تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۳۲
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۶۹۴۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سبد سرسبز این بانک جوابگوی زیان انباشته می‌شود!

«بانک دی» و سرمایه‌گذاری‌های سودآور

می متالز - یکی از مهمترین موارد در بحث کاهش سرمایه گذاری‌های "بانک دی"، فروش سهام شرکت "تولید نیروی برق دماوند" است که در صورت تحقق، سود مناسبی عاید این بانک می‌کند.
«بانک دی» و سرمایه‌گذاری‌های سودآور

به گزارش می متالز، "بانک دی" که با نماد "دی" در بازار سرمایه حضور دارد، از ابتدای سال ۹۸ تا به امروز توانسته کام سهامداران خود را با ثبت بازدهی ۱۷۵ درصدی شیرین کند و سرخی صورت‌های مالی را تا حدی از یاد سرمایه‌گذاران ببرد.

هر چند که عملیات اصلی "بانک دی" موفقیت آمیز نبوده اما؛ گویا توانسته در امر سرمایه گذاری عملکرد خوبی از خود برجای بگذارد.

بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده، "بانک دی" مالکیت کامل بر شرکت‌های خدمات پشتیبانی توسعه دیدار ایرانیان، خدمان ارزی و صرافی دی و لیزینگ دی دارد و در کنار آن، ۹۸ درصد کارگزاری بانک دی، ۹۴ درصد تولید نیروی برق دماوند و ۴۹ درصد تجارت و پرداخت الکترونیک دی را تحت مالکیت خود دارد.

مجموع مبلغ سرمایه‌گذاری‌های "بانک دی" تا پایان شهریور ماه سال ۹۸ بیش از ۳۷ هزار میلیارد ریال است که نسبت به ابتدای سال رشد یک درصدی را نشان می‌دهد.

در این بین، رونق بازار سرمایه و همچنین پرتفوی سرمایه گذاری مناسب، موجب رشد درآمد حاصل از سرمایه گذاری‌ها شده است. در حالی که در ۶ ماهه اول سال ۹۷ فقط یک میلیارد ریال درآمد سرمایه گذاری‌ها شناسایی کرده بود، در همین مدت از سال ۹۸ موفق به تحقق ۱۷۳۳ میلیارد ریال شد. البته در مجموع سال ۹۷ حدود ۷۱۹۷ میلیاردریال از محل سرمایه گذاری ها، درآمد کسب کرده بود.

سرمایه‌گذاری‌های "بانک دی" از این جهت مطلوب ارزیابی می‌شود که با وجود سرمایه گذاری اندک، سود مناسبی می‌سازند.

به عنوان مثال، در‌حالی که تملک ۱۰۰ درصدی بر شرکت خدمات پشتیبانی توسعه دیدار ایرانیان برای بانک دی تنها ۵۰ میلیارد ریال هزینه در برداشته اما؛ این شرکت در سال ۹۷ حدود ۸۹۰۴ میلیارد ریال درآمد شناسایی کرد.

یکی از مهمترین موارد در بحث کاهش سرمایه گذاری‌ها و خروج از بنگاه داری، فروش سهام شرکت "تولید نیروی برق دماوند" به عنوان بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی خاورمیانه و همچنین فروش شرکت‌های مازاد است که در صورت تحقق، سودآوری بسیار مطلوبی را برای بانک به دنبال خواهد داشت.

بنابراین، هر چند که مسیر دشواری پیش‌روی "بانک دی" قرار دارد اما؛ در صورتی که موفق به فروش دارایی‌های مازاد خود شود، می‌تواند بخشی از زیان خود را پوشش دهد.

عناوین برگزیده