تاریخ: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۶۶۸۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون صنایع معدنی وزارت صمت؛

تخصیص عوارض صادرات در راستای کنترل خام فروشی محصولات معدنی/ ۵۰ معدن کوچک تا پایان سال راه اندازی مجدد می شوند

می متالز - معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت، تعیین عوارض صادرات را در راستای کنترل خام فروشی دانست.
تخصیص عوارض صادرات در راستای کنترل خام فروشی محصولات معدنی/ ۵۰ معدن کوچک تا پایان سال راه اندازی مجدد می شوند

به گزارش می متالز، جعفر سرقینی معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، درباره به کارگیری شرکت‌های ایرانی در حوزه معدن اظهار کرد: مشارکت بخش خصوصی در چند مدت اخیر گسترس مناسبی پیدا کرده است، اما متاسفانه در معادن بزرگ کمتر شاهد همکاری آن‌ها هستیم.

او ادامه داد: اخیرا بیش از گذشته شاهد فعالیت بخش خصوصی در معادن بزرگ هستیم، اما این مقدار هنوز کافی نیست و امیدوار هستیم مشارکت بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی، بویژه در معادن بزرگ افزایش پیدا کند.

سرقینی گفت: امروز می‌توانیم خوشحال باشیم که از بزرگترین معادن مس و روی جهان در ایران، به محلی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی تبدیل شده است، اما هنوز فضای بسیاری برای مشارکت بخش خصوصی در این حوزه وجود دارد.

معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به مشارکت مناسب سرمایه گذاران در معادن کوچک و متوسط تصریح کرد: امیدواریم با گسترس فرهنگ سرمایه گذاری در حوزه‌های معدنی، شاهد موارد بیشتری شبیه به سرمایه گذاری مهدی آباد باشیم؛ نیاز به مشارکت سرمایه‌گذاران برای انجام برخی فعالیت‌ها، به خصوص فعالیت‌های اکتشافی در این حوزه حس می‌شود.

او تاکید کرد: توجه داشته باشید که بخش خصوصی در قالب کنسرسیوم اکتشافی اقدام به فعالیت در این حوزه کرده و پهنه‌های مناسبی را برای فعالیت در دست گرفته است که به زودی منتهی به کشف معادن بسیاری در سطح کشور خواهد شد و این جزو افتخارات ما محسوب می‌شود.

سرقینی درباره عوارض صادرات مواد معدنی و کنترل خام فروشی، گفت: پیش از هر چیزی به یاد داشته باشید که هیچ کشوری مواد خام استخراج شده خود را صادر نمی‌کند بلکه این مواد معدنی طی فرآیندی به موادی با ارزش افزوده بالا تبدیل شده و سپس صادر می‌شود.

معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت تعیین عوارض صادرات را در راستای کنترل خام فروشی دانست و گفت: برای تعیین قطعی میزان عوارض صادرات در سطوح مختلف مواد معدنی باید تا پایان آبان صبر کنیم در این مدت اطلاعات جمع آوری شده در مهر و آبان مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه پایش آن‌ها و میزان تعیین عوارض در هر سطح را تعیین خواهد کرد.

او با اشاره به پیشرفت میزان تولید و صادرات معادن کشور در شش ماهه اول امسال نسبت به ۲ سال گذشته، بیان کرد: یکی از طرح‌های مهم این حوزه پشتیبانی و راه‌اندازی معادن کوچک و متوسط است تعداد بسیاری از آن‌ها در کشور وجود دارد که بنا داریم تا پایان امسال ۵۰ معدن از بین معادن کوچک و متوسط را مجدد راه‌اندازی کنیم.

سرقینی درباره برنامه وزارت صمت در جبران معادن رو به اتمام است، تصریح کرد: اکتشافات یکی از محور‌های اصلی فعالیت در حوزه معدن است که بدون آن انجام فعالیت معدنی معنایی ندارد، برنامه‌های مناسبی از طرف وزرات صمت در حوزه اکتشاف در حال پیگیری است تا جایگزین مناسب برای معادن رو به اتمام، شناسایی شود.

منبع: ارانیکو
عناوین برگزیده