تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۲۶
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۶۷۱۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیمانه اقتصادی؛

تأثیر کشف میدان نفتی نام‌آوران بر سهام آرامکو عربستان/ عبور دلار از ۱۱۵۰۰ تومان/ عقب‌نشینی ترامپ از تعرفه‌های خودرویی/ سه محصول برای جایگزینی پژو ۴۰۵/ چند درصد از پزشکان دستگاه کارتخوان نصب نکرده‌اند؟

می متالز - این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۲۷۱۱ واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، بازار‌های آسیایی منتظر سینگال مثبت از مذاکرات تجاری چین و آمریکا، عقب‌گرد نفت در آستانه اعلام اخبار جدید جنگ تجاری، انتقاد وزیر نفت از شایعه پراکنی درخصوص سهمیه بندی بنزین، قیمت انواع سکه در بازار تهران و تجدید قوای طلا برای شکستن قیمت بالاتر را در بر دارد.
تأثیر کشف میدان نفتی نام‌آوران بر سهام آرامکو عربستان/ عبور دلار از ۱۱۵۰۰ تومان/ عقب‌نشینی ترامپ از تعرفه‌های خودرویی/ سه محصول برای جایگزینی پژو ۴۰۵/ چند درصد از پزشکان دستگاه کارتخوان نصب نکرده‌اند؟

به گزارش می متالز، روز سه شنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۲۷۱۱ واحد رشد کرد و به رقم ۳۰۶ هزار و ۶۵۵ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۱۶۵۱ واحد افزایش تا رقم ۸۵ هزار و ۷۶۵ بالا رفت. شاخص آزاد شناور با ۳۹۰۴ واحد رشد عدد ۳۵۷ هزار و ۴۶۶ واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتیب ۱۹۲۱ و ۵۷۳۴ واحد رشد داشتند. گروه مپنا، پالایش نفت بندرعباس و صنایع پتروشیمی خلیج فارس هر یک به ترتیب ۱۷۹، ۱۶۱ و ۱۲۷ واحد تأثیر افزایشی روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند. اما در طرف مقابل معدنی و صنعتی گل گهر، صنایع شیمیایی ایران و فولاد مبارکه اصفهان هر کدام به ترتیب ۴۷، ۴۶ و ۴۲ واحد تأثیر کاهشی روی شاخص‌های بازار داشتند. ارزش کل معاملات بورس به رقم ۱۲۱۴ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی بود. تعداد معاملات این بازار به رقم ۳۰۷ هزار و ۴۴۰ دست یافت.

بازارهای آسیایی منتظر سینگال مثبت از مذاکرات تجاری چین و آمریکا

مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند، انتظار می‌رود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، این هفته موضوع اعمال تعرفه بر واردات خودرو و لوازم یدکی از اروپا را برای 6 ماه دیگر به تعویق بیندازد. این مسأله باعث شد انتظار سهامداران برای شنیدن بخشی از جزئیات توافق تجاری چین و آمریکا در سخنرانی ترامپ افزایش یابد؛ بنابراین، شاخص بورس MSCI که گسترده‌ترین شاخص سهام بورس‌های آسیا و اقیانوسیه خارج از ژاپن است، امروز 0.5 درصد بالا رفت و این در حالی است که این شاخص روز گذشته 1.2 درصد ریخته بود. بورس ژاپن 0.8 درصد بالا رفت اما بورس چین 0.2 درصد کاهش ارزش را تجربه کرد. شاخص S&P500 معادل 0.8 درصد رشد کرد و شاخص یورو استاکس 50 نیز 0.4 درصد بالا رفت. یک سیگنال مثبت در سخنرانی  دونالد ترامپ نسبت به توافق تجاری چین و آمریکا به احتمال زیاد می‌تواند تا حدودی سهامداران را در بازارهای بورس اقناع کند و نیازی هم نیست، این سخنرانی خیلی به جزئیات فاز یک توافق اشاره داشته باشد.

تأثیر کشف میدان نفتی نام‌آوران بر سهام آرامکو عربستان

وب سایت مارکت رئالیست در گزارشی، مدعی شده، اعلام خبر کشف میدان نفتی از سوی ایران ممکن است تأثیر منفی روی قیمت های نفت بگذارد و با پایین بردن قیمت های نفت، ارزش گذاری شرکت آرامکوی سعودی را کمتر کند. این در حالی است که صادرات نفت ایران تحت تحریم های آمریکا قرار دارد. طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، بانکداران ارزش شرکت آرامکو را ۱.۳ تا ۱.۷ تریلیون دلار برآورد کرده‌اند، در حالی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با هدف گذاری ارزش دو تریلیون دلاری، خواهان کسب ۱۰۰ میلیارد دلار از فروش پنج درصد از سهام آرامکو برای تامین هزینه‌های برنامه توسعه اقتصادی "افق ۲۰۳۰" شامل ساخت شهر روباتیک عظیم NEOM در ساحل دریای سرخ است. عرضه سهام آرامکو در سه سال گذشته چندین بار بر سر پیچیدگی آماده سازی فاینانس و عملیاتش که مدت ها محرمانه نگه داشته شده بود، به تأخیر افتاد و در حالی که محمد بن سلمان تمایل داشت، معامله سهام آرامکو علاوه بر بازار داخلی، در یک بازار سهام برجسته‌تر انجام گیرد. به نظر می‌رسد فعلا چنین برنامه‌ای از دستور خارج شده است.

عقب‌گرد نفت در آستانه اعلام اخبار جدید جنگ تجاری

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تأثیر ابهامات پیرامون توافق تجاری آمریکا و چین و تولید بالاتر عربستان سعودی، برای دومین روز متوالی کاهش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۱۴ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۲ دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته ۰.۷ درصد کاهش قیمت داشت. بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۸ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۶ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا روز دوشنبه ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرده بود.

انتقاد وزیر نفت از شایعه پراکنی درخصوص سهمیه بندی بنزین

بیژن نامدار زنگنه روز سه شنبه 21 آبان ماه  پس از حضور در کمیسیون انرژی در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه سهمیه بندی بنزین در سال جاری اتفاق خواهد افتاد یا خیر، توضیح داد: هر زمان دولت چنین دستوری به وزارت نفت دهد سهمیه‌بندی بنزین را آغاز خواهیم کرد البته بهتر است در این رابطه شایعه‌پراکنی نشود، چون مطالب منتشره در رسانه‌های مختلف نتیجه‌ای جز نگران کردن مردم ندارد. وزارت نفت هر وقت دستوری در رابطه با سهمیه‌بندی بنزین دریافت کند آن را به اطلاع مردم خواهد رساند.

عبور دلار از ۱۱۵۰۰ تومان

در معاملات روز سه شنبه در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۳۵۰ تومان از مردم خریداری شده و به قیمت ۱۱۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته می‌شود که نسبت به روز دوشنبه، ۵۰ تومان افزایش داشته است، حال آنکه در بازار آزاد نیز شاهد رشد قیمت دلار و عبور از مرز مقاومتی ۱۱۵۰۰ تومان و رسیدن به رقم 11530 تومان بودیم. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز به نرخ ۱۲۵۵۰ تومان خریداری شده و به قیمت ۱۲۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. بیشتر فعالان باور داشتند عامل افزایشی شدن بازار داخلی، رشد نرخ حواله درهم بود. دیروز در برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران عنوان می‌شد که قیمت حواله درهم به حدود ۳ هزار و ۱۷۵ تومان رسیده است که ۱۵ تومان بالاتر از روز دوشنبه بود. نرخ حواله درهم شاید مهم‌ترین متغیری است که توسط معامله‌گران بازار داخلی روزانه رصد می‌شود و هر افزایش یا کاهش آن در جهت‌گیری معاملاتی بازیگران فردوسی و سبزه‌میدان اثر دارد.در این میان، عده دیگری از فعالان، همچنان افزایش سنتی تقاضا در پاییز را عامل رشد می‌دانند و اعتقاد دارند، این افزایش به آرامی ادامه پیدا خواهد کرد. از نظر آنها، رشد تقاضای تجاری و نزدیک شدن به تسویه‌های تجاری انتهای سال میلادی، از جمله عواملی هستند که انتظارات افزایشی را در بازار فعال کرده‌اند.

قیمت انواع سکه در بازار تهران

قیمت سکه طرح جدید دیروز، سه شنبه ۲۱ آبان ۹۸ در معاملات بازار آزاد تهران به ۳ میلیون و ۹۹۵ هزارتومان رسید. در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز سه شنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۳ میلیون و ۹۹۵ هزارتومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳ میلیون و ۹۹۰ هزارتومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۹۰ هزارتومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۹۰ هزارتومان و سکه یک گرمی ۸۳۰ هزارتومان است. هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۰۶ هزار و ۷۵۷ تومان بود.

تجدید قوای طلا برای شکستن قیمت بالاتر

قیمت طلا در آستانه سخنرانی رئیس جمهور آمریکا و انتظار سرمایه گذاران برای دریافت نشانه‌هایی از وضعیت جنگ تجاری واشنگتن و پکن، در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی ثابت ماند. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییری نداشت و ۱۴۵۶ دلار معامله شد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۴۵۷ دلار ایستاد.

عقب‌نشینی  دونالد ترامپ از تعرفه‌های خودرویی

دنیای اقتصاد: مقامات اتحادیه‌اروپا در آستانه ضرب‌الاجل اعمال تعرفه‌های آمریکا بر خودروهای وارداتی از اروپا، از احتمال به تعویق افتادن شش ماهه تعرفه‌ها توسط دونالد ترامپ خبر داده‌اند. یک مقام این اتحادیه به رویترز در این‌ باره گفت: «ما شواهد محکمی در اختیار داریم که دولت آمریکا قصد ندارد این هفته تعرفه جدیدی را بر خودروسازی اروپا اعمال کند.» دولت ترامپ باید تا امروز (چهارشنبه) در رابطه با اینکه آیا واردات خودروهای اروپایی به آمریکا تهدیدی برای امنیت‌ملی آمریکا محسوب می‌شود، تصمیم بگیرد. درصورتی که این اقدام عملی شود، تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر خودروهای اروپایی اعمال خواهد شد. ویلبور راس، وزیر بازرگانی آمریکا در روزهای اخیر اعلام کرده بود به‌دلیل مذاکرات سازنده دو طرف ممکن است واشنگتن نیازی به اعمال تعرفه‌های خودرویی در ضرب‌الاجل تعیین شده نداشته باشد. پیشتر ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا گفته بود: «در ضرب‌الاجل هفته بعد اگرچه ترامپ انتقاداتی را مطرح می‌کند، اما هیچ‌گونه تعرفه‌ای بر خودروهای اروپایی اعمال نخواهد شد. او این کار را انجام نمی‌دهد.»

تجارت آزاد ایران و سوریه در ۸۸ قلم کالا دوباره برقرار شد

رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص مذاکرات تجارت آزاد با سوریه گفت: در مذاکرات طرفین، بنا به درخواست طرف سوری، مقرر شد ۸۸ قلم کالایی که از موافقتنامه مستثنی شده بود، از حالت استثنا خارج شود.

سه محصول برای جایگزینی پژو 405

معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران خودرو از جایگزینی سه محصول رانا،‌ پارس و گروه سمند با محصول پژو 405 جی.ال.ایکس بنزینی خبر داد. معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران خودرو از جایگزینی سه محصول رانا،‌ پارس و گروه سمند با محصول پژو 405 جی.ال.ایکس بنزینی خبر داد. کیانوش پورمجیب در این باره افزود: با هماهنگی و توافق صورت گرفته میان وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد و ایران خودرو، خط تولید محصول پژو 405 جی.ال.ایکس بنزینی در پایان خردادماه سال99 متوقف خواهد شد.

چند درصد از پزشکان دستگاه کارتخوان نصب نکرده‌اند؟

مدیر کل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون‌سپاری سازمان امور مالیاتی درباره ثبت‌نام پزشکان در سامانه صندوق فروش گفت: تاکنون کمتر از ۴۰ درصد در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، در صورتی که انتظار داشتیم جامعه فرهیخته پزشکی تمکین به قانون‌شان بیشتر از آنچه تاکنون رخ داده باشد. علی رستم‌پور درباره طرح سامانه صندوق فروش که قرار بود برای شفاف شدن درآمد پزشکان اجرایی شود، اظهار کرد: به موجب مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ این الزام گذاشته شد که زیر گروه پزشکی از جمله پزشک، دندان پزشک، داروساز، پیراپزشک، دامپزشک و زیر گروه‌هایی مثل ماماها، فیزیوتراپ‌ها، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و امثال این‌ها نیز از ابتدای سال ۱۳۹۸ موظف هستند از پایانه فروشگاهی در چهارچوب آیین نامه تبصره ۳ ماه ۱۶۹ استفاده کنند.

منبع: تابناک
عناوین برگزیده