تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۵۶
بازدید: ۵۷۵
کد خبر: ۶۹۱۷۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس هیات عامل ایمیدرو در حاشیه نمایشگاه ایران متافو:

گردهمایی صاحبان و نیازمندان تکنولوژی، به ارتقای تکنولوژی منجر می شود/ سابقه فعالیت قرارگاه خاتم در نفلین سینیت سراب

می متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: هر گردهمایی که سبب کنار هم قرار گرفتن صاحبان و نیازمندان تکنولوژی در کنار هم شود، به رشد و ارتقای تکنولوژی منجر می شود.
گردهمایی صاحبان و نیازمندان تکنولوژی، به ارتقای تکنولوژی منجر می شود/ سابقه فعالیت قرارگاه خاتم در نفلین سینیت سراب

به گزارش می متالز، خداداد غریب پور در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه متالورژی (ایران متافو) با بیان این مطلب اذعان کرد: با توجه به شرایط سخت ایجاد شده برای کشور، نمایشگاه موجب شده تا واحدهای داخلی برای تامین نیاز خود، همدیگر را پیدا کنند و در نتیجه تقاضا برای ساخت داخل افزایش یابد.

وی ادامه داد: نمایشگاه متافو چندین سال تجربه ملی و بین المللی دارد و روز به روز بهتر می شود. میزان رضایت از نمایشگاه نیز بالا بوده و کمتر مشکلی از سوی شرکت های حاضر در نمایشگاه مطرح شد. اگر هم مشکلی بود مربوط به تامین مالی و تامین نیاز ارز از خارج بوده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: نمایشگاه عرصه ای برای تولیدکنندگان و سازندگان محصولات است و به شناسایی بازار نیازهای تکنولوژیکی منجر می شود و به معرفی صاحبان فناوری و صاحبان صنعتی منجر می شود.

وی افزود: در حوزه دانش بنیان، شرکت های مربوطه، به عرضه محصولات خود و نیازهای صنعت می پردازند. در عرصه خارج نیز، حضور شرکت های خارجی در شرایط سخت، این نوید را می دهد تا در آینده، حضور چشمگیری داشته باشند.

تامین مالی واحدها

غریب پور اظهار داشت: یکی از وظایف دولت، تامین مالی واحدهای داخل از طریق صندوق بیمه فعالیت های معدنی، تامین ارز و همکاری با بانک مرکزی است.

وی افزود: در زمینه سنگ، در کمیته سنگ ایمیدرو تصمیم گرفتیم و از آن تاریخ، همگرایی ایجاد شده و روند تامین بهبود یافته است. سنگ آهن مورد نیاز شرکت ذوب آهن نیز از معدن چاه گز و سنگان تامین شد.

اجرای 18 طرح تحقیقاتی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در صنعت فولاد در عرصه دانش رشد داشته ایم و از دانش فنی پرد PERED برخوردار هستیم، گفت: ایمیدرو در حوزه دانش با دانشگاه های معتبر کشور نظیر شریف، تهران، امیرکبیر و غیره قرارداد همکاری دارد. با جهاد دانشگاهی نیز در زمینه بومی سازی همکاری می کنیم.

وی افزود: در نیمه نخست امسال، 18 طرح تحقیقاتی - 2 برابر سال گذشته - در حال اجراست. با همکاری موسسه یونیدرو امسال جشنواره ایده های ارزش آفرین (اینوماین) برگزار می شود. با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، فعالیت های استارتاپی خواهیم داشت.

سابقه فعالیت قرارگاه خاتم در نفلین سینیت سراب

غریب پوردر پاسخ به سوال خبرنگار «می متالز» با اشاره به اینکه ایده اولیه طرح نفلین سینیت از سال 84 مطرح شد و پس از بهره برداری از پایلوت آذرشهر، قرار شد واحد آلومینا از نفلین سینیت در سراب ایجاد شود، گفت: تاکنون چندین مناقصه از جمله با ان اف سی NFC برگزار شد. در سال 92 قرارگاه خاتم آمد و سپس آی پی ام آی IPMI و دوباره قرارگاه آمد.

وی ادامه داد: با دانشی که در آذرشهر کسب کردیم، به این نتیجه رسیدیم که تامین مالی طرح به میزان 137 میلیون دلار را انجام دهیم. آی پی ام آی انصراف داد و قرارگاه خاتم با توجه به سابقه فعالیت در این طرح در سال 92 داشت، آمد و قرار است طرح را به صورت ای پی سی EPC انجام دهد.

هدایت سود شرکت های بزرگ به سمت توسعه و ارتقای تکنولوژی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در دنیا، دانش فنی صنایع توسط شرکت های بزرگ ایجاد شده و دولت ها کمتر وارد خلق تکنولوژی می شوند، گفت: ما باید زمینه را برای شرکت های بزرگ برای ورود به تکنولوژی فراهم کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال ما به عنوان سهام دار و متولی، با استفاده از ثروت شرکت های بزرگ، تمرکز خود را برای توسعه و ارتقای تکنولوژی قرار می دهیم. به این معنا که سود شرکت های بزرگ نظیر چادرملو و مبارکه را صرف توسعه می کنیم تا تکنولوگ شدن شرکت های بزرگ اتفاق افتد.

به گفته غریب پور، بهترین حالت این است که شرکت های بزرگ خالق تکنولوژی شوند چرا که این شرکت ها دارای صنعت بزرگ، زنجیره کامل، نیروی انسانی، دانش ضمنی و قدمت هستند.

وی در ادامه گفت: قانون ساخت داخل به صنایع الزام کرده تا آن بخش از قطعات را که صادر می شود، وارد نکنند.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده