تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۸
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۶۶۹۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه خواستار ایجاد خط اعتباری یک میلیارد دلاری میان ایران و سوریه شد

می متالز - رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در همایش فرصت های تجاری سوریه که امروز در محل سازمان توسعه تجارت ایران، برگزار شد خواستار ایجاد خط اعتباری یک میلیارد دلاری میان ایران و سوریه در آینده نزدیک شد تا با ایجاد آن مشکلات موجود در تبادلات بانکی بین دو کشور رفع شود.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه خواستار ایجاد خط اعتباری یک میلیارد دلاری میان ایران و سوریه شد

به گزارش می متالز، کیوان کاشفی با اشاره به اینکه رفع مشکلات بانکی سبب رفع بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی خواهد شد، گفت: با تاسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه تمایل شرکت های خصوصی برای سرمایه گذاری در این کشور بیشتر شده است.

وی افزود: همچنین برپایی همایش های مانند همایش فرصت های تجاری و حضور سرمایه گذاران ایرانی در رویدادهای نمایشگاهی مانند دمشق و نمایشگاه بازسازی سوریه باعث می شود تا آنها با زمینه های سرمایه گذاری بیشتر آشنا شوند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه اظهار داشت: از دیگر تعاملات اقتصادی مثبتی که در سال جاری میان دو کشور صورت گرفت حضور بیش از 10 هیات اقتصادی کشورمان در سوریه بود.

وی با اشاره به اینکه سوریه قبل از جنگ در حوزه تولید فعال بوده و رقم صادراتی بالایی داشته است، گفت : همواره سوریه یکی از رقیبان اصلی ایران در حوزه صادراتی بوده است.

کاشفی ادامه داد: در حال حاضر شرکت های خصوصی در حوزه بازسازی زیر ساختارها و انرژی قرردادهای را با سوریه منعقد کرده اند که امیدواریم این قراردادها به عنوان عامل شتاب دهنده در روابط تجاری ایران و سوریه محسوب شوند.

وی با اشاره به اینکه هزینه حمل و نقل کالاهای صادر شده به سوریه از طریق بندر عباس و ترکیه بالاست، بیان کرد: در صورتی که این کالاها از طریق زمین منتقل شوند ،هزینه آنها به نصف میزان فعلی کاهش خواهند یافت.

کاشفی با یادآوری این مساله که اقدامات موثری در خصوص تسهیل کار برای فعالان اقتصادی و شرکت های خصوصی صورت گرفته است ، افزود: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در این زمینه ایجاد بانک اطلاعاتی برای فعالان اقتصادی از سوی ایران و سوریه بوده که در حال تکمیل است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه اظهار داشت: به منظور اینکه در آینده نزدیک شاهد حضور فعال بخش خصوصی در بخش گردشگری نیز باشیم، افزایش پروازها میان دو کشور جزو برنامه ها قرار گرفته است و اقداماتی ابتدایی در این زمینه نیز انجام شده است.

وی گفت: در سال گذشته تراز تجاری میان دو کشور معادل ۱۵۲ میلیون دلار به نفع ایران و در شش ماهه نخست امسال نیز ۶۹ میلیون دلار بوده که رو به افزایش است و عمده کالاهای صادراتی ایران به سوریه شامل ترانسفورماتورها، اسکلت ساختمانی، مکمل‌های دارویی، مخمرهای فعال و غیره است.

گفتنی است، در بخش پایانی این همایش، جلسه پرسش و پاسخی با حضور نمایندگان گمرک، صندوق ضمانت صادرات، سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت امور خارجه، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، بانک مرکزی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

عناوین برگزیده