تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۳۳۹
کد خبر: ۶۹۶۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارز بودجه چرا برای بورس مهم است؟/ «وبملت» در آستانه تعیین تکلیف بودجه

می متالز - تصمیم گیری برای نرخ ارز در بودجه تعیین کننده خواهد بود. روایت ها حکایت از دوگانه های موافق و مخالف در دولت و مجلس با دلار 4200 تومانی در بودجه دارد. باید به انتظار روزهای آنده برای تعیین تکلیف تصمیم گیری در این خصوص نشست.
ارز بودجه چرا برای بورس مهم است؟/ «وبملت» در آستانه تعیین تکلیف بودجه

به گزارش می متالز، سرانجام اولین اطلاعات رسمی از بودجه 99 دولت منتشر شد. روزنامه «دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود به این موضوع پرداخته است. در خصوص جزئیات بودجه طی روزهای آتی بیشتر بحث می‌شود و در این‌جا تنها نرخ ارز بودجه مورد بحث است.

 برخی از شنیده‌ها از واگذاری تصمیم‌گیری در خصوص نرخ ارز بودجه به سران قوا حکایت دارد. نرخ ارز بودجه برای شرکت‌های بورسی بسیاری مهم است. سرنوشت دلار 4200 تومان می‌تواند در سرنوشت سودآوری شرکت‌های تامین‌کننده کالای اساسی اثرگذار باشد. در این خصوص به نظر می‌رسد رئیس دولت مخالف حذف دلار 4200 از بودجه است.

 در گزارش‌های پیشین به این موضوع اشاره شد که حذف 4200 از بودجه دلار اجباری به نظر می‌رسد اما طی هفته گذشته مدیران اقتصادی دولت از ادامه کار این ارز برای 7 قلم شامل برنج، شکر، روغن خوراکی، نهاده‌های دامی و دارو خبر دادند. اما به نظر می‌رسد با احتساب دلار 4200 در سال آینده درآمد دولت کفاف هزینه‌هایش را نمی‌دهد و  بر این اساس همچنان اما و اگر در این خصوص مطرح است.

در این خصوص بعضا موارد عجیبی در خصوص احتمال ادامه اعطای دلار 4200 برای کالاهای اساسی موضوع بحث مطرح می‌شود از سوی دیگر اما نرخ بودجه با این نرخ متفاوت مطرح می‌شود. در چنین شرایطی همچنان جای سوال باقی است.

اما علاوه بر شرکت‌های تولیدکننده کالاهای اساسی نرخ ارز بودجه برای ترازنامه بانکی کشور نیز مهم است. اگر بنا باشد که نرخ ارز بودجه بر اساس نرخ نیمایی کنونی اعلام شود به معنی چراغ به تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی در صورت‌های مالی بر اساس نرخ نیمایی است. پیش از این نیز در واقعیت این نرخ مبنای مبادلات بوده اما در صورت‌های مالی این نرخ منعکس نشده بود و این موضوع مانع از شناسایی سود برای برخی از بانک‌ها شد.

 به این ترتیب بانک ملت با نرخ حدود 7500 تومان در صورت‌های مالی سال 97 مازاد دارایی‌های ارزی خود را تسعیر کرد. در شرایط کنونی تسعیر با نرخ نیمایی (حدود 10900) می‌تواند سود حاصل از مبادلات ارزی معادل سال گذشته (سود مبادلات ارزی سال گذشته برای بانک ملت حدود 13269 میلیارد تومان بود) را برای «وبملت» به دنبال داشته باشد. بر این اساس این موضوع باید مورد توجه معامله‌گران قرار گیرد. با توجه به انتظار برای افزایش سرمایه‌های پی در پی این بانک تغییرات نرخ ارز بودجه نیز می‌تواند بر میزان افزایش سرمایه این شرکت اثرگذار باشد. این موضوع جنبه‌های اثرگذاری بیشتری را دارا است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

عناوین برگزیده