تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۶
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۶۷۵۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات ۲۴.۴ میلیارد دلاری از مرزهای کردستان/ ۲۳.۵ میلیون دلار ارزش واردات مرزهای استان

می متالز - معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در هفت ماهه امسال ۲۴.۴ میلیارد دلار از استان کردستان صادرات انجام شده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته از لحاظ ارزش ۱۱ درصد کاهش داشته اما از نظر وزنی ۱۴ درصد افزایش دارد.
صادرات ۲۴.۴ میلیارد دلاری از مرزهای کردستان/ ۲۳.۵ میلیون دلار ارزش واردات مرزهای استان

به گزارش می متالز، بختیار خلیقی عصر امروز در کارگروه گمرک، مرز و تجارت استان کردستان که با حضور رئیس سازمان گمرک و معاون وزیر اقتصاد در سنندج برگزار شد، اظهار داشت: یک منطقه آزاد تجاری بانه مریوان در دست اقدام است، منطقه ویژه اقتصادی بانه در دست احداث و ایجاد منطقه ویژه مریوان نیز مصوبه دارد.

به گفته این مسوول، سهم بخش معدن از ارزش افزوده استان  ۳.۹ و سهم تجارت ۳۸ درصد است ضمن اینکه ۱۷۰ هزار نفر در بخش تجارت، معدن ۴ هزار نفر و در بخش صنعت ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال دارند.

خلیقی تصریح کرد: در هفت ماهه امسال ۸۵ کارت بازرگانی صادر شده و در مجموع ۵۱۴ کارت بازرگانی در استان فعال است و  ۶۷ هزار صنف نیز مشغول بکار هستند.

به گفته وی، در هفت ماهه امسال ۲۴.۴ میلیارد دلار از استان کردستان صادرات انجام شده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته از لحاظ ارزش ۱۱ درصد کاهش داشته اما از نظر وزنی ۱۴ درصد افزایش دارد. 

وی گفت: ترکیه، هند، گرجستان، پاکستان و عراق مقصد صادرات کالاهای کردستان هستند که بیشترین سهم صادراتی استان در مرز باشماق با ۷۵ درصد بوده است.

خلیقی عنوان کرد: ۴۸۵ میلیون دلار هدف صادرات استان در سال جاری بوده که ۷۹ درصد آن محقق شده است.

وی گفت: واردات کردستان از کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و عراق صورت می‌گیرد که در هفت ماهه امسال ۲۳.۵ میلیون دلار ارزش واردات به استان بوده که ۱۸ هزار تن کالا را شامل می‌شود و نسبت به سال گذشته ۳ درصد کاهش ارزشی و ۱۱۶ درصد رشد وزنی داشته است.

معاون تجارت خارجی سازمان صمت استان کردستان ادامه داد: ۹ صدم درصد ارزش میزات واردات کردستان از واردات کشور است.

وی ادامه داد: ۲ میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار ارزش ترانزیت استان در هفت ماهه امسال بوده است.

وی، عدم بازگشایی بازارچه سیف سقز و عدم به رسمیت شناختن مرز رسمی سیرانبند بانه از طرف عراق، تسری بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات به بازارهای هدف عراق و افغانستان و نحوه رفع تعهد ارزی و کمبود زیرساخت‌های پشتیبان صادراتی و نیروی انسانی گمرکات را از مشکلات و موانع مبادلات مرزی در مرزهای کردستان عنوان کرد.

خلیقی اضافه کرد: پایش و بازرسی‌های متعدد توسط نیروهای مرزبانی و نارضایتی تجار به دلیل نبود مدیریت واحد ارزی، مشمول نبودن گمرکات و بازارچه‌های مرزی از تخفیف سود بازرگانی برای واردات کالا، تسری ممنوعیت فهرست ۱۳۹۹ قلم ممنوعه واردات به بازارچه‌های غیررسمی، عدم راه‌اندازی سامانه جامع تجارت برای انجام رویه موجود واردات از طریق بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی و عدم وجود مرجع رسیدگی به شکایات و اختلاف تجار و بازرگانان ایرانی و عراقی از دیگر موانع تجارت خارجی در مرزهای کردستان است.

عناوین برگزیده