تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۶۶۹۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آیا بزرگترین صنعت فولاد مازندران احیا می‌شود؛ تلاش مسوولان برای بازگشت ۶۰۰ نیروی کار‌

می متالز - در پی تعطیلی و بیکار شدن ۱۶۰۰ نیروی کار بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات یدکی خودرو در مازندران با تلاش مسوولان استانی و پیگیری‌های استاندار چرخه تولید با فعالیت ۶۰۰ کارگر به این شرکت بازگشت.
آیا بزرگترین صنعت فولاد مازندران احیا می‌شود؛ تلاش مسوولان برای بازگشت ۶۰۰ نیروی کار‌

به گزارش می متالز، صنعت یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که دیگر بخش‌های یک جامعه را به حرکت درمی‌آورد. اقتصاد جامعه بر مبنی چرخه تولید صنعتگران می چرخد که این چرخه متوقف شود آن کشور به فقر و گرسنگی سوق پیدا می‌کند. 

ایران یکی از مهم‌ترین کشورهای خاورمیانه و حتی در سطح جهان است که در عرصه‌های صنعتی چون صنایع صنعتی، غذایی، پتروشیمی، اتمی، دارویی و معدنی به تولیدات خوب و چشمگیری دست یافته است به طوری که در برخی از این تولیدات در رقابت با کشورهای پیشرفته و توسعه یافته قرار گرفته است. 

کشوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی با گذشت چهل سال همچنان به دنبال توسعه در این بخش‌ها اقدامات خوبی را دستور کار قرار دادند و با وجود همه تحریم‌ها سعی داشتند تا این چرخه نخوابد.

اما با گذشت همه این تلاش‌ها، متاسفانه حال و روز تولید صنعت در کشور به خصوص در مازندران خوب نیست و روز به روز شاهد بیکاری کارگران و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی هستیم.

مازندران با وجود موقعیت جغرافیایی و دارا بودن بخش بزرگ خاک حاصلخیز در کنار قرار گرفتن قطب کشاورزی با ورود بسیاری از سرمایه‌گذاران سعی داشتند در جایگاه قطب صنعت کشور قرار گیرند و به راه اندازی واحدهای تولیدی صنایع چوب مازندران، انواع قطعات صنعتی ایران خودرو، قطعات صنعتی دیزل و کشتی سازی بپردازند تا از واردات این قطعات جلوگیری به عمل آورند. 

اما دیروز که شاهد تعدیل، اخراج و حتی خوابیدن چرخ تولید صنعت چوب مازندران بودیم امروز شاهد تعطیلی و بیکاری بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات خودرو در شهرک صنعتی آمل هستیم.

1600 کارگری که با بیکار شدن آنان تهیه سبد غذایی 1600 خانوار ایران با مشکل مواجه می‌شود به طوری که ممکن برخی خانواده‌ها با بیکاری سرپرست شان کارشان به طلاق کشیده شود.

به منظور رفع مشکلات بزرگترین شرکت تولیدی و صنعتی فولادین ذوب آمل با هماهنگی و پیگیری استاندار مازندران ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در فاز دوم این شرکت با حضور مسوولان استانی و شهرستانی ستاد برگزار شد تا از تعطیلی کامل این واحد تولیدی و بیکاری 1600 کارگر جلوگیری به عمل آید.

به گفته حسام اردشیر، مدیرعامل شرکت فذا مهم‌ترین مشکل این شرکت در امر کمبود نقدینگی بوده و افزود: معوقات و بدهی به بانک‌ها، بدهی به بیمه تامین اجتماعی، عدم پرداخت به قبوض برق و کمبود نقدینگی از مهمترین مشکلات این شرکت است.

وی افزود: متاسفانه این مشکلات باعث تعطیلی و بیکاری موقت 1600 کارگر شده است اما با این وجود کارگران شرکت برای اینکه چرخه تولید نخوابد حاضر شدند تا بدون دریافت حقوق به ادامه کار بپردازند.

اردشیر خاطرنشان کرد: اکنون برای برگشت فولادین ذوب نیاز به یک حمایت مسوولان استانی در راستای ورود به رفع مشکلات داخلی شرکت و مهمترین یک سرمایه در گردش دارد تا بار دیگر موتورهای تولید روشن شوند. 

رئیس سازمان صمت مازندران با اشاره به مشکلات عدیده این شرکت بیان کرد: برای رفع مشکلات این شرکت بزرگ چند جلسه ستاد تسهیل در شهرستان و استان انجام شد و جلسه آخر ستاد به منظور بازدید و لمس نزدیک با مشکلات در داخل شرکت به اجرا درآمد.

حسین‌قلی قوانلو با بیان اینکه در جلسات گذشته مصوباتی برای رفع مشکلات شرکت با حضور مدیران استانی دستگاه‌های اجرایی حاضر در ستاد تعیین شد و این جلسه ادامه پیگیری اجرای این مصوبات است، گفت: شرکت فولادین ذوب یکی واحدهای مهم و بزرگ تولیدی در کشور است که نیاز به حمایت و رسیدگی به وضعیت اقتصادی آن دارد.

وی ادامه داد: برای مطالبات بیمه تامین اجتماعی، طرح غربالگری، چک های برگشتی، معوقات بانکی، تامین کمبود نقدینگی و ایجاد سرمایه در گردش طبق مصوبات به دستگاه‌های ذی‌ربط ارجاع و در دستور کار قرار گرفت.

قوانلو خاطرنشان کرد: برای ایجاد سرمایه در گردش بالغ بر 100 میلیارد تومان تسهیلات مصوبه شد و بزودی با هماهنگی و معرفی بانک عامل به این شرکت اختصاص می یابد.

استاندار مازندران نیز با بیان اینکه حفظ تولید مهم ترین مسوولیت ما در شرایط کنونی است، گفت: جوانان و کارکنان شرکت فذا اعضای خانواده تک تک مازندرانی ها هستند و نخواهیم گذاشت که امید آنها ناامید شود. 

احمد حسین زادگان با تاکید بر اینکه شرایط پیش آمده مربوط به مازندران نیست، افزود: این شرکت بدلیل عدم وصول مطالبات خود و عدم تامین مواد اولیه از سوی ایران خودرو با مشکلاتی روبرو است که در سطح ملی نیز در حال پیگیری مسایل آن هستیم.

وی تصریح کرد: برای رفع مشکلات فذا قدم‌های موثری برداشته شده و جلسات ستاد تسهیل و پیگیری‌های لازم قبلا انجام شده و اکنون نیز در مسیر رفع یکایک مشکلات از جمله بدهی ها و مواد اولیه این مجموعه و تامین سرمایه در گردش و ثابت و ... هستیم.

استاندار مازندران با اعلام اینکه مشکلات در عرصه تولید برای همه شرکت‌ها اجتناب ناپذیر است، گفت: همه دستگاه‌های ذی‌ربط با تمهید و تسهیل امور و بویژه رسانه ها با اطلاع رسانی اقدامات، باید زمینه ساز رونق تولید و امید آفرینی در راستای منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات رییس جمهور در حمایت از تولید شوند.

عناوین برگزیده