تاریخ: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۴۹۳
کد خبر: ۶۹۸۱۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

معادن وانشان نسخه مرگ تدریجی باغات

می متالز - در سال ۱۳۹۱ در کوه "تیر" روستای وانشان غاری کشف شد که استخوان‌های پیدا شده در این غار حکایت از این دارد که زندگی در این روستا به بیش از ۳ هزار سال قبل برمی‌گردد، اما این کوه و غار را با صدور مجوز برای معادن تقدیم به معدن دارهایی کردیم که ذره‌ذره آن را به نابودی بکشانند.
معادن وانشان نسخه مرگ تدریجی باغات

به گزارش می متالز، پشت سرشان معدن‌هایی پر سر و صدا و آلوده و پیش رویشان شهر گلپایگان قرار دارد. آن‌ها روستانشینان وانشان هستند که عطای شهرنشینی را به لقای آن بخشیدن و در روستای خود ماندگار شدند، البته شاید این ماندگاری هم به رسم عادت باشد چراکه اکثر جوانان این روستا در طول سال‌های اخیر بار سفر را بستند و به امید روزگاری بهتر، از زادگاه خویش کوچ کردند.

مردم روستای وانشان که از روستاهای گلپایگان است به شغل کشاورزی مشغول هستند. اما همین شغلشان هم در روستا با مشکلاتی مواجه است از جمله اینکه چندی قبل منابع طبیعی با دست گذاشتن بر روی اراضی کشاورزی روستاییان این منطقه و تبدیل کردن آن به اراضی ملی، دیگر جانی در بازوان روستاییان وانشان نگذاشته و گویا هنوز هم این مشکلشان رفع نشده است، علاوه بر این نیز وجود معادن در اطراف این روستا معضلی دیگر برای اهالی این روستای تاریخی و گردشگری است.

در همین خصوص علی‌اکبر زندی- رئیس شورای اسلامی روستای وانشان، گفت: برای دو معدن در مجاورت خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی روستای وانشان مجوز صادر شده است. یکی از آن‌ها معدن شن و ماسه کوهی است و در دهه هشتاد به منظور استفاده جاده موته که در دست اجرا بود مشغول به کار شد، اما متأسفانه تا الان این معدن ماندگار شده است. انفجارهای این معدن را در کوه تاریخی "تیر" این روستا شاهد هستید. این انفجارها تا حدی قوی است که برخی اوقات ساکنان از منازل خود با وحشت خارج می‌شوند و تصور می‌کنند که زلزله آمده است.

وی ادامه داد: معدن دیگری در کنار این روستا که در حوزه تولید سنگ‌های تزئیناتی فعالیت می‌کند حدوداً در سال ۹۳ مجوز گرفت، این معدن نیز فاصله کمی با باغات روستا دارد. این موضوع را از مسوولان مربوط پیگیری کردیم. مردم تجمع کردند و طومارهای مختلفی را به استانداری دادیم حتی با استاندار و مدیرکل امنیتی استان وقت نیز صحبت کردیم. 

رئیس شورای اسلامی روستای وانشان افزود: با توجه به اینکه روستای وانشان به عنوان روستای تاریخی و گردشگری در شهرستان گلپایگان انتخاب شده، در این مجوزها شهرستان هم سهیم بوده و در فرم‌های مربوطه امضاء برخی ادارات شهرستان وجود داشته است. واقعاً جای سوال است که با وجود رشته کوه‌های فراوان در اطراف شهرستان که فاصله زیادی با روستا و شهر دارد چرا دقیقاً برای این کوه که تقریباً به روستا چسبیده مجوز صادر می‌شود.

زندی با بیان اینکه متأسفانه این مجوزها بدون اینکه مسائل یک روستا و یا شهر را در نظر بگیرند صادر شده است، اضافه کرد: انفجارات این معادن تأثیرات مخرب خود را بر روی درختان، قنوات و باغات روستای وانشان می‌گذارد، ضمن اینکه این معادن هیچ درآمدی برای روستا ندارد و یک درصد عوارض پیش بینی شده در قانون را به روستا نمی‌دهند.

نماینده گلپایگان در شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه منافع یک نفر را بر منافع شهر یا روستا ترجیح دادند، خاطرنشان کرد: اکنون معدن ماسه فعال و حتی تولید آسفالت را هم به کار خود اضافه کرده است و تمام این اتفاقات در مجاورت روستا رخ می‌دهد. همچنین صاحب معدن سنگ‌های تزئیناتی دنبال سرمایه‌گذار است که مجدداً این معدن را احیا کند که اگر این اتفاق رخ دهد احتمال درگیری اهالی خیلی زیاد است.

زندی اظهار کرد: اگر تا دو دهه دیگر معدن ماسه فعالیت کند دیگر اثری از کوه تاریخی " تیر" که یک غار نیز در آن کشف شده است، نخواهد ماند. در کل شهرستان گلپایگان هیچ روستایی وجود ندارد که بیش از ۲۰ هزار اصله درخت گردو و بادام داشته باشد، اما متأسفانه صدور این مجوز امضای نسخه مرگ درختان و باغات روستای وانشان است و از مسئولان می‌خواهیم در تمدید مجوز تجدیدنظر و مجوز را ابطال کنند. 

سخنگوی شورای شهرستان گلپایگان گفت: این معادن با اولین قناتی که آب آن از کنار باغات رد می‌شود تنها  ۲۰۰ متر فاصله دارد. معدن شن و ماسه حدود ۱۵ سال است که در روستای وانشان فعال است و گرد و غبار ناشی از انفجارات بر روی باغات می‌نشیند. تا کنون مردم را به صبوری دعوت کردیم، اما برخی از مواقع از اختیارات ما خارج است و وقتی مردم ببینند کسی پیگیر موضوعات نیست خودشان وارد عمل می‌شوند. بنابراین از مسئولان می‌خواهیم در راستای حفظ حقوق و منافع روستا نسبت به جلوگیری تجدید و همچنین ابطال مجوز در اسرع وقت اقدام کنند.

بهره‌برداری از معادن از جمله فعالیت‌های اقتصادی است اما اگر ملاحظات زیست‌محیطی رعایت نشود می‌تواند آسیب‌زا باشد. نزدیکی دو معدن به روستای وانشان که علاوه بر اینکه این روستا مقصد گردشگران خارجی و داخلی است، دارای باغات فراوان گردو و بادام نیز است، نمی‌تواند بدون آسیب باشد. نشستن گرد و غبار این دو معدن بر روی محصولات کشاورزی و درختان از آسیب‌هایی است که نیازمند بررسی‌های بیشتر و اقدام عاجل است ضمن اینکه ممکن است اگر اصول محافظت از خاک نیز رعایت نشود خاک‌های ایجاد شده که ناشی از فعالیت این دو معدن است در هنگام بارندگی به آب و خاک مزارع و باغات این روستا نیز نفوذ کند.

عناوین برگزیده