تاریخ: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۴
بازدید: ۴۳۲
کد خبر: ۶۷۸۰۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
حفظ موقعیت در معدن آسیا؛

نوسان روی خطوط "فزرین" ادامه می‌یابد

می متالز - نگاهی به آمار فروش ماهانه "فزرین" حاکی از نوسان بالا دارد؛ هر چند که فروش مهرماه سال۹۸ کمتر از مهر۹۷ بود اما؛ جهش بلند درآمدزایی در ماه‌های قبل از آن، اجازه عقبگرد به این شرکت را نداد.
نوسان روی خطوط "فزرین" ادامه می‌یابد

به گزارش می متالز، شرکت "زرین معدن آسیا" در نیمه نخست سال جاری ۱۷۷ میلیارد ریال سود خالص کسب کرد و ۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

این شرکت در ۷ ماه گذشته از سال جاری به درآمد ۷۶۳ میلیارد ریالی دست یافت که نسبت به عملکرد ۷ ماهه سال گذشته رشد ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد. البته باید توجه داشت که این رشد تنها بابت افزایش ریالی نرخ فروش محصولات بوده؛ چرا که مقدار فروش با افت قابل توجه ۳۴ درصدی همراه شده است.

نگاهی به آمار فروش ماهانه "فزرین" حاکی از نوسان بالا دارد؛ هر چند که فروش مهر ماه سال ۹۸ کمتر از مهر سال ۹۷ بود اما؛ جهش بلند درآمدزایی در ماه‌های قبل از آن، اجازه عقبگرد به این شرکت را نداد.

با توجه به شرایط کنونی فروش برآورد می‌شود این شرکت در پایان سال جاری در محدوده سال گذشته سودسازی داشته باشد و موقعیت خود را حفظ کند.

تحلیل فاصله ساختار سود و زیان بیانگر این است که "فزرین" از حاشیه سود ناخالص کمتری نسبت به میانگین گروه فلزات اساسی برخوردار است و از این حیث در رتبه بیست و یکم این گروه ۴۵ عضوی ایستاده است.

هر چند که حاشیه سود ناخالص در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ رشد بسیار مطلوبی نسبت به ۱۲ ماهه سال ۹۷ داشته اما؛ همچنان ۴ درصد کمتر از میانگین گروه است. بدون شک افزایش ریالی نرخ‌های فروش محصولات در رشد حاشیه سود بسیار مؤثر بوده است.

در ساختار بهای تمام شده "فزرین" مواد اولیه مصرفی نقش بسیار پررنگی دارد و در دوره‌های اخیر نیز سهم این بخش از بهای تمام شده بالاتر رفته است.

در نظرسنجی در خصوص معاملات "فزرین" ۴۸ درصد موقعیت خرید را انتخاب کردند و ۵۲ درصد دیگر در سمت عرضه ایستادند.

نگاهی به معاملات این سهم از ابتدای سال جاری حاکی از آن است که حقوقی‌ها فعالیت چندانی ندارند و تنها ۱۵ میلیون از سهام این شرکت را به حقیقی‌ها واگذار کرده‌اند.

این سهم در بازار سرمایه در سال‌های ابتدای دهه ۹۰، عملکردی پایین‌تر از شاخص کل بورس تهران داشت و نتوانست همگام با دماسنج بازار سرمایه حرکت کند اما؛ در سال ۹۵ با وجود آن که شاخص کل افت ۴ درصدی را متحمل شده بود، قیمت هر سهم فزرین رشد خیره‌کننده ۱۴۴ درصدی را رقم زد.

در سال ۹۷ در مجموع حرکتی از خود نشان نداد و در پایان سال در محدوده قیمتی ابتدای سال قرار گرفت.

از ابتدای سال ۹۸ تا پایان معاملات بیست و هشتمین روز آبان ماه، این سهم بازدهی ۸۶ درصدی را عاید سهامداران خود کرده است که از رشد ۷۱ درصدی شاخص کل بیشتر است.

عناوین برگزیده