل و مجتمع فولاد نطنز در نشستی با حضور اسماعیل بایبوردی فرماندار آران و بیدگل و رمضانعلی فردوسی فرماندار نطنز شرکت کرد.

 

کویر مرنجاب ظرفیت تبدیل به ژئوپارک را دارد

در همین زمینه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت بالای کویر مرنجاب در بخش زمین‌شناسی با بیان این‌که این منطقه ظرفیت تبدیل شدن به ژئوپارک را دارد، گفت: پدیده‌های فراوان زمین‌شناسی و باستانی در کنار هم در کویر مرنجاب و دریاچه نمک وجود دارد که می‌توان با بررسی مطالعات و اقدام‌های اولیه، این منطقه را به یک ژئوپارک مطرح در کشور تبدیل کرد.
علیرضا شهیدی افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور متولی ثبت ژئوپارک‌ها است که از گذشته تاکنون مطالعات زیادی روی منطقه مرنجاب انجام داده که جمله می‌توان به تهیه نقشه یکصدهزارم منطقه مرنجاب اشاره کرد.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به ظرفیت گردشگری کویر مرنجاب اضافه کرد: گردشگران خارجی به دنبال هتل‌های باشکوه نیستند، بلکه اقامت در کومه‌های گلی و نمکی را ترجیح می‌دهند که چنین ظرفیتی در این منطقه وجود دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: نباید مسوولان استان اصفهان و شهرستان آران‌وبیدگل خیلی به دنبال معدن باشند چرا که وجود ظرفیت گردشگری دریاچه نمک بسیار مهم‌تر و اقتصادی‌تر از جنبه معدنی آن خواهد بود.
شهیدی در ادامه یکی از هدف‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را شناسایی و اکتشاف ذخایر پنهان معدنی موجود در اعماق زمین برشمرد و گفت: رویه اکتشاف سطحی را از دهه ۸۰ تغییر دادیم و کارهای بزرگی در این زمینه در جریان است.
وی ضمن اشاره به مطالعات اکتشاف‌ معادن که توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌مهپعدنی کشور در استان قم یادآور شد: با این یافته‌های جدید که بیشتر شامل آهن، طلا و مس است، توانستیم قم را به یک استان فلزی تبدیل کنیم.

 

قم، بهره‌بردار اصلی دریاچه نمک اصفهان

همچنین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در ادامه گفت: نزدیک به ۵۰ درصد دریاچه نمک در حوزه جغرافیایی این استان قرار دارد؛ در گذشته پروانه بهره‌برداری آن به استان قم واگذار شده بود، در حالی که تنها راه ارتباطی آن از شهرستان آران‌وبیدگل است.
ایرج موفق با اشاره به تلاش‌ها برای اصلاح در مدیریت بهره‌برداری دریاچه نمک افزود: این دریاچه سرشار از انواع مواد معدنی است که به دنبال استخراج و استحصال آن هستیم.
وی بیان کرد: بحث طبیعت‌گردی برای دریاچه نمک هم به طور جدی مطرح است و با این ظرفیت می‌توان بیشترین بهره‌برداری را از این نعمت خدادادی داشت.

 

ساختار زمین‌شناسی منطقه مرنجاب و دریاچه نمک فرصت ایجاد ژئوپارک

همچنین فرماندار آران‌وبیدگل نیز تشریح کرد: ساختار زمین‌شناسی منطقه مرنجاب و دریاچه نمک فرصت‌های زیادی برای بحث ژئوپارک در خود جای داده که می‌تواند در سطح کشور و حتی جهان مطرح شود.
اسماعیل بایبوردی اضافه کرد: ژئو پارک‌ها در دنیا فرصت‌های اقتصادی بسیاری را برای جوامع محلی و حتی ملی ایجاد می‌کنند، چنان که وقتی منطقه‌ای به عنوان ژئوپارک توسعه می‌یابد، در درجه نخست محیط زیست طبیعی آن حفظ می‌شود.
شایان ذکر است، منطقه نمونه گردشگری مرنجاب در شمال شهرستان آران‌ و بیدگل جزو بکرترین و زیباترین کویرهای کشور است که از شمال به دریاچه نمک، از غرب به کویر مسیله، دریاچه حوض سلطان و حوض مره و از شرق به پارک ملی کویر منتهی می‌شود.
مرنجاب با برخورداری از ظرفیت فعالیت‌هایی مانند کویرنوردی، آف‌رود، موتورسواری، سافاری، شترسواری و اسکی روی شن و ماسه، سالانه میزبان ده‌ها هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی است.
آران‌ و بیدگل با جمعیت بیش از ۱۰۳ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

عناوین برگزیده