تاریخ: ۰۱ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۶۷۹۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رنجی که صنعت و معدن سمنان از کم‌ آبی می‌برد

می متالز - صنعت و معدن استان سمنان با توانمندی‌های بی‌شمار خود می‌تواند بیش از شرایط کنونی توسعه یابد؛ اما امروز کم‌ آبی مانعی سد راه این توسعه شده است.
رنجی که صنعت و معدن سمنان از کم‌ آبی می‌برد

به گزارش می متالز، استان سمنان با وجود صدها واحد تولیدی کوچک و بزرگ نقش قابل‌ توجهی در کاهش نرخ بیکاری، پذیرش جمعیت سرریز سایر استان‌ها و توسعه صنعتی در کشور ایفا می‌کند.

صنعت و معدن استان سمنان با توانمندی‌های بی‌شمار خود می‌تواند بیش از شرایط کنونی توسعه یابد؛ اگر مشکلات فراروی صنایع این استان رفع شود، جهش قابل‌توجهی در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه ایجاد خواهد شد.

کم‌آبی امروز مانعی سد راه توسعه صنعتی و معدنی شده است؛ دغدغه‌ای دیرینه و همیشگی که باید فکری برای آن شود.

از کمبود آب رنج می‌بریم

بهروز اسودی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در همین زمینه در سمنان اظهار کرد: در بخش صنعت استان سمنان از کمبود آب رنج می‌بریم.

وی تصریح کرد: از ۱۲ میلیارد مکعب آبی که در استان سمنان وجود دارد، تنها دو درصد را در صنعت استفاده می‌کنیم و سهم صنعت به عدد قابل‌ توجهی نمی‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان اضافه کرد: سمنان، استانی معدنی است و معدن به خاطر فرآوری مواد معدنی به آب نیاز دارد و اگر آب موردنیاز را اختصاص ندهند، این بخش قطعاً با مشکل مواجه خواهد شد.

اسودی بیان کرد: میزان تخصیص آب را در بخش‌های صنعت و معدن قرار بود افزایش دهند؛ ولی متأسفانه هیچ‌گونه همکاری تابه‌حال نشده است.

وی تصریح کرد: امور آب می‌گوید که دچار بحران آبی هستیم و نمی‌توانیم ۹۰ درصد آب که دست بخش کشاورزی است، را متأسفانه تعدیل کنیم؛ در حالی که این تخصیص‌ها را باید به نحوی تعادل‌بخشی کنند که از میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی کاسته شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان اضافه کرد: الگوی کشت باید مشخص کنند؛ پنج درصد آب در اختیار بخش کشاورزی اگر آزاد شود و به صنعت و معدن بدهند، تحول خوبی رخ خواهد داد.

کمبود آب؛ سنگی جلوی پای لنگ صنعت

رستم سعداللهی، رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان هم اظهار کرد: یکی از دلایل عدم توسعه‌یافتگی صنعت در استان سمنان به نبود آب برمی‌گردد و باید تلاش شود تا آب مورد نیاز در اختیار صنعت قرار گیرد.

وی ادامه داد: چون سمنان استان کم‌آبی است، درنتیجه برخی واحدها نمی‌توانند در استان ما فعالیت کنند؛ به همین دلیل، از فرصت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری خوب به خاطر مشکل آب محروم هستیم.

سعداللهی با تأکید بر اینکه صنعت استان سمنان مثل صنایع کل استان‌ها وضع خوبی ندارد، اضافه کرد: این وضع باید بهبود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه کمبود آب سنگی جلوی پای لنگ صنعت استان سمنان شده است، تصریح کرد: مشکلات زیادی به خاطر کمبود آب ایجاد و این محدودیت‌ها مزید بر علت شده است تا صنعت در استان وضع خوبی نداشته باشد.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان با بیان اینکه تعدادی از واحدهای صنعتی در استان چشم به انتقال آب دریای خزر دوخته‌اند، اضافه کرد: واحدهای خوب و مطرح در استان به خاطر این معضل سرگردان مانده‌اند.

سعداللهی گفت: واحدهایی هستند که با تأمین آب در استان سمنان می‌توانند وضع اقتصادی و اشتغال استان و حتی کشور را دگرگون کنند.

کاهش نرخ بیکاری؛ در گرو تأمین آب

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین غلام‌حسین مهدوی‌نژاد، امام جمعه موقت سمنان هم، با اشاره به اینکه بیکاری معضل جدی در کشور به‌ویژه استان سمنان است، اظهار کرد: مسوولان باید زمینه‌های تولید را در این راستا با اشتغال‌زایی برای افراد فراهم و به معیشت افراد کمک کنند.

وی با تأکید بر اینکه کمبود آب مشکل جدی استان به‌ ویژه شهرستان سمنان است، تصریح کرد: این موضوع توسط نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان در جلسات و نمازهای جمعه مطرح شده است و امروز حتی مشکل آب آشامیدنی در استان به‌ویژه شهرستان سمنان داریم.

امام جمعه موقت سمنان با اشاره به اینکه مسؤولان استان سمنان به فکر رفع این معضل باشند، اضافه کرد: مدیران باید انتقال آب از دریای خزر را به‌طور جدی پیگیری کنند.

مهدوی‌نژاد اضافه کرد: مصرف بهینه آب شرب و کشاورزی را باید شاهد باشیم و با حمایت‌ها و راهنمایی‌هایی، کشاورزی را از آبیاری غرقابی به قطره‌ای هدایت کنیم؛ روشی که امروز در تمام دنیا متداول است.

صنعت و معدن سمنان؛ چشم‌انتظار تحقق وعده‌ها

امروز بخش‌های صنعت و معدن استان سمنان بیش از هر زمان دیگری چشم‌انتظار تحقق وعده‌های داده‌شده از سوی دولت بوده و یکی از مهم‌ترین وعده‌ها، تأمین آب موردنیاز در این بخش است.

دولت موظف است تا برای توسعه صنعتی و معدنی استان سمنان و کاهش آمار بیکاری به‌ویژه در شرق این استان، منابع آبی مطمئن را در اختیار این بخش قرار دهد؛ وظیفه‌ای که یکی از پایدارترین راه‌های تحقق آن، اجرای هر چه سریع‌تر طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران است.

عناوین برگزیده