تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۵۹
بازدید: ۵۲۲
کد خبر: ۶۹۲۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناس صنعت سیمان تاکید کرد:

دو اتفاق مثبت پیش روی سیمانی‌ها

می متالز - نکته مثبت در خصوص سیمانی‌ها، برنامه دولت برای احداث مسکن ملی در استان‌های مختلف است.
دو اتفاق مثبت پیش روی سیمانی‌ها

به گزارش می متالز، بعضی تحلیلگران معتقدند برخی اتفاقات احتمالی همچون افزایش نرخ گازوییل و حامل‌های انرژی و کاهش بودجه عمرانی در سال ۹۹، ریسکی برای صنعت سیمان خواهد بود.

علی محمد بد کارشناس صنعت سیمان در این خصوص بیان کرد: افزایش نرخ احتمالی گازوییل و هزینه حمل یا هر افزایش هزینه‌ای که بهای تمام شده سیمان را افزایش دهد، ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان محسوب نمی‌گردد؛ چراکه در صورت افزایش بهای تمام شده سیمان، نرخ فروش هم متناسب با افزایش هزینه‌ها تعدیل خواهد شد.

وی افزود: در بازارهای جهانی معمولا نرخ سیمان با نرخ فولاد ارتباط دارد و قیمت فولاد حدودا ۶ برابر سیمان است. قیمت سیمان در بازارهای جهانی در حال حاضر چند برابر نرخ سیمان در بازار داخلی ما است. با درنظر گرفتن اختلاف معنادار قیمت سیمان ایران با قیمت های جهانی، افزایش قیمت سیمان، اتفاق عجیبی نیست. سیمانی ها به دنبال افزایش قیمت سیمان هستند و افزایش هزینه های تولید، زمینه ای برای اصلاح سریع تر نرخ سیمان خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا بعد از افزایش قیمت بنزین، احتمال افزایش تورم در ماه های آینده، تقاضای سیمان در بازار داخل را افزایش نداده است؟» گفت: تقاضای سیمان در بازار داخل تحت تاثیر تورم احتمالی رشد نداشته و فعلا روند تقاضا، عادی و منطقی است.

وی اضافه کرد: نکته مثبت در خصوص سیمانی ها، برنامه دولت برای احداث مسکن ملی در استان های مختلف است. این طرح تقاضای سیمان در بازار داخل را افزایش داده و اثر مطلوبی بر فروش سیمانی ها خواهد داشت. البته با توجه به احتمال افزایش کرایه های حمل، شرکت های سیمانی که به بازار مصرف نزدیک تر باشند، اوضاع بهتری خواهند داشت.

عناوین برگزیده