تاریخ: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۳
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۶۶۸۵۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خداداد غریب پور در ایمیدرو چه کرد؟ (+جزئیات)

می متالز - کمتر از یکسال پیش با حکم وزیر صنعت، خداداد غریب پور به عنوان معاون وزیر صنعت و ریاست هیات عامل ایمیدرو منصوب شد.
خداداد غریب پور در ایمیدرو چه کرد؟ (+جزئیات)

به گزارش می متالز، خداداد غریب پور که پیش از این مدیریت در هلدینگ سیمان کشور، پتروشیمی شازند و گروه توسعه ملی را در کارنامه داشت در حالی وارد ایمیدرو شد که کشور وارد فاز اصلی تحریم های سخت آمریکا شد.

بسیاری از تحلیل گران اقتصادی معتقد بودند فشارهای سنگین خارجی موجب خواهد شد که صادارت از رونق بیفتد و از طرفی سازمان های توسعه ای مانند ایمیدرو به واسطه شرایط تحریمی حالت انقباضی پیدا کرده و در خوشبینانه ترین حالت، به شیوه سابق خود کار را دنبال کند.

خداداد غریب پور به واسطه شناخت و رابطه خوب با سیستم بانکی کشور و ارتباطاتی که در دولت داشت تلاش زیادی کرد تا اعتماد سازی نسبت به فعالیت های ایمیدرو ایجاد کند و بانک ها را به چرخه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی دعوت کند و از این رهاورد طرح ها با سرعت بیشتری در مسیر تکمیل قرار گرفتند.

یکی دیگر از اقدامات مهم غریب پور این بود که شرکت های بزرگ معدنی را در یک راستا قرار داد و با کنسرسیوم سازی کاری کرد تا از ظرفیت این بنگاه ها برای توسعه بخش معدنی استفاده کند و یک حالت خودکفایی را در بخش سرمایه گذاری ایجاد نمود.

در همین راستا نکته قابل توجه این که از سال 81 که سازمان ایمیدرو تشکیل شده تا سال 97، 250 هزار کیلومتر اکتشاف در کشور صورت گرفته و از آنجا که مقدمه شروع هر فعالیت معدنی و صنایع وابسته آن کشف و استخراج است؛ غریب پور مجوز 400 هزار کیلومتر اکتشاف را در تقریبا 21 استان کشور اخد کرد و فعالیت اکتشاف را نیز با همکاری بنگاه های بزرگ و بخش خصوصی و مدیریت ایمیدرو آغاز کرد.

به جرات می توان گفت همین یک اقدام غریب پور در چنین شرایطی در کشور به تعبیر وزیر صنعت انقلاب معدنی محسوب می شود.

فعال سازی معادن کوچک مقیاس که عمدتا متولی آنها بخش خصوصی بود با حمایت مالی و قانونی ایمیدرو گام دیگر غریب پور در این فرصت کمتر از یکسال بوده است.

برنامه فعال سازی بیش از 3000 معدن کوچک مقیاس با حمایت مستقیم ایمیدرو از طریق صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی که تاکنون و در همین مدت منجر به فعال سازی بیش از 40 معدن شده از دستاور های مهم بخش معدنی کشور محسوب می شود.

نگاه به داخل و ظرفیت های علمی و انسانی کشور مورد توجه ویژه غریب پور بوده به طوری که وی معتقد است پیش از ابزار و ماشین آلات، دانش را بومی کنیم و از همین حیث توجه به ظرفیت های علمی داخلی بشدت مورد توجه وی بوده است.

رئیس ایمیدرو در اقدامی در همین راستا، تمام نیازهای علمی حوزه خود را به  دانشگاه ها و مراکز علمی معتبر کشور مانند شریف، تهران، بهشتی، علم و صنعت، امیر کبیر و جهاد دانشگاهی داده و معتقد است باید رابطه صنعت و دانشگاه بر مبنای تقاضای صنعت شکل گرفته و واقعی شود.

فشار تحریمی همه بخش های اقتصادی کشور را تحت شعاع قرار داد، اما غریب پور هیچگاه فرمول خود برای مقابله با تحریم ها را افشا نکرد اما در همین  نیمه سال 6 میلیون تن صادرات فولاد رقم خورد که در نوع خود بی نظیر بوده و حتی در صادرات برای دو ماه تولید نیز پیش فروش صورت گرفت.

هفته آینده نیز رئیس جمهور دهها پروژه از طرح های مجموعه های ایمیدرو را افتتاح خواهد کرد و اگر بدانیم در شرایطی که تمام بخش های اقتصادی کشور در بهترین حالت خود می توانند حقوق جاری را پرداخت کنند اما ایمیدرو توانسته با ایده های خاص مدیریتی رئیس خود، تا پایان سال 98 حدود 3.5 میلیارد دلار طرح و با اشتغال زایی 10 هزار نفر افتتاح کند که در همه عمر این سازمان بیسابقه بوده است، بیشتر به اهمیت و بزرگی فعالیت ها پی می بریم.

رونق تولید که دغدغه رهبر انقلاب و مردم بوده نیز در ایمیدرو عملی شده و خام فروشی نیز با تکمیل زنجیره ها متوقف شده و به گفته غریب پور این سازمان در افق 1404 بیش از 16 میلیارد دلار طرح افتتاح خواهد کرد.

این سازمان هم اکنون به عنوان پیشران توسعه کشور شتاب خوبی گرفته و تکمیل طرح ها و اکتشافات نوید دهنده روزهای خوبی برای صنعت و اقتصاد ایران خواهد بود.

عناوین برگزیده