تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۵۶
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۶۹۳۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازگشایی نکردن بازارچه های سیف و سیرانبند از مشکلات تجارت خارجی کردستان است

می متالز - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، گفت: بازگشایی نکردن بازارچه سیف سقز و عدم به رسمیت شناخته شدن مرز رسمی سیرانبند بانه از طرف کشور عراق جهت مبادلات تجاری و تردد مسافری از موانع و مشکلات مربوط به تجارت خارجی کردستان است.
بازگشایی نکردن بازارچه های سیف و سیرانبند از مشکلات تجارت خارجی کردستان است

به گزارش می متالز، محمدباقر خلیقی امروز ( ۲۲آبان) در سی و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: کردستان با جمعیت یک‌میلیون و ۶۰۰ نفر و ۱۰ شهرستان، ۳۱ بخش و ۸۶ دهستان دارای یک فرودگاه هوایی بوده و همچنین با ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک، ظرفیت مناسبی برای صادرات و دروازه گمرکی برای کشور عراق و سوریه است. وی افزود: صادرات کشور منتهی به هفت ماه اول بالغ‌ بر ۷۹ هزار و ۴۲۲ تن به ارزش ۲۴ میلیون و ۴۰۷ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۱۷ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی ۱۱ درصد کاهش داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، با اشاره به عمده‌ترین کشورهای هدف صادراتی، بیان کرد: چین با سهم ارزشی ۲۵ درصد، عراق با سهم ۲۲ درصد، امارت متحده عربی ۱۱ درصد، ترکیه ۱۱ درصد و افغانستان با سهم ۵ درصد از جمله این کشورها هستند.

خلیقی بیان کرد: متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی کشور در هفت ماه سالجاری ۳۰۷ دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد کاهش‌یافته است.

وی ذکر کرد: سهم استان کردستان از کل صادرات کشور منتهی بر هفت ماه سالجاری، سهم وزنی صادراتی ۸۲ درصد و سهم ارزشی ۱.۶ درصد است که در مقایسه با سال گذشته ازلحاظ وزنی ۲ درصد کاهش و ازلحاظ ارزشی ۲۳ درصد افزایش داشته است.

خلیقی با اشاره به اینکه در بخش تجارت ارزش‌افزوده استان ۲۲ هزار میلیارد دلار است که سهم استان در این حوزه ۳۸ درصد است بیان کرد: در بخش تجارت ۱۷۰ هزار نفر و در بخش معدن ۴ هزار نفر و در بخش صنعت ۱۵ هزار نفر در استان اشتغال‌زایی شده است.

وی همچنین صادرات سایر گمرکات استان کردستان را ۶۴۵ هزار تن به ارزش ۳۸۴ میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به سال مشابه ازلحاظ وزنی ۲۶ درصد و ازلحاظ ارزشی ۹ درصد افزایش داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی کشور را هزار و ۲۷۱ دلار اعلام کرد که در مقایسه با سال گذشته ۸ درصد کاهش‌یافته است.

وی بیان کرد: سهم استان کردستان از واردات کشور سهم وزنی 9 دهم درصد و ارزشی واردات ۹۳ دهم درصد است که نسبت به سال گذشته ازلحاظ وزنی ۱۲۵ درصد افزایش و ازلحاظ ارزشی ۲ درصد افزایش‌یافته است.

خلیقی عنوان کرد: عدم بازگشایی بازارچه سیف سقز و عدم به رسمیت شناخته شدن مرز رسمی سیرانبند بانه از طرف کشور عراق جهت مبادلات تجاری و تردد مسافری از موانع و مشکلات مربوط به تجارت خارجی کردستان است.

وی با اشاره به مشکلات تسری بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات به بازارهای هدف عراق و افغانستان و نحوه تعهد ارزی، ذکر کرد: کمبود زیرساخت‌های صادراتی و نیروی انسانی گمرکات از دیگر مشکلات مربوط به تجارت خارجی کردستان است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، افزود: قیمت هر تن کالای صادراتی کشور در هفت ماه ابتدای سال جاری  ۳۰۷ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد کاهش داشته است.

خلیقی گفت: شاخص‌های کلان اقتصادی کردستان در بخش صنعت ۵ هزار میلیارد ریال ارزش‌افزوده داشته که سهم استان در این بخش ۱۸ درصد است.

وی ادامه داد: در بخش معدن یک هزار میلیارد ریال ارزش‌افزوده وجود دارد که سهم استان کردستان برابر ۳.۹ درصد است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تعداد کارت‌های بازرگانی صادرشده در هفت ماه سال جاری را ۸۵ کارت و تعداد کل کارت‌های فعال در استان را ۵۱۴ مورد عنوان کرد و یادآور شد: ۶۸ هزار و ۶۴۶ مورد  واحد صنفی در استان وجود داشته که سهم اشتغال استان از کل کشور ۲.۶ درصد است.

عناوین برگزیده