تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۸۹۹
کد خبر: ۶۹۳۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» خبر داد:

4500 میلیارد تومان طرح در صنعت مس آماده افتتاح

می متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» از آماده افتتاح بودن 4500 میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت مس تا 1.5 ماه آینده خبر داد.
4500 میلیارد تومان طرح در صنعت مس آماده افتتاح

به گزارش می متالز، اردشیر سعد محمدی در گفت و گو با شبکه خبر با بیان این مطلب گفت: طرح های آماده افتتاح در صنعت مس شامل طرح تولید اسید سولفوریک با ظرفیت 610 هزار تن، طرح ذوب خاتون آباد، کارخانه اکسیژن و انبار کنسانتره است.

وی ادامه داد: اخیرا هم آقای رئیس جمهور طرح اسید سولفوریک را در سرچشمه کرمان افتتاح کرد که سرمایه گذاری آن 110 میلیون یورو و 40 میلیارد تومان که درراستای عدم آلودگی زیست محیطی است.

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار امیدواری کرد که شرایط تولید اسید فسفریک را از اسید سولفوریک فراهم کنیم و به سمت تولید کودهای فسفاته برویم.

وی افزود: اکنون سالانه 50 هزار تن کود فسفاته برای بخش کشاورزی وارد می شود.

خبرهای خوب اکتشافات مس

سعد محمدی با بیان اینکه اکتشافات در معدن سرچشمه در حال انجام است، گفت: امیدواریم ذخایر این معدن به زودی از 3 میلیارد تن عبور کند. ذخایر اقتصادی این معدن بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تن است.

وی ادامه داد: در معدن مس سونگون نیز اکتشافات در حال انجام است و خوشبختانه به ذخایر بسیار خوبی دست یافته ایم. ذخایر اقتصادی این معدن بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تن است و امیدواریم در توسعه های جدید اقدامات جدی تری صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: همچنین، در معدن میدوک شهر بابک با اکتشافات جدید، ذخایر به بیش از یک میلیارد تن ارتقا یافته و ذخایر اقتصادی نیز به بیش از 500 میلیون تن رسیده است.

وی افزود: اکتشافات در بخش های دیگر کشور از جمله مناطق جنوب کرمان، اردبیل، آذربایجان شرقی، یزد و سیستان و بلوچستان عملیاتی شده و سال آینده خبرهای بسیار خوبی از ذخایر جدید مس خواهیم داشت.

سعد محمدی گفت: در حال حاضر برای 75 سال ذخایر مس داریم و اگر اکتشافات جدید انجام شود طی 5 سال آینده، 2 میلیارد تن به ذخایر مس افزوده می شود.

کیفیت بالای مس تولیدی ایران

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» با اشاره به اینکه خوشبختانه کیفیت مس تولیدی ایران از باکیفیت ترین محصولات دنیا، باکیفیت تر است، اذعان کرد: عیار مس آ استار دنیا در لندن، 99.99 است اما بدترین کیفیت مس ایران 99.94 است.

 وی افزود: بنا به تقاضای مشتریان، قادر هستیم محصولاتی با عیار 99.999 تولید کنیم. این محصولات در صنایع هایتک و نانو کاربرد داشته و مشتریان خاص خود را دارد.

افزایش ظرفیت به 500 هزار تن

سعد محمدی با بیان اینکه ظرفیت تولید ذوب مس در کشور تا پایان امسال به 400 هزار تن می رسد، گفت: این افزایش ظرفیت در خاتون آباد به 120 هزار تن ظرفیت و در سرچشمه 280 هزار تن خواهد رسید. این در حالی است که ظرفیت مس در 50 سال گذشته با 200 هزار تن شکل گرفت.

وی افزود: طی 3 تا 4 سال آینده 100 هزار تن ظرفیت در مس سونگون آذربایجان شرقی احداث می یابد و ظرفیت به 500 هزار تن می رسد.

سرمایه گذاری دنیا در صنایع پایین دستی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: میزان تولید مس جهانی 24 میلیون تن است که 9 میلیون و 400 هزار تن آن در چین تولید می شود. البته چین 2 میلیون و 750 هزار تن مس سالانه خریداری می کند.

 وی افزود: این نشان می دهد که سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی در کشورهای پیشرفته چشمگیر است. ما نیز باید در این مقوله فعالیت بیشتری کنیم.

سعد محمدی با بیان اینکه مس به 2 دلیل جزو عناصر استراتژیک دنیا قرار گرفته است، تصریح کرد: دلیل نخست اینکه 4 تریلیون دلار سرمایه گذاری در زیرساخت ها نظیر اسکله ها، فرودگاه ها، حمل و نقل جاده ای و ریلی و برق در دستور کار قرار دارد. اکنون 39 درصد مصرف انرژی از طریق نفت، 19 درصد الکتریسیته و مابقی از طریق زغال، گاز و غیره تامین می شود. اما در سال 2050، میزان مصرف انرژی در نفت به 13 درصد کاهش می یابد و در الکتریسیته به 49 درصد می رسد.

وی افزود: دلیل دوم اینکه طی 10 سال آینده، 30 درصد خودروهای دنیا الکتریکی خواهد شد که سرعت شارژ و مسافت طی شده را اصلاح کرده اند. به عنوان مثال، آخرین نسل تکنولوژی ها 400 مایل را با یک بار شارژ طی کرده و مدت زمان شارژ به کمتر از نیم ساعت می رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران  بیان داشت: در خودروی معمولی حدود 8 تا 15 کیلو گرم مس مصرف می شود اما در خودروهای الکتریکی 89 کیلوگرم مصرف می شود. تا سال 2023 تقاضا برای مس بیش از 2.5 میلیون تن ارتقا می یابد.

وی ادامه داد: امیدواری با اجرای طرح های مسی با سرمایه گذاری 1.8 میلیارد یورو  و 13 هزار میلیارد تومان بتوانیم تا 5 سال آینده، بخشی از نیاز جهانی را به خود اختصاص دهیم و حضور جدی در بازار جهانی پیدا کنیم.

7 میلیارد تومان گردش مالی از اجرای 4 طرح کنسانتره

سعد محمدی با بیان اینکه اکنون 4 طرح کنسانتره 150 هزار تنی در دستور کار است، گفت: طرح کنسانتره دره آلو سال آینده به پایان می رسد. طرح کنسانتره دره زار در سال 1400 به بهره برداری می رسد. فاز 2 واحد میدوک و فاز 3 سونگون عملیاتی شده و  شروع به فعالیت کرده است.

وی ادامه داد: این اقدام، 7 هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته  است. از این رو با سرعت دادن و افزایش مالی می توانیم، با سرمایه هایی که وارد سیستم می شود نسبت به توسعه ها اقدام جدی تری داشته باشیم. ضمن اینکه بازار سرمایه می تواند روش های مختلفی را برای تامین مالی فراهم کند و نگاه سود ده و اقتصادی موجود در این بخش، پشتبان دلگرم کننده برای سرمایه گذاری جدید ایجاد کند.

بررسی برای حمایت از شرکت های ضعیف

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اینکه تولید داخل از طریق بورس تامین می شود، گفت: هیچ مشکل و دغدغه ای برای مصرف کنندگان مسی در کشور وجود ندارد. مابه التفاوت عدم نیاز داخل را صادر می کنیم.

وی افزود: محصولات مس در بورس عرضه می شود و برای شرکت هایی که امکان خرید مستقیم ندارند فروش را به صورت 3 ماهه انجام می دهیم و در حال بررس هستیم شرکت هایی را که نیازمند زمان بیشتر برای پرداخت و سود کمتر هستند، حمایت بیشتری کنیم.

سعدمحمدی خاطرنشان کرد: اکنون شرکت مس با توجه به شرایط سهامداران به عنوان مالکان بازار بورس و طی مذاکرات انجام شده، بخش بیشتر سرمایه را از درآمدهای خود تامین می کند. همچنین، به زودی از محل سودهای انباشته افزایش سرمایه خواهیم داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه این شرکت شرایط سود ده اقتصادی را دنبال می کند مشکلی در جمع آوری سرمایه در این بخش نداریم. در حال حاضر در حال برنامه ریزی مدون برای سرعت در اجرای کار هستیم.

ضرورت شناساندن امکانات سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه میزان مصرف سرانه داخلی کشور ما به ازای هر نفر 1.2 کیلوگرم است، گفت: با شناساندن امکانات سرمایه گذاری در صنعت مس از نظر تکنولوژی روز دنیا، سرمایه گذاری در بخش خودروهای برقی و زیرساخت ها، صنایع پایین دستی، موبایل حسگر حرارتی و ماشین آلات خانگی و غیره و ارائه سوددهی به مردم، متقاضیان سرمایه گذاری به راحتی در این بخش ورود پیدا خواهند کرد. وی ادامه داد: همچنین، میزان مصرف داخلی ما افزایش خواهد یافت و از نظر اشتغال زایی، تولید ناخالص ملی و ایجاد ارزش افزوده شرایط مطلوبی ایجاد خواهد شد.

داخلی سازی اکثر قطعات

سعد محمدی با بیان اینکه در بخش ساخت قطعات، به طور جدی در صنعت مس عمل شده و اکثر قطعات داخلی سازی شده است، گفت: هفته گذشته در میزی که با حضور آقای رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آذربایجان تشکیل شد، از صنعت، دانشگاه ها و بخش خصوصی حمایت کردیم.

وی ادامه داد: از 1092 قطعه ای که در سال جاری در دستور کار داخلی سازی قرار دادیم، حدود 390 قطعه ساخته شده و  مابقی در حال مهندسی معکوس برای ساخت آنها هستیم. در بخش کنسانتره با ایمیدرو هماهنگی جدی کرده ایم تا همه قطعات را داخلی سازی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در صنعت نسوز، 95 درصد آجرهای کوره ها داخلی سازی شده و 5 درصد دیگر به زودی داخلی سازی می شود.

وی افزود: در بخش دانش، با برگزاری همایش ها و آموزش های مداوم صورت گرفته از دانش روز دنیا عقب نیستیم. در بخشی از تجهیرات کوره ها هنوز وابسته هستیم اما خوشبختانه در خاتون آباد، مهندسان داخلی مس ظرفیت را از 80 به 120 هزار تن ارتقا دادند. اوایل مرداد کوره ها خاموش شد و دوباره فعال شده و طی 4.5 ماه راه اندازی می شود و  طی یکی دو روز آینده، استارت اولیه آغاز می شود و آماده افتتاح می شود.

افزایش تولید 10 درصدی

سعد محمدی به میزان تولید این شرکت اشاره کرد و گفت: میزان تولید مس در سال 98 نسبت به سال گذشته 10 درصد و نسبت به برنامه 15 درصد بیشتر است. این در حالی است که یکی از کوره ها به دلیل زیست محیطی تعطیل شد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده