تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۲
بازدید: ۴۱۷
کد خبر: ۶۸۵۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کمبود نقدینگی چالش اصلی معادن/ عدم همکاری منابع طبیعی در پاسخ به استعلام‌های صمت

می متالز - سید رسول رنجبران رییس خانه معدن استان اصفهان گفت: استان اصفهان معادن متعددی دارد، در بعضی از ماده‌های معدنی مثل زغال سنگ کم است ولی عمده معادن استان شامل سنگ های تزیینی و ساختمانی، خاک‌های صنعتی دولومیت و باریت است. به طورکلی اصفهان یک استان معدنی است و تقریبا ۷۰ درصد واحدهای فراوری در استان متمرکز است
کمبود نقدینگی چالش اصلی معادن/ عدم همکاری منابع طبیعی در پاسخ به استعلام‌های صمت

به گزارش می متالز، وی افزود: جلسات کارگروه احیا تشکیل و از سوی ایمیدرو هیاتی مامور و به اصفهان آمده‌اند و باز سازمان صمت استان جلساتی را برگزار کردند و  اطلاعات معادن کوچک و متوسط نیمه فعال و غیرفعال لیست کرده اما هنوز نهایی نشده و به محض نهایی شدن لیست، احیا و فعال‌سازی معادن آغاز می‌شود.

رنجبران گفت: معادن به دو دسته کانی‌های فلزی و غیرفلزی تقسیم می‌شوند که در هر دو نوع( فلزی و غیرفلزی)  نیمه فعال و غیرفعال وجود دارد و نمی توان گفت که در کدام نوع بیشتر و کدام نوع کمتر است.

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های موجود در معادن استان اصفهان، گفت: مهمترین مشکل معادن کمبود نقدینگی، نداشتن سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری ثابت است. ماشین آلات معدنی به قدری گران شده‌اند که یک معدندار برای خرید یک لودر یا بیل باید هزینه‌هایی بالغ بر۴ الی ۷ میلیارد تومان هزینه کند.

وی ادامه داد: بخش دوم مشکلات به فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات برمی‌گردد. واردات ماشین آلات معدنی چندین سال است که دچار مشکل شده و معادن برای ثبت سفارش با مشکل روبرو هستند. بعضی معدنداران حاضر به استفاده  از منابع ارزی کشور نیستند و از جای دیگر برای واردات ماشین آلات اقدام می‌کنند که متاسفانه نمی‌توانند ماشین آلات مورد نیازشان را وارد کنند.

رنجبران افزود: چالش سوم معادن بحث نبود بازار است. به خاطر رکودی که در کشور حاکم است، متاسفانه بسیاری از معدنی‌ها بازار فروش ندارند و آنهایی هم که توانایی صادرات دارند، به دلیل خام فروشی با وضع عوارض بر صادرات مانع  فعالیت آنها شدند. این ۳ مورد مشکلات اساسی بخش معدن بوده و اگر حل شود، بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود.

وی چالش دیگر را تعارضات با منابع طبیعی دانست و گفت: طی استعلام‌هایی که سازمان صمت از منابع طبیعی برای دادن پروانه اکتشاف به پهنه‌های متعدد می‌گیرد پاسخی دریافت نمی‌کند. بنابر آمار موجود از ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ نامه‌ای که از منابع طبیعی استان اصفهان استعلام شده، فقط به ۵۰ استعلام پاسخ داده شده است که نشان از عدم پیشرفت کار می‌دهد.همچنین در مورد پهنه‌هایی که اکتشاف شده  و برای برداشت اضافه‌تر مواد معدنی باید اکتشافات جدیدتری انجام شود، پاسخ این استعلام‌ها را  هم نمی‌دهد  که باعث راکد شدن کار می‌شود و سرمایه‌گذار از ادامه سرمایه‌گذاری منصرف می شود.

وی افزود: معارضین محلی، کمبود سوخت و نرسیدن گازوییل به معادن و سهیمه‌ بندی سوخت از دیگر مشکلات معادن است که به نظر من اگر مشکلات اصلی حل شود، معدنداران می توانند مسایل و مشکلات کم اهمیت را حل کنند.

وی در پایان عنوان کرد: بخش معدن یک حوزه مهم در اقتصاد کشور است و می‌تواند به درآمد ناخالص داخلی کمک کند. متاسفانه معدن نقش اصلی خود را در کشور و GDP پیدا نکرده که به خاطر ظلمی است که مسولان به این بخش می‌کنند.در حرف این بخش را پر اهمیت عنوان می‌کنند ولی در عمل هیچ حمایتی دیده نمی‌شود و تا زمانیکه حمایت‌ها به صورت واقعی و عملیاتی نباشد، معدن نمی تواند به  جایگاه واقعی خود برسد

عناوین برگزیده