تاریخ: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۱۸
بازدید: ۳۹۵
کد خبر: ۶۷۷۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

صادرات‌ محورها در دومینوی افزایش قیمت‌ها

می متالز - برای سرمایه گذاری باید به سراغ سهم هایی رفت که پتانسیل افزایش نرخ محصول دارند. سهم صنایع نیروگاهی و وابسته به تولید برق و تجهیزات برق نیز گزینه های جذابی برای سرمایه گذاری ۹ تا ۱۲ ماهه هستند.
صادرات‌ محورها در دومینوی افزایش قیمت‌ها

به گزارش می متالز، بنزین یک شبه افزایش قیمت ۲۰۰ درصدی داشت و انتقادات به این افزایش قیمت ناگهانی و بررسی دوفوریتی مجلس هم نتوانست تغییری ایجاد کند. با آنکه برخی مقامات از بی اثر بودن افزایش نرخ بنزین بر قیمت سایر کالاها صحبت کرده اند و مجلسی ها هم قول نظارت بر قیمت سایر کالاها را داده اند؛ اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در چند دهه اخیر، ثبات قیمت ها شبیه خیالی بیش نیست. تورم اگر چه مقبول اکثر مردم نیست؛ اما تجربه نشان داده معمولا اثر تورم بر بازار سرمایه، مثبت است.

محمد گرجی آرا کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر افزایش نرخ بنزین بیان کرد: افزایش نرخ بنزین را از چند جنبه می توان بررسی کرد. اولین جنبه، تاثیر افزایش نرخ بنزین بر انتظارات تورمی است. شاید در سبد حمل و نقل کشور و نیز سبد مصرف خانوارها، بنزین نسبت به سایر هزینه ها وزن بسیار پایینی داشته باشد؛ اما افزایش نرخ بنزین انتظارات تورمی را افزایش می دهد. بسیاری از محصولات تولیدی شرکت ها از جمله مواد اولیه سایر صنایع و محصولاتی که در بورس کالا عرضه می شوند، با افزایش انتظارات تورمی، با افزایش تقاضا مواجه خواهند شد. چرا که در چنین شرایطی عمدتا واسطه ها اقدام به خرید و دپوی بیشتری می کنند و این افزایش تقاضا، افزایش قیمت در پی خواهد داشت.

وی افزود: از طرف دیگر، وقتی دولت برای یک صرفه جویی ۳۰ هزار میلیارد تومانی، اقدام به افزایش نرخ بنزین کرده و تبعات آن را هم پذیرفته؛ احتمالا کسری بودجه دولت ادامه دارد و در آینده ای نزدیک، اصلاح قیمت ها در مورد سایر حامل های انرژی هم شامل خواهد شد. مهم تر از افزایش نرخ بنزین برای بازار سرمایه، افزایش نرخ احتمالی گاز و گازوئیل است. حمل و نقل در کشور ما، گازوئیل محور است و بعید نیست که در روزهای نه چندان دور، نرخ گازوئیل هم افزایش یابد و هزینه های حمل و نقل صنایع را دستخوش تغییر کند.

گرجی آرا اضافه کرد: علاوه بر این، تا چند ماه قبل بسیاری از مقامات از جمله وزیر نفت و سخنگوی دولت و... در مصاحبه های رسمی خود به صراحت اعلام کرده بودند خبری از افزایش نرخ بنزین نیست. انتشار اطلاعات ناقص از سوی نهادهای دولتی (حتی بانک مرکزی هم اخیرا در ارایه اطلاعات آماری، عملکرد قابل قبولی ندارد) باعث بی اعتمادی مخاطب شده و اگر بعد از این صحبتی از کنترل نرخ ارز و کالاهای اساسی و... مطرح شود، مردم باور نکرده و این بی اعتمادی، خود سبب افزایش انتظارات تورمی خواهدشد. تحلیلگران هم در شرایط عدم شفافیت اطلاعات، بدترین سناریوی ممکن را در تحلیل های خود لحاظ خواهند کرد.

 

گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری

این فعال بازار سرمایه در رابطه با تاثیر این اتفاقات بر بازار سرمایه گفت: بیش از موضوع اصلاح نرخ بنزین، انتظارات تورمی ناشی از این موضوع، بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در مرحله نخست، صنایعی که محصول تولیدی آنها با نرخ ارز نیمایی قیمت گذاری می شود و عمدتا واسطه ها از صادرات این محصولات با ارز آزاد و مابه‌التفاوت نرخ ارز نیمایی و ارز آزاد کسب سود می کنند (همچون بعضی محصولات فلزی، پتروشیمی، سیمان و غذایی )، با افزایش تقاضا مواجه شده و در واقع بابت افزایش مقداری حجم فروش، منتفع خواهندشد. بنابراین صنایع صادرات محور و وابسته به نرخ ارز، گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری خواهند بود.

وی اضافه کرد: همچنین با اصلاح نرخ بنزین، اصلاح نرخ سایر حامل های انرژی هم بسیار محتمل است. به لحاظ سرمایه های اجتماعی، اصلاح نرخ بنزین سخت ترین کار برای دولت بود و به نظر می رسد افزایش نرخ بنزین آغاز دومینوی افزایش نرخ در حامل های انرژی بوده است. اصلاح نرخ بنزین، پایان ماجرا نیست و دولت برای کسری بودجه، چاره ای جز اصلاح نرخ حامل های انرژی ندارد و در غیر این صورت، فشار تورمی ناشی از کسری بودجه دولت به مراتب ملموس تر از فشار تورمی ناشی از افزایش نرخ حامل های انرژی خواهد بود. بنابراین برای سرمایه گذاری باید به سراغ سهم هایی رفت که پتانسیل افزایش نرخ محصول دارند. سهم صنایع نیروگاهی و وابسته به تولید برق و تجهیزات برق نیز گزینه های جذابی برای سرمایه گذاری ۹ تا ۱۲ ماهه هستند.

عناوین برگزیده