تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۶۷۳۹۳
سرویس خبر : انرژی

اولین نیروگاه تولید برق از گاز در شمال افغانستان آغاز به کارکرد

می متالز - وزارت معدن و نفت افغانستان اعلام کرد که اولین نیروگاه گازی در ولایت جوزجان در شمال افغانستان به ظرفیت ۴۰ مگاوات به صورت آزمایشی آغاز به کار کرده است.
اولین نیروگاه تولید برق از گاز در شمال افغانستان آغاز به کارکرد

به گزارش می متالز، وزارت معدن و نفت افغانستان اعلام کرد که اولین نیروگاه گازی در ولایت جوزجان در شمال افغانستان به ظرفیت ۴۰ مگاوات به صورت آزمایشی آغاز به کار کرده است.

«عبدالقدیر مطفی» سخنگوی این وزارت به بی‌بی‌سی گفت: ساخت نیروگاه گازی بیات پاور با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به اتمام رسیده و در آغاز قادر به تولید ۴۰ مگاوات خواهد بود.

وی اضافه کرد: برق تولید شده در این نیروگاه از طریق خطوط انتقال شرکت ملی برق افغانستان (برشنا) به ولایت‌های جوزجان، سرپل و فاریاب در شمال افغانستان توزیع می‌شود.

این اولین تلاش دولت افغانستان برای تولید برق از گاز است. طرحی که توسط بخش خصوصی اجرا شده است. مطفی افزود که این روند باعث اشتغال زایی و همچنین استفاده از منابع طبیعی درافغانستان خواهد شد.

سیدمنصور، رئیس برشنا در ولایت جوزجان نیز در این رابطه گفت: روند آزمایشی تا ساعاتی دیگر ختم و تاکنون ظرفیت تولید این نیروگاه به ۳۸ مگاوات رسیده است.

دولت افغانستان و شرکت خصوصی بیات گروپ در میزان ۱۳۹۵ تفاهمنامه ایجاد این نیروگاه را امضا کردند و قرارداد آن زمستان ۱۳۹۶ تایید شد که هزینه آن ۳۹ میلیون دلار اعلام شده بود.

وزارت انرژی و آب افغانستان در زمان امضای تفاهنامه با شرکت بیات‌ گروپ گفت که این شرکت پیشنهاد تولید ۱۹۲ میگاوات برق را در طرح سه مرحله‌ای با سرمایه‌گذاری ۲۵۲ میلیون دلار داده است.

براساس طرح اولیه، شرکت بیات گروپ در مرحله اول ۵۲ مگاوات برق، در مرحله دوم ۱۰۰ مگاوات و در مرحله سوم میزان تولید را به ۱۹۲ مگاوات برق خواهند رساند ولی شورای عالی اقتصادی افغانستان تولید ۵۲ مگاوات برق را تأیید کرده بود.

احسان الله بیات، رئیس شرکت بیات گروپ در آن زمان گفته بود که دولت با اجرای مرحله اول این طرح، سالانه موفق به دریافت ۹۰۰ میلیون افغانی (بیش از ۱۳ میلیون دلار) خواهد شد و با تکمیل بخش سوم درآمد دولت سالانه به ۳,۲ میلیارد افغانی خواهد رسید.

بیات وعده استفاده از جدیدترین فناوری را داده بود که بدون ضایعات است.

علاوه بر آن، قرارداد احداث نیروگاه گازی دیگری میان وزارت انرژی و آب افغانستان و شرکت خصوصی "غضنفرگروپ" نیز امضا شده بود که ارزش این پروژه ۷۵ میلیون دلار اعلام و برق تولیدی آن حدود ۵۰ مگاوات گفته شده است.

عناوین برگزیده