تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۳
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۶۷۵۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

انجام طرح مطالعات نوین اکتشافی معادن در 44 درصد از مساحت کردستان/ کردستان رتبه‌ اول طلای کشور را دارد

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: مساحت کل اکتشافات نوین معدنی استان 12 هزار و 720 کیلومتر است که 44 در صد از کل مساحت استان را شامل می‌شود.
انجام طرح مطالعات نوین اکتشافی معادن در 44 درصد از مساحت کردستان/ کردستان رتبه‌ اول طلای کشور را دارد

به گزارش می متالز، محمد دره‌وزمی عصر امروز در نشست کارگروه معادن استان کردستان که با حضور معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: استان کردستان از تنوع بسیار خوبی برخوردار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: بیش از 50 درصد از طلای کشور در کردستان تولید و در این زمینه رتبه اول تولید طلای را به خود اختصاص داده است.

دره‌وزمی گفت: معدن طلای خوبی هم در سقز داریم و به زودی کارخانه طلا در این نقطه هم راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: طرح توسعه معدن طلای ساریگونی همزمان با سفر رئیس جمهور به استان کردستان اجرا می‌شود.

 

کردستان رتبه پنجم ذخایر سنگ آهن را دارد

وی اذعان داشت: از لحاظ ذخیره سنگ آهن کردستان رتبه پنجم کشور را دارد و بحث راه‌اندازی زنجیره فولاد سنندج هم هدف‌گذاری شده است.

وی از ثبت جهانی مرمر کردستان خبر داد و گفت: مرمر کردستان جزء برترین و بهترین نوع سنگ‌های مرمر در جهان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: کردستان از لحاظ ذخایر سیلیس و باریت نیز جز استان‌های برتر کشور است.

دره‌وزمی افزود:‌ 403 پروانه بهره‌برداری صادر کرده‌ایم که 150 معدن از این تعداد در حال بهره‌برداری هستند.

 

107 پروانه معدن کردستان سنگ لاشه است

وی ادامه داد: 107 معدن استان، سنگ لاشه است، 110 پروانه معادنی که فعالیت نداشته‌اند لغو شده است.

وی گفت: ظرفیت اسمی اشتغال در معادن استان بیش از 4 هزار نفر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اذعان داشت: از 17 گواهی کشف در استان 5 مورد گروه 6 و 11 مورد گروه 1 تا 3 است.

وی با بیان اینکه مساحت کل اکتشافات نوین معدنی استان 12 هزار و 720 کیلومتر است، گفت: 44 در صد از کل مساحت استان تحت مطالعات نوین اکتشافی معادن قرار دارد.

وی تصریح کرد: زنجیره فولاد، ایجاد واحد فرآوری تولید شمش طلا، فراوری باریت جهت تولید پودر میکرونیزه، تولید مصنوعات سنگی و غیره از برنامه‌های در دست اقدام در خصوص فرآوری مواد معدنی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به ظرفیت واحدهای زنجیره فولاد هم اشاره کرد و گفت: استخراج 4.5 میلیون تن سنگ آهن برای واحد تولید کنسانتره سنگ آهن به ظرفیت 2.5 میلیون تن، واحد گندله سازی به ظرفیت 2.5 میلیون تن و واحد احیا مستقیم به ظرفیت 1.6 میلیون تن و واحد فولادسازی به ظرفیت 1.5 میلیون تن هدف‌گذاری شده است.

وی به حقوق دولتی وصولی از سال 92 تا 97 هم پرداخت و گفت: درصد وصولی در سال 92 حدود 13 درصد بود که این میزان در سال 97 به 57 درصد رسید.

دره‌وزمی اضافه کرد: مشکلات حوزه معدن در استان کردستان به دو طبقه شامل مشکلات مرتبط با دستگاه‌های اجرایی و مشکلات مرتبط با معارضین محلی تقسیم می‌شوند.

وی اذعان کرد: معادن قدیمی و مسبوق به سابقه‌ای که در آن زمان از اداره منابع طبیعی استعلام گرفته نشده است، الان منابع طبیعی به این معادن ورود و خواهان صدور مجوز برای فعالیت این معادن هستند.

عناوین برگزیده