تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۶۶۷۹۵
اظهارات اسلامی:

پروژه ریلی که 5سال از امضای توافق نامه آن می‌گذرد

می متالز - وزیر راه و شهرسازی در حالی در ملاقات با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان درباره اتصال راه‌آهن مستقیم 2 کشور گفته «در صورت تکمیل 30 درصد پیشرفت در ساخت مسیر داخل ارمنستان، قطعه داخل ایران اجرایی می‌شود» که پنج سال از امضای تفاهم‌نامه اتصال ریلی ایران به ارمنستان گذشته است.
پروژه ریلی که 5سال از امضای توافق نامه آن می‌گذرد

به گزارش می متالز، پنج سال پیش و در آذر ماه سال 93  با حضور هیاتی به ریاست معاون وزیر حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان و معاون وزیر راه و شهرسازی تفاهم‌نامه اتصال ریلی ایران به ارمنستان به امضا رسید.

سوم آذر ماه سال 93 بود که شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور اعلام کرد: در جلسه مشترک میان معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون اول وزیر حمل‌و‌نقل و ارتباطات و سفیر ارمنستان، رئیس شرکت مدیریت احداث راه‌‌آهن به همراه هیاتی از مسوولان حمل و نقل این کشور که به منظور برقراری ارتباط در توسعه صنعت حمل‌و نقل ریلی به ایران سفر کرده بودند، تفاهم‌نامه اتصال ریلی ایران به ارمنستان به امضا رسید.

بر اساس این خبر با اجرای خط‌آهن جلفا - نوردوز و امتداد خط ریلی راه‌آهن در خاک ارمنستان تا مرز مشترک با ایران ارتباط ریلی ایران با ارمنستان، گرجستان و کشورهای اروپایی فراهم می‌شود. برای اتصال ریلی در طرف ایران نیاز به احداث 60 کیلومتر خط ریلی و در ارمنستان 304 کیلومتر راه‌آهن نیاز است.

اکنون و با گذشت پنج سال از امضای این تفاهم نامه، محمد اسلامی 2 روز پیش (12 آبان) با سورن پاپیکیان، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان ملاقات و در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرده و در این ملاقات با اشاره به توافقات قبلی فی‌مابین برای اتصال مستقیم راه‌آهن 2 کشور و انجام مطالعات بخش داخلی ایران، تأکید کرده است که در صورت تکمیل 30 درصد پیشرفت در ساخت مسیر داخل ارمنستان، قطعه داخل ایران اجرایی خواهد شد.

محمد اسلامی در این ملاقات با توجه به پروژه بزرگراه شمالی جنوبی ارمنستان و آمادگی شرکت‌های ایرانی در اجرای بخشی از این پروژه در نزدیکی مرز 2 کشور، تشکیل کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های معتبر و بانک‌های ایرانی و ارمنی را با هدف تسریع در احداث آن پیشنهاد کرده است.

 به نقل از پایگاه خبری وزارت راه در این جلسه همچنین مقرر شده است به منظور پیگیری پروژه های فی مابین و شروع عملیات اجرایی پروژه ها، کمیته مشترک همکاری‌های زیرساختی ظرف یک ماه آینده برگزار شود.

همچنین بر پیگیری توافقات قبلی، توسعه همکاری‌های فی‌مابین در حوزه ترانزیت، حل‌وفصل مشکلات ایجادشده از سوی طرف ارمنی در خصوص اخذ عوارض یک‌جانبه از ناوگان جمهوری اسلامی ایران، توسعه کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیتی به‌ویژه کریدور خلیج‌فارس - دریای سیاه، تأکید شده است.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده