تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۸
بازدید: ۱۱۴۶
کد خبر: ۶۸۵۰۵
سرویس خبر : متالورژی و مواد

عوامل تاثیر گذار بر قیمت آجر نما نسوز

می متالز - قیمت آجر نسوز نما بستگی به رنگ و ابعاد آن دارد.
عوامل تاثیر گذار بر قیمت آجر نما نسوز

به گزارش می متالز، تمام کارخانه ها از یک معدن خاک می آورند اما با یک سری خاک های متفرقه یا خاک رس مخلوط می کنند و قیمت مواد اولیه تغییر می کند. در نهایت قیمت پایین تر می آید.

برای تولید آجر کوره سوز بایستی بسته به نوع آجر درجه حرارت را برای مدت مشخصی بالا ببرد و نگه دارد مثلا برای تولید آجر قرمز انگلیسی تیره حرارت را 1160 تا 1170 درجه به مدت 56 تا 57 ساعت افزایش می دهد تا آجر مغز پخت شود.

بعضی از کارخانه ها در مدت 35 تا 36 ساعت حرارت را بالا می برند و حرارت را به 1170 درجه می رسانند. بعد کوره را خاموش می کنند که باعث خام شدن مغز آجر می شود و کارخانه دار در قبال این کار گاز کمتری مصرف و در نهایت قیمت آجر برایشان کمتر می شود.

این نوع آجرها بعد از نما خودشان را نشان می دهند و رنگ و لعاب خوبی ندارند.

نوع فرآیند آماده سازی خاک که همان مواد اولیه و اصلی تولید می باشد؛ هر چه خاک بهتر مخلوط شود و هزینه بیشتری در این مورد پرداخت شود کیفیت آجر بهتر و در نهایت بر روی قیمت آجر تاثیر گذار است.

خاک آماده شده می بایست آسیاب شود. هر چه خاک بهتر پودر شود، آجر نسوز با کیفیت تر تولید می شود. نوع آسیاب که کارخانه ها تهیه می کنند و همچنین تعمیر و تعویض قطعات داخلی آسیاب توسط کادر فنی کارخانه بر کیفیت آن تاثیر گزار است.

خاک پودر شده جهت تولید وارد پرس می شود. میزان قدرت پرس و تعداد ضربات پرس بر روی قالب تاثیر بر کیفیت آجر دارد و تاثیر بر قیمت آجر دارد.

در تولید آجر استهلاک قالب آجر هم داریم. هر چه قالب تعمیر شود و یا قالب جدید تهیه شود، برای کارخانه هزینه بر است. این هم یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت آجر است.

مدت زمان پخت آجر و میزان مصرف گاز نیز یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت آجر است.

تعمیرات دوره ای کوره ها

هر چه کوره ها تعمیرات شود و پرت انرژی متری داشته باشه، باعث تولید آجر با کیفیت تر شده و درنتیجه قیمت آجر نیز متاثر از این موضوع می شود.

آجر ها وقتی پخته شد، می بایستی ازکوره تخلیه و بسته بندی شود.

اگر کل کوره را از آجر تخلیه کنیم و بعد سرد کرده و بسته بندی کنیم هزینه بیشتری می برد. در نتیجه آجر با کیفیت تری عرضه به بازار و تحویل مشتری می شود. در این فرآیند آجرها هم بر اساس رنگ بندی ها نزدیک به هم جدا و سرت می شود و هم آجرهای ترک خورده و تاب دار و درجه 2 جدا می شود.

اگر در این فرآیند بخواهیم هزینه ها را کاهش دهیم، می توان آجرها را داخل خود محفظه کوره داخل کارتن قرار دهیم که تاثیر بر قیمت آجر داشته، ولیکن بدلیل عدم نور کافی خطای چشم صورت می گیرد. تفکیک رنگ کمتری صورت می گیرد، (سورت پذیری کمتری انجام می شود) و آجرهای بی کیفیت و درجه دو و تاب دار نیز داخل کارتن قرار می گیرد.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت آجرها نوع بسته بندی آجرها است. اگر آجرها فقط توسط پلاستیک بسته بندی و شیرینگ شود کارتن حذف و قیمت کاهش پیدا می کند. البته بیشتر کارخانه های آجر اصفهان از کارتن استفاده می کنند.

آجرها اصولا می بایست داخل کارتن هایی با کیفیت و محکم قرار گرفته و سپس با نایلون بسته بندی و شیرینگ شود. خود کارتن باعث کاهش در ضربه خوردن به آجر شده و نایلون دور کارتن باعث محکم کردن چهار گوش کارتن شده و جلوی پاره شده کارتن را در زمان جابجایی می گیرد. البته شاید بتوان گفت فرآیند قیمت گزاری اشاره شده برای موزاییک و آجر سفال  نیز وجود دارد.

 

آجر نسوز چیست؟

آجر نما نسوز از خاک های چینی و نسوز تولید شده است. آجر نسوز ساختاری منسجم دارد. برای  بدست آوردن این نوع آجر ابتدا سنگ ها را نرم کرده سپس آن را در کوره با دمای 1500 درجه سانتیگراد می پزند. این نوع از آجرها در برابر حرارت بالا مقاومت زیادی دارند. برای همین به آنها آجر نسوز می گویند. این نوع آجر بیشتر برای نمای ساختمان ها استفاده می شود. البته استفاده ی مهم تر آنها در کوره ها و پاتیل ها و عایق کاری صنعتی می باشد. به طور کلی این خاک از معادن کشور استخراج می شود. آجری که با این نوع خاک تولید می شود بیشتر در اندازه های 32*7_26*5/5_10*20 می باشد.

 

انواع آجرهای نسوز

این آجرها دارای انواع مختلفی بوده که در زیر به آن اشاره شده:

  • آجر سیلیسی
  • آجر نسوز ویژه

 

انواع آجرهای نسوز ویژه عبارتند از:

  • آجر نسوز اکسید کروم – کوروندوم
  • آجر نسوز اکسید کروم
  • آجر نسوز زیرکونیوم
  • آجر آلومینیوم
  • آجر نسوز ویژه قلیایی

 آجر نسوز سفید، آجر نسوز قرمز، آجر نسوز قهوه ای و شاموتی از محبوب ترین محصولات هستند. این محصول در ابعاد مختلفی تولید می شود. پر مصرف ترین ابعاد آن 2/5×31×7 و 2/5×31×3 یا همان کرکره ای می باشد. به تازگی ابعاد بزرگتری مانند 60×10 هم تولید می شود.

عناوین برگزیده