تاریخ: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۸
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۶۷۳۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مطالعات اکتشافی معدن آلبلاغ اسفراین آغاز می‌شود

می متالز - بجنورد، فرماندار اسفراین اعلام کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به‌ زودی کار مطالعاتی و اکتشاف اولیه آلبلاغ این شهرستان را برای تعیین میزان ذخایر سرب و روی این منطقه معدنی آغاز می‌کند.
مطالعات اکتشافی معدن آلبلاغ اسفراین آغاز می‌شود

به گزارش می متالز، طاهر رستمی روز پنجشنبه اظهار داشت: بر اساس مذاکراتی که هفته جاری با مدیرکل اکتشافات ایمیدرو و معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی صورت گرفت قرار شد این سازمان از هفته آینده کار مطالعه و اکتشاف اولیه در آلبلاغ را عملیاتی کند.

وی افزود: برای انجام مطالعات و اکتشافات اولیه این منطقه معدنی به مقدماتی نیاز است که اکنون در دست اقدام است و با فراهم شدن این زمینه ها و در صورت مساعد بودن شرایط جوی،  کار مطالعات کلید می خورد که یقینا این مرحله چندین ماه طول خواهد کشید و اگر نتایج گمانه زنی ها از میزان ذخایر معدن آلبلاغ مطلوب باشد،  برای صدور مجوز حفاری در عمق و اکتشاف معدن اقدام خواهد شد.

برداشت غیرمجاز از ذخایر معدن تازه یافته شده سرب و روی آلبلاغ اسفراین، که در منطقه ای با همین نام واقع است، از ابتدای امسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد که با ورود شورای تامین خراسان شمالی در اواخر اردیبهشت ماه، این ناحیه از حضور سودجویان پاکسازی شد ولی اینک پس از گذشت چند ماه با حضور مجدد برخی افراد محلی و غیرمحلی، برداشت غیرمجاز از این معدن مجددا افزایش یافته است.
استفاده از شیوه های غیراصولی و رعایت نکردن موارد ایمنی در برداشت غیرمجاز سنگ سرب و روی از معدن آلبلاغ اسفراین، از ابتدای امسال منجر به وقوع ۴ حادثه ریزش کوه و مرگ ۳ نفر زخمی شدن چند نفر در این منطقه شده است.

این معدن که در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل قرار دارد، زیر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است و همین امر موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند ولی به ‌تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدور صادر کرده است.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

عناوین برگزیده