تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۵
بازدید: ۵۶۴
کد خبر: ۶۹۲۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیران شرکت معدنی گل گهر خبر دادند:

برنامه های گل گهر برای افزایش سرمایه 108 درصدی، عرضه اولیه سهم بزرگ و ....

می متالز - مدیران شرکت معدنی گل گهر با اعلام آخرین وضعیت تولید و فروش و برنامه های توسعه ایی و افزایش سرمایه 108 درصدی از عرضه اولیه شرکت فولادی 1.8 هزار میلیارد تومانی خبر دادند.
برنامه های گل گهر برای افزایش سرمایه 108 درصدی، عرضه اولیه سهم بزرگ و ....

به گزارش می متالز، درجریان بازدید از شرکت گل گهر در سیرجان با حضور مدیران چند کارگزاری و کارشناسان شرکت های سرمایه گذاری و خبرنگاران، آخرین وضعیت عملیاتی و تولید و فروش این شرکت بورسی بررسی شد.

دچند خبر از جمله اعمال افزایش سرمایه از 4.8 به 10 هزار میلیارد تومان در سال جاری یا حداکثر اردیبهشت 99 و عرضه اولیه جهان فولاد اعلام شد و محمود زید آبادی معاون مالی و اقتصادی "کگل" گفت: افزایش سرمایه از 4.8 به 10 هزار میلیارد تومان در حال پیگیری بوده و انتظار می رود با حمایت و صبوری سهامداران عمده، طی سال جاری و یا حداکثر اردیبهشت سال آینده محقق شود.

وی همچنین در مورد ورود شرکت های تابعه به بازار سهام هم توضیح داد: شرکت جهان فولاد سیرجان با تولید 1.2 میلیون تن فولاد و یک میلیون تن آهن اسفنجی، سال آینده از طریق فرابورس و بعد از فزایش سرمایه از 800 به 1800 میلیارد تومان، عرضه اولیه می شود.

مهمترین چالش های صنعت معدن و شرکت های سنگ آهنی

مرتضی علی اکبری معاون مالی و اقتصادی توسعه معادن و فلزات (مالک 22 درصد از سهام گل گهر) مهمترین چالش های صنعت معدن و شرکت های سنگ آهنی را توسعه زیر ساخت ها و زیربناهای لازم برای تولید 55 میلیون فولاد، لزوم احداث نیروگاه های جدید، ساماندهی ناوگان حمل و نقل و جلوگیری از پراگندکی، توسعه اسکه بندرعباس با هدف صادرات انحصاری محصولات معدنی و فلزی و در مجموع به صرفه کردن هزینه حمل و نقل اعلام کرد.

برنامه های دراز مدت از زبان معاون برنامه و بودجه

محسن نبوی  معاون برنامه و بودجه گل‌گهر در مورد برنامه های توسعه دراز مدت شرکت هم گفت: فرایند توسعه زنجیره فولاد چابهار نیز در دست اجرا بوده که قرار است 15 میلیون تن گندله، 12 میلیون تن آهن اسفنجی و 10 میلیون تن فولاد تولید شود. میزان سرمایه گذاری‌ هم 7 میلیارد یورو پیش بینی شده است.

وی  افزود: علاوه بر این در سطح فراملی سرمایه گذاری در استرالیا پیگیری و  مطالعات در حال انجام است. سرمایه گذاری در معادن مس قزاقستان هم در دست مطالعه بوده و این موضوعات برای سرمایه گذاران می‌تواند جالب توجه باشد.

وضعیت تولید و فروش

محمد ستوده معاون بهره‌برداری گل گهر هم درباره حجم تولید و چشم انداز گفت: برای تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 به تامین 162 میلیون تن سنگ آهن نیاز است که 38 میلیون تن از معادن گل گهر تامین می شود.

وی توضیح داد: معدن شماره یک که در اختیار شرکت گل گهر است، دارای ذخیره ۴۲۰ میلیون تنی سنگ آهن بوده که ۲۲۰ میلیون تن آن استخراج شده و تا کنون دسترسی به عمق ۲۲۰ متری این معدن با عمق نهایی ۴۲۰ متری محقق شده است. معادن گل گهر دارای ۶ آنومالی و معدن هست که تحلیلی بر آن است که این معادن در زیر زمین به هم وصل هستند.

این مقام مسوول افزود: بزرگترین معادن یک و سه و متعلق به گل گهر و گهر زمین است که ۲۸ درصد سهام گهر زمین متعلق به  گل گهر است. همچنین توده شماره یک و دو دارای ۱۷۰ و ۲۴ میلیون تن ذخیره است که ۴۷ درصد این معدن متعلق به گل گهر است. توده شماره ۶ به مقدار ۶۵ درصد متعلق به گل گهر است.

ستوده در مورد سوالی مبنی بر عیار اقتصادی سنگ آهن و نوع تولید، توضیح داد: عیار متوسط معدن گل گهر۵۰ تا ۵۲ و جز معادن پرعیار سنگ آهن است. معادن سنگ آهن در جهان با این قیمت جهانی تا عیار ۲۰ درصد اقتصادی است. عمده تولید سنگ آهن مگنتیت و مقدار کمی هم نوع هماتیت است. ظرفیت تولید سنگ آهن مگنتیت ۱۶ میلیون تن و در ۶ خط و سنگ آهن هماتیت ۲ میلیون تن در یک خط تولیدی است.

آخرین وضعیت مالی شرکت و چند زیرمجموعه

زید آبادی هم در مورد آخرین وضعیت این شرکت بورسی گفت: در حالی ۱۴ آبان افزایش سرمایه "کگل" و از ۳.۶ به ۴.۸ میلیارد هزار تومان به ثبت رسیده که طی ۶ ماهه با فروش ۶۳۷۹ میلیارد تومان و بهای تمام شده ۳۴۷۰ میلیارد تومان و با سرمایه ۳۶۰۰ میلیارد تومانی، ۷۲۴ ریال سود به ازای هر سهم محقق شد.

وی ادامه داد: پروژه شیرین سازی و خط آب خلیج فارس از سرمایه گذاری های جدید و بزرگ گل گهر است که با همکاری شرکت ملی مس و چادرملو انجام شده است. درحال حاضر پیشرفت فاز یک خط انتقال که به گل گهر می رسد با پیشرفت ۷۴.۲ درصد در حال اجرا است. سرمایه گذاری این طرح ۱۰.۹ هزار میلیارد تومان است که ۵ هزار میلیارد تومان از طریق تسهیلات، ۱.۶ هزار میلیارد تومان از طریق آورده پیمانکاران و ۴.۲ هزار میلیارد تومان از آورده سهامداران تامین می شود.

توسعه آهن و فولاد گل گهر و جهان فولاد سیرجان دو شرکت تابعه هستند که در صنایع پایین دستی تا مرحله تولید فولاد را در دست دارند. توسعه آهن فولاد گل گهر در دو خط ۳.۵ میلیون تن آهن اسفنجی تولید می کند و در نظر دارد تا طی دو سال آینده، خط تولید ورق هایی با کیفیت بالا برای مصرف صنایع خودرو و هواپیما را به بهره برداری برساند. کارخانه تولید ورق امکان تولید ورق از ۰.۸ میلیمتر تا ۲ میلیمتر را دارد و ظرفیت تولید ورق ۳.۸ میلیون تن است. این واحد درحال حاضر پیشرفت ۲۳ درصدی داشته و برای حدود ۳ سال آینده پیش بینی می شود. سازه تولید آهن اسفنجی با ۱۱۱ متر ارتفاع بلندترین سازه فولادی کشور است.

جهان فولاد سیرجان، سه پروژه آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون تن، پروژه ۵۰۰ هزار تنی میلگرد و ریخته گری ۱.۲ میلیون تنی را در اختیار دارد.از مزایای این مجموعه نزدیکی به معدن است که منجر می شود هزینه حمل مواد اولیه به صفر نزدیک شود. مزیت دیگر این مجموعه تامین بودن همیشگی مواد اولیه است. واحد ذوب جهان فولاد در حال حاضر با ۸۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است. جهان فولاد با توجه به شرایطی که دارد در حال آماده شدن برای ورود به بورس است.

اهداف سرمایه گذاری در شرکت های زیرمجموعه

با توجه به اهداف و استراتژی های کلان شرکت، سرمایه گذاری های انجام گرفته در حوزه صنایع فولادی و در راستای تکمیل زنجیره ارزش شرکت و همچنین در راستای تکمیل زیر ساخت های مورد نیاز جهت اجرا و بهره برداری از طرح های توسعه شرکت انجام گرفته و پیش بینی می شود در سال های آتی، سودآوری مناسبی از محل سرمایه گذاری ها، عاید شرکت شود که هدف از سرمایه گذاری در طرح ها و شرکت های سرمایه پذیر، رسیدن به سقف تولید 20 میلیون تن کنسانتره و 20 میلیون تن گندله و 5 میلیون تن فولاد است.

چشم انداز تولید محصولات

با توجه به برنامه ریزی سال 98، پیش بینی می شود تولید کنسانتره به 15.5 میلیون تن برسد. ضمنا تولید نهایی کنسانتره در سال 97 به میزان 14.7 میلیون تن بوده و گندله تولیدی هم به بیش از 11 میلیون و 706 هزار تن رسید و پیش بینی می شود میزان تولید گندله سال جاری به 12 میلیون تن برسد.

همچنین در خصوص فروش کنسانتره داخلی با توجه به قراردادهای با مشتریان و سهمیه های مورد توافق با شرکت های فولاد خوزستان و فولادمبارکه و فولاد خراسان از دیدگاه مدیریت شرکت پیش بینی می شود تا پایان سال جاری، 2 میلیون تن کنسانتره به مشتریان داخلی به فروش برسد. پیش بینی شرکت برای مبلغ فروش نیز 12625 میلیارد ریال خواهد بود.

از دیدگاه مدیریت شرکت پیش بینی می شود تا پایان سال 98، علاوه بر فروش صادراتی انجام شده در شش ماهه به میزان 605 هزارتن، 200 هزار تن دیگر کنسانتره به مشتریان خارجی به فروش رسد. پیش بینی شرکت برای فروش سال جاری هم نیز 6530 میلیارد ریال خواهد بود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده