تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۸
بازدید: ۳۸۰
کد خبر: ۶۹۲۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل یک اقتصاددان از اثر عوامل میدانی بر افزایش نرخ دلار

می متالز - یک اقتصاددان با ارائه تحلیلی، اثر عوامل میدانی و کف بازاری بر افزایش نرخ دلار را بررسی کرد.
تحلیل یک اقتصاددان از اثر عوامل میدانی بر افزایش نرخ دلار

به گزارش می متالز، محمدحسین ادیب با اشاره به اینکه قیمت بسیاری از کالاها مثل پارچه، برنج، کاغذ، قطعات رایانه و ... در بازار جهانی از اردیبهشت به تدریج تا 30 درصد کاهش یافته در کانال تلگرامی اعلام کرد: این رخداد باعث زیان وحشتناک وارد کننده ها و توقف واردات آنها شد. حال بازار داخلی با کمبود مواجه شده و وارد کننده ها مجددا وارد بازار شده اند، این تقاضا را بالا برد و به افزایش نرخ ارز انجامید.

بانک های خارجی در ماه نوامبر با طرف های ایرانی تسویه حساب می کنند به این دلیل در نوامبر تقاضا برای دلار فصلی بالا می رود. با بحران داخلی در عراق، صادرات به این کشور به شدت کاهش یافته و باعث کاهش ورود ارز به داخل شده است.

صادر کننده باید 50 درصد ارز را در سامانه نیما بفروشد. وارد کنندگان ارز به نیما عمدتا کسانی بودند که از اختلاف نرخ ارز نیمائی و آزاد استفاده می کردند. این گروه اکنون حذف شده اند و تقاضا برای ارز نیمائی کم شده  و در بخش اکنون با مازاد ارز و در بخش آزاد با کمبود ارز روبرو هستیم. مقررات باید به فوریت تغییر کند تا صادرکنندگان به جای 50 درصد، 35 درصد ارز را در سامانه نیما عرضه کنند تا تعادل ایجاد شود.

عدم انتخاب رئیس جمهور در افغانستان و حاکم شدن بلاتکلیفی در این کشور باعث شده تا صادر کننده های ایرانی، صادرات را شل کنند. در شرکت هایی که مشاور آنها هستم شل شدن صادرات به افغانستان آشکار است و این عرضه ارز را کم کرده است.

قطع اینترنت، باعث کاهش شدید صادرات به مدت 10 روز شد و احتیاط صرافی ها و صادر کننده ها در بازگشت به فعالیت عادی باعث کاهش عرضه دلار به اقتصاد و گرانی آن شده است .تقاضا برای واردات نیز وارد بازار شده و در گرانی موثر است.

از اول سال میلادی، ترکیه به ایرانیان در صورتی اجازه اقامت می دهد که یا خانه خریده باشند یا پنج نفر را مشغول کار کرده باشندو بلاتکلیفی هزاران ایرانی در ترکیه باعث رشد تسویه حساب ارزی می شود.

بعضی روزها قیمت طلا در ایران بیشتر از بازار جهانی می شود در نتیجه قاچاقچی اقدام به واردات طلا می کند و این باعث افزایش قیمت درهم در دبی و گرانی دلار می شود، بعضی روز ها گران شدن دلار فقط به همین مربوط است.

بانک مرکزی با اعمال مقررات برای وارد کننده ها، تقاضا برای ارز را به تاخیر می انداخت، این از یکسو باعث کاهش تقاضا برای ارز شده بود اما چون کالا وارد نشده بود به تدریج باعث تورم داخلی می شد.

از این پس مدیریت تقاضا برای ارز به تورم در داخل می انجامد. بانک مرکزی از این سیاست دست برداشته که این باعث افزایش تقاضا برای ارز شده است. این تحلیل به معنای تایید نرخ موجود دلار نیست و تنها اثر عوامل میدانی و کف بازاری بر نرخ دلار است و دیگر هیچ.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده