تاریخ: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۳۸۷
کد خبر: ۶۷۷۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش؛

تداوم حمایت‌های صندوق توسعه در روزهای سرد

می متالز - در بازار امروز به نظر می‌رسد که شاهد افزایش عرضه‌ها در اکثر گروه‌های بازار باشیم. افت ارزش معاملات نیز دور از ذهن نیست.
تداوم حمایت‌های صندوق توسعه در روزهای سرد

آنچه در بازار دیروز گذشت:

به گزارش می متالز، روز گذشته شاهد رشد شاخص کل در بازار سرمایه بودیم. افزایش ۱.۹۶۲ واحدی شاخص کل منجر به ورود مجدد این نماگر به محدوده ۳۰۴ هزار واحدی شد. همچنین شاخص هم وزن نیز با افزایش ۱.۸۵ درصدی به ۸۶. ۸۰۲ واحد ارتقا یافت. با این حال افت ارزش معاملات را می‌توان تنها نکته منفی روز گذشته عنوان کرد. ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس در جریان معاملات روز گذشته به ۱۵ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به میانگین ارزش معاملات هفته‌های اخیر در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

نماد‌های "وبصادر"، "وتجارت"، "خودرو"، "حکشتی" و "کویر" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

 

اقتصاد کلان و صنایع

در خبری در حوزه بازار سرمایه، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: در شرایط فعلی که اینترنت با اختلال مواجه است، مردم برای انجام معاملات بورسی به کارگزاری مراجعه کنند. به نظر می‌رسد که بخشی از کاهش ارزش معاملات بازار سرمایه در روز گذشته مربوط به اختلال در دسترسی به اینترنت در مناطقی از کشور بوده است.

رییس سازمان حمایت دستورالعمل ممنوعیت افزایش قیمت کالا و خدمات تا اطلاع ثانوی را برای اجرا به همه انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، شرکت‌های تولیدی لاستیک و شرکت‌های پالایش و پخش ابلاغ کرد. در این ابلاغیه آمده است: در راستای ابلاغ مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر اصلاح نرخ بنزین و نیز در راستای هم افزایی و استفاده از پتانسیل‌های انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و شرکت‌ها درجلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و به تبع آن اجحاف در حق مصرف‌کنندگان ضروری بوده ضمن رصد و پایش مستمر بازار موضوع در اسرع وقت به تمامی واحد‌های تحت پوشش اطلاع‌رسانی شود.

در گروه بانکی و بر اساس اعلام بانک مرکزی بخش عمده‌ای از تسهیلات در نظر گرفته به طرح‌های پیشران به واحد‌های صنعتی و معدنی تخصیص یافت. بانک مرکزی با اشاره به تأمین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی و با توجه به نامگذاری سال جاری به نام «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری‏‏‏‏‏‏‏‏ و برای حمایت هرچه بیشتر از واحد‌های تولیدی بویژه صنایع پیشران، اعلام کرد: سهم بانک‌های عامل از کل تسهیلات در نظر گرفته شده به طرح‌های پیشران مجموعا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. طبق این گزارش، از این مبلغ سهم بخش صنعت و معدن ۵۰۰ هزار میلیارد ریال، سهم بخش نفت ۴۰ هزار میلیارد ریال، سهم گردشگری ۶۰ هزار میلیارد ریال، سهم بخش مسکن و ساختمان  ۲۰۰ هزار میلیارد ریال و سهم بخش کشاورزی ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تعیین شده است.

در حوزه بین الملل، افزایش امیدواری‌ها نسبت  به توافق تجاری چین و آمریکا منجر به افت مجدد قیمت طلا شد. با تمدید اجازه همکاری شرکت‌های آمریکایی با شرکت چینی هوآووی که سبب خوش‌بینی در مورد توافق تجاری آمریکا و چین شد، قیمت طلا به ۱۴۶۸.۱۵ دلار در هر اونس کاهش یافت. از آنجایی‌که واشنگتن اجازه همکاری شرکت‌های آمریکایی با شرکت چینی هوآووی را تمدید کرد و این حس در بازار به وجود آمد، که دو کشور می‌توانند به توافق برسند، ارزش سهام بازار‌های اروپایی به بالاترین رقم ۴ سال گذشته رسید.

 

 بازار امروز

در بازار امروز  به نظر می‌رسد که شاهد افزایش عرضه‌ها در اکثر گروه‌های بازار باشیم. افت ارزش معاملات نیز دور از ذهن نیست. حمایت‌های صندوق توسعه بازار نیز همچنان در سطح بازار ادامه خواهد داشت.

با توجه به انتشار گزارش‌های ماهیانه شرکت‌ها که به تدریج از انتهای هفته شروع خواهد شد، به نظر می‌رسد که محرک اصلی حرکت بازار در هفته آینده بستگی زیادی به گزارش عملکرد شرکت‌ها در آبان ماه داشته باشد.

عناوین برگزیده