تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۶۸۱۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
اهتمام مدیران برای پیشبرد اهداف یک استان

مسیر توسعه آذربایجان غربی از معادن می‌گذرد

می متالز - در کنار این شاخص‌های اقتصادی استان آذربایجان غربی، شاخص‌های پیشرفت صنعت و معدن به خوبی نمایان است و آینده بسیار خوب این بخش را نوید می‌دهد.
مسیر توسعه آذربایجان غربی از معادن می‌گذرد

به گزارش می متالز، تا جایی که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با ارائه آماری امیدوارکننده، از رشد ۴۶ درصدی سرمایه‌گذاری در حوزه معادن این استان طی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده و گفته است: میزان اشتغال در این بخش نیز به همت دولت تدبیر و امید ۸ درصد افزایش یافته است.
همه این آمارها نشان می‌دهد که این استان روی ریل توسعه قرار گرفته است و روز به روز از انتهای شاخص‌های توسعه فاصله می‌گیرد. معادن بزرگ و کوچک در این استان یکی از محورها و پیشران‌های توسعه این استان در نظر گرفته شده است.
آذربایجان‌غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است اما هنوز تا بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد.
محدوده آذربایجان‌غربی تحت پوشش سه زون از زون‌های بیست گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل ‹ اشنویه – خوی›، ‹مریوان – مهاباد› و شاهین دژ – ماهنشان› قرار گرفته است.
 

سرمایه‌گذاری ١٨ میلیارد تومانی فرآوری سنگ

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: با هدف جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی این استان واحد کنسانتره سنگ آهن و واحد فرآوری خاک نسوز با سرمایه‌گذاری ١٨٠ میلیارد ریال در استان راه‌اندازی می‌شود.
 در این باره پریسا عابدپور افزود: ١٣٠ میلیارد ریال از این میزان برای احداث واحد کنسانتره سنگ آهن در نظر گرفته شده است و با راه‌اندازی این واحد برای ١٠٠ نفر اشتغالزایی می‌شود.
وی ادامه داد: مواد اولیه واحد فرآوری کنسانتره سنگ آهن از ۵ معدن آهن موجود در استان تامین می‌شود. با ایجاد این واحد فرآوری زمینه اشتغال مستقیم در منطقه فراهم می‌شود و ارزش افزوده مواد معدنی منطقه افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های خوبی در زمینه فرآوری خاک نسوز در آذربایجان‌غربی وجود دارد، گفت: برای راه‌اندازی این واحد ۵٠ میلیاردریال سرمایه در نظر گرفته شده است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان ‌غربی گفت: احداث یک واحد فرآوری در این بخش یکی از نیاز‌های استان بود که تفاهمنامه احداث این واحد نیز با مشارکت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی کشور به امضا رسید.
عابدپور اظهارکرد: با راه‌اندازی این واحد برای ٣٠ نفر از جوانان این استان زمینه اشتغال فراهم می‌شود.
وی اعلام کرد: با هدف جلوگیری از خام‌فروشی سنگ‌های تزئینی در استان پیگیر ایجاد واحد سنگبری بزرگ مقیاس در استان با مشارکت و همکاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران هستیم.
وی با اشاره به اجرای طرح‌های فرآوری معدنی طی سال‌های اخیر در آذربایجان‌غربی اظهارکرد: درحال‌حاضر ۳ واحد فرآوری در شمال و جنوب استان فعال است که چینی پیرانشهر، تراورتن تکاب و مرمریت پلدشت را شامل می‌شود.
بخش معدن و صنایع پایین دستی آن محور توسعه آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود ولی معادن سنگ این استان با مشکلات عدیده‌ای چون خام فروشی و نبود بازار مواجه است.
اعطای تسهیلات با بهره بانکی پایین جهت سرمایه در گردش و همچنین نوسازی ماشین‌آلات معدنی برای بهبود عملکرد معادن این استان ضروری است.
آذربایجان غربی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: طی امسال در این مدت حدود ۱۵ هزار تن نمک توسط ۳ واحد بهره‌بردار از این دریاچه برداشت شده و به مصارف مختلفی رسیده است.
عابدپور همچنین در مورد احیای دریاچه ارومیه و استفاده از نمک این دریاچه گفت: ۳واحد فعال که نمک دریاچه ارومیه را به ترتیب برای تولید کود شیمیایی، استفاده در بخش‌های راهداری و شهرسازی و همچنین تولید نمک طعام برداشت می‌کنند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی بیان کرد: تمامی مجوزهای برداشت و پروانه‌های بهره‌برداری در حوزه دریاچه ارومیه پس از دریافت استعلام از محیط‌زیست آذربایجان‌غربی به صورت ۲ ماهه صادر می‌شود.
وی عنوان کرد: در چند سال گذشته به علت کاهش تراز آب دریاچه ارومیه درصد نمک در بستر آن بالا رفته است از این‌رو برداشت آن نه‌تنها خللی در کار ستاد احیا ایجاد نمی‌کند بلکه کمکی به احیای دریاچه خواهد بود.
عابدپور در پایان گفت: در این اساس برداشت نمک از بستر دریاچه با مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست امکان‌پذیر است اما باید این برداشت از مکان‌های تعیین‌شده انجام شود تا آسیب بیشتری به دریاچه وارد نشود.
 

مزیت‌های معدنی را معرفی کنید

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز در گفت‌وگویی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی با توجه به ظرفیت بالای معادنش نظیر معدن طلای تکاب سهم اندکی در اشتغال این حوزه دارد، گفت: استانداری، سازمان صنایع و معادن و همچنین نظام مهندسی معدن می‌توانند با همکاری یکدیگر بخش فرآوری محصولات معدنی را در استان گسترش دهند و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی را معرفی کنند.
داریوش اسماعیلی افزود: میزان اکتشاف در استان کم است و می‌تواند با تکیه بر ظرفیت بخش خصوصی فعال‌تر شود؛ علاوه‌ بر اکتشاف و استخراج باید فرآوری صنایع معدنی هم در استان انجام گیرد که این امر با جذب سرمایه‌گذار امکان‌پذیر است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به عملکرد این سازمان در دوره جدید، گفت: از مهر سال گذشته تدوین سند استراتژی برنامه ۶ ساله برای نظام مهندسی معدن را در دستور کار قرار داده‌ایم و امیدواریم در ۲ تا ۳ هفته آینده تکمیل شود.
وی همچنین تدوین نقشه راه چهارساله معدن و صنایع معدنی را از دیگر اقدامات مهم نظام مهندسی معدن دانست و افزود: صیانت از مواد معدنی و تلاش برای افزایش بهره‌وری در معادن، هوشمندسازی فعالیت‌ها از جمله ارتقای پایگاه اینترنتی کشور و ۳۱ استان و نیز جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن و صنایع معدنی از مهم‌ترین اهداف این نقشه راه در حوزه صنایع معدنی کشور است.
وی با اشاره به اهمیت جذب سرمایه در صنایع معدنی نیز گفت: نقدینگی قابل توجهی در کشور وجود دارد و این وضعیت اقتصاد کشور را تحت‌تاثیر قرار داده است و می‌تواند جذب صنایع معدنی شود.
وی در ادامه افزود: درحال‌حاضر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان مجموع سرمایه‌گذاری در بخش معدن کشور است که این رقم می‌تواند ۳ تا ۴ برابر افزایش یابد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان اینکه آموزش در حوزه صنایع معدنی از اهمیت ویژه برخوردار است، گفت: امسال برگزاری ۶۰۰ دوره آموزشی برای کارگران معادن خصوصی که ۹۰ دوره برای آموزش رانندگان اختصاص دارد را در دستور کار قرار دادیم.
گفتنی است آذربایجان‌غربی با دارا بودن ۵۱ ماده معدنی از نظر تنوع در رتبه اول کشور قرار دارد؛ این استان همچنین با وجود ۴۶۸ معدن فعال از ۷۲۹ معدن و ۲ هزار و ۱۶۴ عضو در نظام مهندسی معدن ایران در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

عناوین برگزیده