تاریخ: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۶۷۶۲۳

اکوسیستم دوستدار محیط‌زیست در قلب پاریس

می متالز - با تغییر ماهیت راه‌آهن قدیمی کلانشهر پاریس به زودی حجم عظیمی از سرسبزی و نشاط قلب این شهر را دربر خواهد گرفت.
اکوسیستم دوستدار محیط‌زیست در قلب پاریس

به گزارش می متالز، یک شرکت معماری فرانسوی با ارائه طرح "باغ مکانیکی" پیروز رقابت‌های بین‌المللی "توسعه پایدار شهری با تأکید بر طراحی‌های زیست‌اقلیمی" شد تا طرحی جامع از فضاهای چند کاربردی را در قلب پاریس پیاده‌سازی کند.

محل اجرای این طرح که "اکوسیستم سرسبز" نام دارد، راه‌آهن قدیمی شهر است. طرح مذکور در کنار حفظ سابقه صنعتی محل و ادای احترام به آن، علاوه بر ایجاد پارک‌های عمومی گسترده، شامل معماری‌های کربن‌خنثی و نیز استفاده از سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر خواهد بود.

راه‌آهن قدیمی پاریس در خیابان‌‎های Ordener و Poissonniers واقع در منطقه هشت شهری آن قرار دارد و تبدیل آن به منطقه‌ای چند کاربردی و دوستدار محیط زیست با ۳۷ هزار مترمربع مساحت، کارکردهای جدیدی را برای این منطقه به ارمغان می آورد.

طرح جامع پیشنهادی معماران برای این بخش شامل ایجاد مسکن برای یک‌هزار نفر از ساکنین می‌شود که نیمی از این منازل به عنوان مسکن‌های اجتماعی، ۲۰ درصد برای اختصاص به قشر متوسط اجتماع و مابقی به‌عنوان خانه‌های شخصی مورداستفاده قرار خواهد گرفت. این منطقه همچنین ۱۳ هزار و  ۸۰۰ مترمربع فضای اداری، چندین مدرسه جدید، یک مجموعه سینمایی پیشرفته، مناطق کشاورزی شهری و چند فضای کافی برای احداث رستوران و مغازه‌های خرده‌فروشی را در بر خواهد داشت.

به منظور به حداقل رساندن ردپای محیط در طولانی‌مدت، ساختمان‌های این بخش برای دوام در برابر شرایط بادی و آفتابی بهینه‌سازی خواهد شد و روی سقف تمامی آن‌ها، پانل‌های فتوولتائیک نصب می‌شود. از سوی دیگر به منظور ارتقای سطح ویژگی‌های پایداری در این فضا، برنامه‌های کاشت در راستای تقویت تنوع زیستی طرح‌ریزی شده است و در ساخت دیوارها و کف‌پوش‌های بتنی از پیش ساخته شده آن، مواد طبیعی و کربن‌منفی یا عاری از کربن به کار خواهد رفت.

نکته قابل توجه در اجرای این طرح، تمرکز طراحان روی ارزش‌ها و خصوصیاتی است که قصد دارند با توسعه و تحول این محل فراصنعتی قدیمی به منطقه بازگرداند و کامل شدن آن هدیه‌ای بی‌بدیل و ارزشمند برای شهر پاریس به حساب می‌آید.

طراحان این اکوسیستم با ترکیب ماهیت قدرتمند صنعتی محل با طرح‌های نوآورانه و ابتکاری که همگی مبتنی بر طبیعت و خدمات اکوسیستم عمومی است، استانداردهای جدیدی برای طبیعت پاریس تعریف کرده‌اند که بر طبق آن‌ها محیطی به وجود خواهد آمد که در آن طبیعت در همه جا حضور دارد؛ محیطی که در آن انسان‌ها، گیاهان و حیوانات می‌توانند همگی در کنار هم زندگی و رشد کنند؛ این پروژه تا سال ۲۰۲۴ به پایان خواهد رسید.

عناوین برگزیده