تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۶۷۳۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس سابق هیات عامل ایمیدرو:

تامین نیازهای صنایع معدنی، با احیاء و فعال‌سازی معادن کوچک

می متالز - بررسی‌های صورت گرفته از معادن کوچک و متوسط نشان داده است که برای تامین نیاز صنایع معدنی (فولاد، مس، آلومنیوم و ...) باید به سمت معادن کوچک و متوسط مقیاس رویم. با احیا و فعال‌سازی این معادن، نیازهای صنایع معدنی تامین می‌شود اما به زعم فعالان این بخش، بعد از صدور ابلاغیه و بخشنامه‌های پی در پی وزارت صمت بدون مشورت با بخش خصوصی، تعطیلی این معادن مساله دور از ذهنی نخواهد بود.
تامین نیازهای صنایع معدنی، با احیاء و فعال‌سازی معادن کوچک

به گزارش می متالز، مهدی کرباسیان با اشاره به این مطلب، گفت: در برنامه ریزی برای اکتشاف که توسط ایمیدرو صورت پذیرفت، دو نکته مهم مد نظر قرار گرفت؛ یکی ضعف ژئو فیزیک هوایی بود. ایمیدرو با شرکت اسکان (وابسته به انرژی اتمی) قراردادی منعقد کرد که نزدیک به 200هزار کیلومتر مربع ژئوفیزیک هوایی را که از سنگان شروع می‌شد، را انجام دهد.

وی اکتشافات ضعیف در کشور را از مشکلات اصلی معادن دانست و افزود: سازمان زمین شناسی به دلیل عدم توجه و نداشتن بودجه، طی این سال‌ها نتوانسته وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، به همین دلیل ایمیدرو به بحث اکتشاف ورود پیدا کرد، که با کمک شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و صنایع ملی مس، اکتشافات وسیع را شروع کردند. بعد از 270 هزار کیلومتر مربعی که اقدامات اکتشاف آن آغاز شد؛ مشخص شد دیگر معادن بزرگی در حد و اندازه سنگان، گل گهر، انگوران و ... وجود ندارد و برای تامین نیاز صنایع معدنی (فولاد،مس، آلومنیوم و ...) باید به سمت معادن کوچک و متوسط مقیاس برویم. در همان مقطع تفاهم نامه‌ای نیز  با خانه معدن امضا گردید.

کرباسیان ادامه داد: همانطور که می دانید مشکلات و مسایل معادن کوچک مقیاس نسبت به معادن بزرگ متفاوت است، لذا مسوولیت این معادن به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران واگذار شد. اقدامات در این حوزه از مهرماه سال گذشته (همزمان با خروج من از ایمیدرو) آغاز شد. اما متاسفانه مشاهده می کنیم که مسایلی که امروز در دستور کار قرار گرفته صرفا در مرحله یادداشت و تفاهم‌نامه است و بیشتر مسوولان محلی را تهییج می کند.

رییس سابق هیات عامل ایمیدرو به چند فعالیت مثبت ایمیدرو در احیا معادن کوچک مقیاس در زمان خود اشاره کرد و گفت: یکی از حمایت‌های اصلی که انجام شد، خرید تضمینی مواد اولیه از معادن کوچک و متوسط بود که معدنداران، در تامین منابع و فروش آرامش و اطمینان خاطر داشته باشند.

وی افزود: یکی از معادنی که این طرح را اجرا کرد، کارخانجات طلای موته بود که با خرید خاک طلا از معادن متعدد در سه استان همجوار خود، باعث افزایش تولید طلای موته از حدود 250 کیلو تا حدود 600 کیلو در سال شد. شرکت میدکو نیزاز معادن کوچک اطراف جلال آباد مواد اولیه خریداری کرد. به تازگی شرکت مس و گل گهر نیز این کار را شروع کرده‌اند.

رییس سابق هیات عامل ایمیدرو دومین اقدام ایمیدرو را  فرآروی‌های موبایل عنوان کرد و گفت: در آن زمان چند واحد فرآوری موبایل در حوزه مس و سنگ آهن توسط مرکز تحقیقات تهیه شد.

کرباسیان در پایان، احیا و فعال‌سازی معادن متوسط و کوچک را  کار ویژه ای دانست و اظهار کرد: این معادن، نیازهای صنایع معدنی را تامین می کنند، لذا وزارت صنعت،معدن و تجارت نباید با تصمیم گیری‌های روزمره و هیجانی بدون گرفتن نظرات بخش خصوصی، به این معادن ضربه بزند.

عناوین برگزیده