تاریخ: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۲
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۶۷۱۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قصه پرغصه هپکو و آذرآب/ آقای استاندار! کارگران از این قرارها بی‌قرارند

می متالز - استاندار مرکزی امروز گفته است که «پرداخت حقوق معوق کارکنان آذرآب در روزهای آینده انجام می‌شود و قرار است بانک کشاورزی ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای پرداخت حقوق در اختیار آذرآب بگذارد»؛ آقای استاندار حواستان باشد که کارگران از این قرارها بی‌قرارند!
قصه پرغصه هپکو و آذرآب/ آقای استاندار! کارگران از این قرارها بی‌قرارند

به گزارش می متالز، شب گذشته برای چندمین بار طی ماه‌های اخیر وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و مسوولان ارشد استان مرکزی دور یک میز نشستند تا بار دیگر برای حل مشکلات شرکت آذرآب و هپکو چاره‌اندیشی کنند، مشکلاتی که با خصوصی‌سازی اشتباه آغاز شد و گویا پایانش به تفکری «ای‌کیو‌ سانی» نیاز دارد.

آذرآب، نامی پرآوازه در صنعت ایران که در سال 82 در بورس فروخته شد؛ از سال 94 با ورود تیم برادران پرنا وارد بحران‌های شدید کارگری شد و شدت گرفتن این بحران‌ها طی چند سال اخیر حالا سرنوشت این صنعت پرآوازه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

سال 96 بزرگ‌ترین اعتراض کارگری نسبت به آینده نامعلوم شرکت آذرآب توسط کارگران این شرکت رقم خورد و موجب برکناری پرنا و ورود بانک کشاورزی به عنوان مالک جدید به این مجموعه شد، اما گویا مشکلات این شرکت کلاف سردرگمی است که قرار است هر چند وقت یک بار وزرا را برای یافتن سرکلاف دور یک میز جمع کند، جمع‌کردنی که حاصلش مساوی است با «قرار است».

امروز سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی در گفت‌وگو با رسانه‌های استان، درباره آخرین تصمیمات و برنامه‌های دولت برای خروج از چالش‌های اقتصادی دو شرکت آذرآب و هپکو اعلام کرد: «ظرف سه ماه آینده سهام بانک کشاوزی در صنایع آذرآب در بورس عرضه می‌شود». 

 وی همچنین اعلام کرد: «پرداخت حقوق معوقه شهریور و مهرماه امسال کارکنان آذرآب در روزهای آینده انجام می‌شود و قرار است که بانک کشاورزی ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای پرداخت حقوق، تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش در اختیار آذرآب بگذارد».

باید گفت جناب آقای استاندار! فراموش نکنید که کارگران از این «قرارها» بی‌قرارند و دلخوشی از این «قرار است‌»ها ندارند.

آقای استاندار 29 مهرماه امسال بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تعهد بانک کشاورزی مبنی بر پرداخت باقی‌مانده حقوق کارگران آذرآب خبر داد و اعلام کرد: بانک کشاورزی متعهد شده نسبت به پرداخت باقی‌مانده حقوق مرداد و شهریور ماه کارگران شرکت آذرآب در اسرع وقت اقدام کند، این اسرع وقت کی است؟ 

آقای استاندار! شما 22 مهرماه اعلام کردید:« واگذاری آذرآب تا دو ماه آینده زمان می‌برد» امروز در رسانه‌ها اعلام کردید: «قرار است که ظرف سه ماه آینده سهام آذرآب در سازمان بورس بر اساس ضوابط حاکم بر بازار بورس و اوراق بهادار عرضه شود.» امروز 19 آبان است.

قرار بود مطابق بند "د" ردیف یک مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بانک کشاورزی بدون در نظر گرفتن بدهی معوق شرکت و چک برگشتی، بر اساس مصوبه 13 مهر 98 شورای تامین استان نسبت به تامین 15 میلیارد تومان تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش به شرکت آذرآب به فوریت اقدام کند تا حقوق معوق کارگران پرداخت شود، اما این قرار چه شد.

شما شهریورماه اعلام کردید: «مقدمات واگذاری شرکت‌های تولیدی مادرتخصصی آذرآب و واگن‌پارس اراک به شرکت مپنا کلید خورد»، قرار بود مپنا آذرآب را بخرد، چه شد؟

در رابطه با مصوبه سه وزیر پیرامون شرکت هپکو مبنی بر تامین ماشین‌آلات مورد نیاز سازمان مدیریت بحران قرار بر این شد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نسبت به تامین 480 میلیارد تومان اعتبار این موضوع اقدامات لازم را انجام دهد، این قرار چه شد؟

آقای استاندار امروز اعلام کردید:« قرار است باقی‌مانده تسهیلات ۵۰۰ میلیارد ریالی هپکو که ۳۵۰ میلیارد ریال است به شرط تامین وثیقه معتبر از سوی این واحد تولیدی برای پرداخت حقوق، تامین سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه در اختیار این واحد تولیدی قرار گیرد»، این قرار هم قرار است به سرنوشت قرارهای قبلی دچار شود؟

همچنین اعلام کردید: «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف شده که  نسبت به تامین اعتبار قرارداد ساخت ۴۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهسازی از سوی هپکو برای سازمان راهداری‌های کشور به ارزش بیش از پنج هزار میلیارد ریال، اقدام کند». این مکلف شدن همان قرار است دیگر؟!

به گفته شما قرار است سهام عمده هپکو اراک که هم اکنون به صورت امانی در اختیار سازمان خصوصی است، به بخش خصوصی اهلیت‌دار واگذار شود، حواستان باشد این قرارتان بی‌قرار نشود.

 راستی اصلا مگر قرار نبود ...

ریحانه جلالی

عناوین برگزیده