تاریخ: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۶۹۳۰۲
مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی ​جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد:

چابهار هر چه سریع تر به راه آهن سریع السیر اصفهان - قم - تهران وصل شود/ ساخت فرودگاه بین المللی در چابهار بسیار ضروری است/ ترغیب سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای حضور در چابهار علاوه بر هندی ها/ هندی ها؛ سرمایه گذاری و فعالیت خود در بندر چابهار را تسریع کنند

می متالز - مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی ​جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر لزوم اتصال بندر چابهار به خط آهن و فرودگاه، گفت: در کنار هندی ها باید به حضور دیگر سرمایه گذاران خارجی و داخلی در راستای توسعه بندر چابهار توجه جدی داشت.
چابهار هر چه سریع تر به راه آهن سریع السیر اصفهان - قم - تهران وصل شود/ ساخت فرودگاه بین المللی در چابهار بسیار ضروری است/ ترغیب سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای حضور در چابهار علاوه بر هندی ها/ هندی ها؛ سرمایه گذاری و فعالیت خود در بندر چابهار را تسریع کنند

به گزارش می متالز، عبدالرضا فرجی راد با اشاره به اینکه در توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار باید به مسائل عدیده ای توجه داشت، اظهار کرد: روند توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار از سوی هندی ها باید تسریع شود و با افزایش میزان سرمایه گذاری شاهد بهبود وضعیت تجاری این بندر باشیم، علاوه بر این باید به مقوله اتصال چابهار به خط آهن سراسری و ایجاد فرودگاه بین المللی در این منطقه نیز توجه داشت.

وی ادامه داد: چابهار باید هرچه سریع تر به راه آهن سریع السیر اصفهان - قم - تهران وصل شود تا شاهد اتصال این منطقه به مراکز پر جمعیت کشور باشیم.

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ساخت فرودگاه بین المللی در چابهار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: باید امکان تردد به چابهار چه در حوزه باری و چه در حوزه مسافری فراهم شود تا بتوانیم هرچه راحت تر و سریع تر چابهار را به نقاط بر جمعیت کشور وصل کنیم.

چابهار تا زاهدان منطقه آزاد شود

فرجی راد با ارائه پیشنهادی مبنی بر تبدیل حد فاصل چابهار تا زاهدان به منطقه آزاد تجاری، عنوان کرد: این مختصات  باید همانند کیش، قشم، خرمشهر و... به منطقه آزاد تبدیل شود تا  شاهد توسعه وضعیت تجاری و گردشگری باشیم.

تقویت ارتباط تجاری ایران و عمان در راستای رونق تجاری چابهار

وی همچنین با تأکید بر اینکه باید ارتباط تجاری - اقتصادی با عمان تقویت شود، اظهار کرد: علاوه بر گسترش خطوط کشتیرانی بین ایران و عمان باید در حوزه واردات و صادرات کالا بین این دو کشور فعال تر عمل کرد تا  رونق اقتصادی هرچه بیشتر در چابهار رقم بخورد. 

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سرمایه گذاری هرچه بیشتر در چابهار هدفی است که باید در جهت تحقق آن برنامه ریزی مدونی را مدنظر قرار داد، بیان کرد: متاسفانه مطلبی به نقل از بنده مبنی بر اینکه هندی ها نباید در چابهار حضور داشته باشند در رسانه ها منتشر شد که ناقص بود، بلکه صحبت هایم در این ارتباط بود که علاوه بر سرمایه گذاری صورت گرفته در چابهار از سوی هندی ها که نیازمند افزایش است باید سرمایه گذاران داخلی و خارجی دیگری را نیز ترغیب کنیم تا در چابهار حضور پیدا کنند.

از ایجاد رقابت منفی بین چابهار و گوادر جلوگیری شود

فرجی راد با تأکید بر اینکه چابهار در شرق تنگه هرمز از اهمیت بسیار بالایی برای ایران برخوردار است و باید حضور جدی در این جغرافیا داشته باشیم، گفت: با توجه به فاصله ۷۰ کیلومتری بنادر چابهار و گوادر باید بتوانیم در راستای توسعه همزمان این دو منطقه گام برداریم  و از ایجاد یک رقابت منفی بین آنها جلوگیری کنیم.

وی افزود: هندی ها باید سرمایه گذاری و فعالیت خود را در بندر چابهار تسریع کنند و در زمینه زیرساخت ها جدی تر عمل کنتد چراکه چابهار در برهه زمانی که اقتصاد ایران با مسائل مختلفی روبرو است و توانسته از تحریم ها مستثنی شود نقطه بسیار مهمی برای کشور به شمار می آید.

عناوین برگزیده