تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۶۶۹۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افتتاح همزمان ۱۴ طرح معدنی و صنایع معدنی در استان یزد/ تقدیر رییس جمهور از تلاش‌های وزارت صمت برای رونق تولید/ امضای 3 تفاهم نامه در حوزه معدن و صنعت فرش و آغاز احداث 3 شهرک صنعتی تخصصی در یزد

می متالز - 14 طرح صنعتی و معدنی در سطح استان یزد با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس، با ارائه گزارش رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به طور همزمان افتتاح شد.
افتتاح همزمان ۱۴ طرح معدنی و صنایع معدنی در استان یزد/ تقدیر رییس جمهور از تلاش‌های وزارت صمت برای رونق تولید/ امضای 3 تفاهم نامه در حوزه معدن و صنعت فرش و آغاز احداث 3 شهرک صنعتی تخصصی در یزد

به گزارش می متالز، مجموع سرمایه‌گذاری ریالی برای ۱۴ طرح صنعتی و معدنی مورد افتتاح بالغ بر 11 هزار و 780 میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی شامل بیش از 167 میلیون یورو و 22 میلیون دلار است و با بهره برداری این واحدها، برای بیش 2 هزار و 445 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می شود.

این طرح ها به ترتیب شامل؛ شرکت کاشی مهرداد سرامیک ایساتیس، تولید کننده انواع کاشی های ساختمانی پرسلانی با ظرفیت تولید ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار مترمربع در سال، با سرمایه‌گذاری بالغ بر 108 میلیارد ریال و ۳ میلیون و 144 هزار یورو و اشتغالزایی 150 نفر در شهرستان مهریز به بهره‌برداری می‌رسد.

شرکت ذوب فلزات یزد با ظرفیت تولید ۴۵ هزار تن با سرمایه گذاری ۵۵۷ میلیارد ریال و ۱۴ میلیون یورو به صورت ارزی زمینه اشتغال 108 نفر را ایجاد کرده است.

کاشی شمس یزد دیگر واحد مورد افتتاح به طور همزمان توسط رئیس جمهور در استان یزد است که با یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع تولید انواع کاشی ساختمانی اشتغال برای 100 نفر کرده و در همین راستا بالغ بر ۱۶۲ میلیارد سرمایه‌گذاری ریالی، یک میلیون و ۹۲۰ هزار دلار و همچنین 802 هزار یورو سرمایه‌گذاری ارزی داشته است.

شرکت سبک سازان ایساتیس پویا با سرمایه‌گذاری ریالی بالغ بر ۱۱ میلیارد و ارزی ۹۶۱ هزار یورو برای ۲۴ نفر اشتغال فراهم نموده است.

شرکت کاشی خلیج فارس نیلگون تولید کننده انواع کاشی با ظرفیت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع با سرمایه‌گذاری ۱۹۸ میلیارد ریال و یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو برای ۹۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

مجتمع صنعتی و معدنی چادرملو در طرح توسعه خود که تولید آهن اسفنجی به ظرفیت یک میلیون و 550 هزار تن در سال است؛ سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال و ۸۳ میلیون یورو انجام داده و برای ۱۸۰ نفر اشتغالزایی داشته است.

طرح توسعه شرکت ایفا سرام تولید کننده انواع کاشی ساختمانی با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال و ارزی ۴۶ میلیون یورو، به صورت مستقیم 1000 نفر را مشغول به کار نموده است.

طرح توسعه داروسازی و مکمل های غذایی کارن، تولید کننده انواع مکمل های دارویی و غذایی با سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد ریال و ۲۰ میلیون دلار به صورت ارزی برای ۱۰۰ نفر اشتغال زایی داشته است.

همچنین طرح توسعه شرکت کیمیاداران کویر بهاباد تولید کننده اسید سولفوریک، سرمایه گذاری بیش از هزار و ۲۴ میلیارد ریال و به صورت ارزی به میزان ۱۵ میلیون و ۶۵۰ هزار یورو انجام داده و زمینه اشتغال و مستقیم ۳۵۳ نفر را فراهم نموده است.

تعاونی پیشگامان توسعه بندر خشک کوثر دیگر طرح مورد بهره برداری همزمان با حضور رئیس جمهور در استان یزد بود که با سرمایه‌گذاری اولیه 2 هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال برای ۱۹۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

شرکت نغمه مهر پیروز با سرمایه گذاری صد در صد خارجی، در زمینه تولید تیغه های سنگبری و پودر آلیاژی الماسه با سرمایه‌گذاری ریالی بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال و ارزی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار یورو، ۱۵۰ نفر را مشغول به کار نموده است.

شایان ذکر است؛ 3 طرح زیرساختی دیگر شامل اجرای شبکه توزیع گاز شهرک صنعتی فولاد اشکذر، اجرای شبکه توزیع گاز شهرک صنعتی الکترونیک یزد و اجرای سیستم برگشت پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی یزد نیز در این برنامه افتتاح همزمان به صورت ویدئو کنفرانس، مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

 

بازدید رئیس جمهور و وزیر صمت از شرکت توربین های صنعتی غدیر یزد

از سوی دیگر دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان با همراهی رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت از شرکت توربین های صنعتی غدیر در استان یزد بازدید کردند.

این واحد صنعتی تولیدکننده قطعات و مجموعه های جانبی و موتور توربین است و شرکت توربین های صنعتی غدیر یزد با سرمایه گذاری ٢٢٠میلیارد ریال احداث شده است.

این شرکت که از سال 87 مشغول به فعالیت است به‌عنوان شرکت زیرمجموعه هلدینگ توربوکمپرسور نفت در مساحت 40 هکتار و زیربنای تولیدی 40 هزار مترمربع بنا شده است.

گفتنی است؛ شرکت توربین های صنعتی غدیر به تولید سازه‌ها و تجهیزات جانبی توربین و ساخت سازه‌های فلزی می‌پردازد و در اراضی کوه دخمه یزد مستقر است.

 

بازدید رئیس جمهور و وزیر صمت از پروژه گندله سازی فولاد اردکان

در ادامه برنامه سفر رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت به شهرستان اردکان، پروژه گندله سازی فولاد اردکان نیز مورد بازدید قرار گرفت.

مجتمع فولاد اردکان برای تولید نهایی سالانه 2.5 میلیون تن محصولات فولادی شامل میلگرد و مقاطع سبک طراحی شده است.

این مجتمع شامل کارخانه های مختلف زنجیره تولید فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی به شرح واحد های تولید کنسانتره سنگ آهن، واحد تولید گندله سنگ آهن، واحد احیای مستقیم آهن اسفنجی، واحد ذوب آهن 5- واحد ریخته گری آهن و واحد نورد فولاد است.

در این واحد 3/7 میلیون تن گندله سنگ آهن به عنوان مواد اولیه به یک میلیون تن آهن اسفنجی با درصد خلوص بالای 94% آهن فلزی تبدیل می شود و آهن اسفنجی تولید شده برای استفاده در واحد های ذوب آهن، مورد استفاده قرار می گیرد.

حجم سرمایه گذاری انجام گرفته درواحد مورد افتتاح ٨٣میلیون یوروارزی و مبلغ ٤٦٥٠میلیاردریال صورت گرفته است که درمجموع کل سرمایه گذاری ١٥٠٠٠میلیاردریال صورت گرفته که امکان اشتغال مستقیم بالغ بر ١٨٠نفر را فراهم نموده است.

 

تقدیر رییس جمهور از تلاش‌های وزارت صمت برای رونق تولید

دکتر حسن روحانی در مراسم افتتاح همزمان ۱۴ طرح صنعتی و معدنی در استان یزد گفت که افتتاح این طرح ها با سرمایه گذاری بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان نشان‌دهنده تلاش قابل تقدیر وزارت صمت و هر یک از صنعتگران و کارآفرینان عزیز کشورمان است.

رئیس جمهور افزود که طرح های عظیم صنعتی و معدنی در کشور، همچنین نشان از آن دارد که مردم عزیز ما در بخش تولید و صنعت فعال هستند و تلاش خود را به کار می‌بندند و از این که هم اکنون در کشورمان ۶۰۰ میلیون تن ظرفیت تولید کاشی و سرامیک وجود دارد و همچنین طرح‌های دیگری نیز در این حوزه تا پایان سال آماده بهره برداری است اهمیت توجه به سرمایه‌گذاری و توجه به استعدادهای وافر کشورمان در بخش های مختلف صنعتی و معدنی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

 

امضای 3 تفاهم نامه در حوزه معدن و صنعت فرش و آغاز احداث 3 شهرک صنعتی تخصصی در یزد

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مراسم افتتاح همزمان 14 طرح صنعتی و معدنی استان یزد که به صورت ویدئو کنفرانس و توسط رئیس جمهور انجام شد، گفت که برای ۱۴ طرح صنعتی و معدنی مورد افتتاح امروز بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است

رضا رحمانی افزود که در استان یزد ۳ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی فعال وجود دارد و بیش از 800 قلم انواع کالا در این استان تولید می شود که ۴۲۰ قلم‌ آن صادراتی بوده و به بیش از ۹۰ کشور دنیا صادر می‌شوند و این استان رتبه نخست تولید سنگ آهن، ذخایر سرب و روی و صدور جواز تاسیس را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

رحمانی تصریح کرد که امروز علاوه بر افتتاح این 14 طرح صنعتی و معدنی، ۳ مورد تفاهم نامه میان سازمان ایمیدرو در راستای توسعه معادن استان، شامل طرح های اکتشافات معدنی و احیای معادن کوچک با استانداری یزد به امضا رسیده است و 3 مورد احداث شهرک صنعتی تخصصی در حوزه‌های فناوری، نساجی و همچنین داروسازی در این استان در دستور کار است و برای اولین بار در استان یزد طرح احداث ۸۰ واحد کارگاهی در شهرهای مختلف استان به ویژه در مناطق محروم، پیگیری می کنیم و بزودی نهایی می شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد که از ۱۴ طرح مورد افتتاح، 3 طرح در حوزه تامین زیرساخت‌های شهرک های صنعتی در بخش تامین گاز و همچنین تصفیه خانه بوده است.

وزیر صمت اعلام کرد که بیش از ۵۰ درصد تولید کاشی و سرامیک که کشور در استان یزد انجام می‌گیرد و این استان به قطب تولید محصولات کاشی و سرامیک کشور است و با افتتاح 5 طرح کاشی و سرامیک که امروز انجام شد بیش از ۵۰ میلیون متر مربع به ظرفیت تولید کاشی و سرامیک کشور افزوده می‌شود.

وی افزود که هم اکنون ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در کشور بالغ بر ۶۰۰ میلیون مترمربع است و تا آخر امسال نیز با بهره‌برداری تعدادی دیگر از واحدهای این حوزه بیش از ۳۰ میلیون متر مربع دیگر به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در شش ماهه نخست امسال بیش از ۶ درصد افزایش تولید در حوزه کاشی و سرامیک داشتیم و با توجه به برنامه‌ریزی انجام گرفته و پیگیری های موجود برای افزایش صادرات در ۶ ماهه دوم سال نیز تولید این صنعت افزایش خواهد یافت.

گفتنی است که با بهره برداری از این واحدها در یزد، برای بیش 2 هزار و 445 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

عناوین برگزیده