تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۷
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۶۹۳۹۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
دومین همایش و نمایشگاه تخصصی معادن و صنایع فلزات غیرآهنی برگزار می‌شود

رویدادهای تخصصی فضایی برای نمایش تفاوت‌ها

می متالز - هتل المپیک تهران ۲۹دی تا ۱بهمن میزبان دومین همایش و نمایشگاه تخصصی معادن و صنایع فلزات غیرآهنی (اکتشاف، استخراج و فرآوری) است.
رویدادهای تخصصی فضایی برای نمایش تفاوت‌ها

به گزارش می متالز، رویدادی که فعالان این عرصه را گرد هم ‌می‌آورد و مجالی برای تبادل دانش و تجربیات و بهره‌وری از فرصت‌های تجاری است. فعالان این عرصه نیز برگزاری رویدادی این چنین را در بخش فلزات غیرآهنی کشور لازم و شایسته توجه دانسته‌اند.
 

«حمله آهنی»  

آیدین زینال‌زاده کارشناس اکتشاف در وزارت صنعت معدن تجارت است. او در این باره توضیح می‌دهد: در علم، فلزات را به آهن و غیرآهن تقسیم می‌کنند چون غلظت آهن در خاک بیشتر است. به همین دلیل است که عیار آهن را براساس درصد بیان می‌کنند، اما عیار سایر فلزات به جز مس را در واحد پی‌پی‌ام محاسبه می‌کنند.
همین فراوانی عنصر آهن در پوسته زمین دسترسی به آهن و محصولات آهنی را راحت‌تر کرده است. این سهولت باعث شده حوزه فعالیت صنایع آهنی توسعه بیش‌تری پیدا کند. همچنین خواص آهن و محصولات آهنی به گونه‌ای است که در صنایع، کاربرد چشمگیرتری نسبت به غیرآهنی‌ها دارد، با این حال فلزات غیرآهنی از نظر شمار و اهمیت چیزی کمتر از غیرآهنی‌ها ندارند.
وی ادامه می‌دهد: مساله دیگر آن است که استحصال آهن از سایر فلزات آسان‌تر است و پیچیدگی کمتری دارد، در نتیجه این سهولت، در بخش معدن کشور پدیده‌ای که من در اینجا آن را «حمله آهنی» می‌نامم، اتفاق افتاده است؛ چیزی شبیه به حمله طلایی که سال‌ها پیش در امریکا اتفاق افتاده بود. در نتیجه این سهولت، معدنکاران کشور با سرعت به محدوده‌های معدنی آهن‌دار هجوم برده‌اند؛ اتفاقی که به گسترش مشکلاتی از جمله خام‌فروشی انجامیده است.
زینال‌زاده در ادامه می‌گوید: به نظر من سایر فلزات مانند مس، سرب و روی، کرومیت، منگنز و... در سایه فلزات آهنی قرار گرفته‌اند، در حالی که حرف درباره آنها بسیار است. به دلیل همین دو موضوع است که جای خالی رویدادی در کشور که به طور انحصاری به فلزات غیرآهنی بپردازد، احساس می‌شود. حتی به باور من خوب است هر یک از فلزات غیرآهنی برای خود رویدادی مجزا داشته باشند. به طور مثال رویدادی منحصر به مس؛ البته لازم نیست از ابتدا با رویدادهای چندروزه این کار آغاز شود، رویدادها را می‌توان با یک همایش چندساعته شروع کرد، آنچه در این میان اهمیت دارد، پرداختن به این فلزات و گردهم‌آمدن فعالان حوزه‌ها است.
کارشناس اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین اضافه می‌کند: اگر توان درآمدزایی از سوی آهنی‌های کشور را در یک طرف ترازو بگذاریم و توان آهن و صنایع وابسته را در طرف دیگر ترازو، کفه فلزات غیرآهنی به یقین سنگین‌تر خواهد بود، چون ارزش دلاری غیرآهنی‌ها بسیار بیشتر از آهنی‌ها است.
 

لزوم تبیین تفاوت

علی سه‌دهی مدیرعامل شرکت مهندسی کانی‌فراوران‌تهران و از اعضای انجمن معدنکاران سرب و روی کشور است که در رویداد پیش رو حضور دارد. سه‌دهی به معرفی کانی‌فرآوران‌ تهران می‌پردازد و توضیح می‌دهد: شرکت در سال ۱۳۷۵ و با سرمایه‌گذاری خصوصی آغاز به کار کرد و هدف از تاسیس آن فعالیت در زمینه‌های اکتشاف و استخراج مواد معدنی و ارائه خدمات فنی و مهندسی به صنایع و معادن کشور به‌ویژه در زمینه کانی‌های فلزی بود و در حال‌حاضر در زمینه تولید کنسانتره سرب، روی و مس، خدمات کانه‌آرایی در مقیاس‌های آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی، طراحی، ساخت و نصب کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی، ساخت کارخانه فلوتاسیون موبایل، خدمات مهندسی در زمینه اکتشاف و استخراج معادن، خدمات مهندسی در مطالعات امکان‌سنجی ذخایر معدنی، خدمات آزمایشگاهی در مورد تجزیه شیمیایی مواد معدنی و تهیه طرح‌های بهره‌برداری صنعتی و معدنی فعالیت دارد.
سه‌دهی در ادامه گفت‌وگو از اهمیت برگزاری رویدادی مرتبط با فلزات غیرآهنی مانند دومین همایش و نمایشگاه تخصصی معادن و صنایع فلزات غیرآهنی می‌گوید و توضیح می‌دهد: برگزاری رویدادهای معدنی به طور کل و رویدادی مانند فلزات غیرآهنی به طور جزء مانند این است که شما گاه به ریاضیات می‌پردازید و گاه به طور مثال به زیرمجموعه‌های آن مانند دیفرانسیل، حسابان، مثلثات و..... در هر رشته‌ای همین طور است و معدن هم از این قانون خارج نیست.
ما یک نمایشگاه عمومی معدن داریم که در آن به کلیات می‌پردازیم و در رویدادهایی مانند نمایشگاه پیش رو به طور اختصاصی و انحصاری از فلزات غیرآهنی می‌‌گوییم.
وی ادامه می‌دهد: دور نخست این رویداد بیش از ۵ سال پیش برگزار شد و خوب است هر چند سال یک بار فعالان عرصه فلزات غیرآهنی گرد هم بیایند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.
این رویدادها تنها بعد تجاری ندارند، بلکه می‌توان آنها را جایگاهی برای تبادل دانش و تجربه نیز به شمار آورد، در چنین شرایطی ما در جایگاه اعضای انجمن معدنکاران سرب و روی کشور در تکرار رویدادی این چنین در زمینه فلزات غیرآهنی پیش‌قدم شده‌ایم تا شرایط کار را برای خود و سایرین هموارتر کنیم.
سه‌دهی می‌افزاید: به طور مثال دولت به تازگی تصمیم گرفته برای صادرات سنگ آهن عوارض وضع کند.
در این تصمیم این موضوع در نظر گرفته نشد که فلزات آهنی با غیرآهنی‌ها تفاوت دارند و تصمیم بر این شد همه فلزات شامل عوارض شود با این استدلال که آهن هم یکی از فلزات به شمار می‌آید در صورتی که اگر فعالان عرصه فلزات غیرآهنی تقلای بیشتری داشتند و اهمیت این تفاوت تشریح می‌شد، مسئولان تر و خشک را مشمول یک قانون نمی‌کردند.

عناوین برگزیده