تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۴۳
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۶۷۲۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هدف‌گذاری ایران برای تجارت یک میلیارد دلاری با سوریه

می متالز - دستیابی به تجارت ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلاری بین دو کشور ایران و سوریه طی دو سال آینده دست یافتنی و امکان پذیر است.
هدف‌گذاری ایران برای تجارت یک میلیارد دلاری با سوریه

به گزارش می متالز، کیوان کاشفی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه دیروز در همایش فرصت‌های تجاری سوریه در محل سازمان توسعه تجارت افزود: در یک سال گذشته بیش از ۱۰ هیات اقتصادی بین دو ایران و سوریه تبادل شد، اما خلاء اطلاعاتی یکی از بزرگترین معضلات برای فعالان اقتصادی ایرانی است.

وی مسافت زمینی کمتر از دو هزار کیلومتری بین تهران و دمشق را یادآور شد و گفت: اگر خطوط زمینی بین دو کشور راه اندازی شود، به راحتی می‌توان به بازار سوریه و سایر کشورهای منطقه دست یافت که بخشی از جاده ابریشم قدیم است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه اظهار داشت: سوریه قبل از جنگ و بحران داخلی، دارای دو منبع اصلی درآمدی یعنی صدور نفت و توریسم بود و صادرات خوبی به سایر کشورها داشت و از جمله رقیب اصلی ایران در بازار عراق بود.

وی گفت: امروز در موضوع کشتی با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و تقاضا داریم یارانه حمل و نقل همچون کشور روسیه برای سوریه هم در نظر گرفته شود و این مهم به ویژه برای کشتی های فله بر (حداقل یک کشتی از بندرعباس به لاذقیه در هر ماه) مورد نیاز است.

وی مهمترین مشکلات فرآروی فعالان اقتصادی دو کشور را مشکل ترانزیت زمینی بین ایران و عراق و سوریه، مبادلات بانکی، اجرایی نشدن موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور، نبود اطلاعات کافی میدانی از شرایط و اوضاع اقتصادی و تجاری سوریه و نبود امنیت و پوشش‌های ضمانتی برای فعالیت بخش خصوصی در سوریه دانست و گفت: اگر مشکل ترانزیت زمینی حل شود، صادرات برخی کالاها مثل کاشی، سرامیک و محصولات ساختمانی به این کشور مقرون به صرفه خواهد شد.

کیوان کاشفی همچنین خواستار اختصاص خط اعتباری یک میلیارد دلاری برای تجارت شرکت‌های ایرانی با سوریه و افزایش پروازها بین دو کشور شد و ادامه داد: صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و مواد غذایی، اولویت های سرمایه گذاری صنعتی ایران در سوریه است.

رئیس سازمان توسعه تجارت هم دراین همایش گفت: سوریه خواستار کاهش تعداد کالاهای مستثنی از موافقت‌نامه تجارت آزاد بین دو کشور از ۸۸ قلم کالای کشاورزی و صنعتی کنونی است.

عناوین برگزیده