تاریخ: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۴
بازدید: ۷۴۳
کد خبر: ۶۸۳۵۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

کوره‌های آجرپزی در سیستان و بلوچستان داغ است

می متالز - افزایش نرخ مصالح ساختمانی را می‌توان از جمله دلایل گرانی مسکن در سال‌های اخیر دانست که تاثیر بسزایی در قیمت تمام شده ساخت‌وساز خانه دارد.
کوره‌های آجرپزی در سیستان و بلوچستان داغ است

به گزارش می متالز، با گران شدن یک نمونه از مصالح ضروری، ساخت‌وساز نیز با رکود مواجه می‌شود و این گرانی بر روی نرخ مسکن نیز تاثیر بیشتری می‌گذارد.
 در شهرستان زابل هزینه ساخت‌وساز خانه مربوط به نرخ آجر می‌شود هر چه آجر گران‌تر شود از آن طرف نرخ خانه نیز افزایش می‌یابد.
 اگرچه آجر بخشی از هزینه‌های ساخت یک مسکن را تعیین می‌کند اما با توجه به اینکه مصالح اولیه ساخت یک خانه در مناطقی همچون سیستان از آجر تشکیل می‌شود، این امر باعث افزایش نرخ مسکن شده است.
خاک زابل به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالایی که دارد می‌تواند آجر بسیار ضخیم و با کیفیتی را تولید کند که این محصول ساختمانی در کوره‌های متعدد آجرپزی موجود در شمال استان تولید می‌شوند. حتی بسیاری از کوره‌داران برای اینکه بتوانند از این طریق سود بیشتری عاید خود کنند، آجر تولیدی را به جای فروش در زابل، به زاهدان و دیگر شهرهای اطراف صادر می‌کنند.
آجر زابل به دلیل کیفیت مطلوبی که از آن برخوردار است مشتری خاص خود را دارد و همین امر باعث شده است تا کوره‌داران آجر را وارد انحصار کرده و نرخ آن را خودسرانه افزایش دهند.
به گفته برخی از شهروندان نرخ آجر در روزهای اخیر تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان (به ازای هر بار ۱۰تنی) افزایش یافته که این امر نه تنها ساخت‌وساز‌ها را در زابل با مشکل رو به رو کرده بلکه باعث تورم شدید در نرخ خانه شده است. شهروندان بر این باورند که گرانی نرخ آجر یکی از عمده عواملی است که باعث رکود ساخت‌وساز در شهرستان زابل شده است.
رضا شهری‌زاد، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زابل در این خصوص گفت: گزارش‌های متعددی از مردم در زمینه گران‌فروشی و کم‌فروشی کوره‌های آجرپزی دریافت کرده‌ایم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در همین رابطه نیز یک اکیپ حقیقت‌یاب به این واحد‌های تولیدی اعزام شد تا به همراه مامورین تعزیرات حکومتی و ستاد مبارزه با کالا و قاچاق از روند تولید آنها بازدید به عمل آورند.
شهری‌زاد خاطرنشان کرد: در این بازدید‌ها یک واحد تولیدی آجر که کم‌فروشی و گران‌فروشی را در دستور کار خود قرار داده بود شناسایی و پس از تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال شد. وی عنوان کرد: کل تخلف این واحد تولیدی آجر ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت زابل بیان کرد: ارزش یک بار ۱۰ تنی آجر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، بنابراین شهروندان در صورت مشاهده گران‌فروشی این واحد‌های تولیدی مراتب را به سازمان صنعت، معدن و تجارت منطقه سیستان اعلام کنند.

عناوین برگزیده