خبر
محیط زیست   خودرو  

راهکارهایی برای حل مشکل آلودگی هوای تهران

می متالز - با توجه به سابقه طولانی مساله آلودگی هوای تهران و مطرح‌ بودن برخی راه‌حل‌ها از جمله فیلتر دوده و اسقاط خودروهای فرسوده لازم است دستگاه‌های مرتبط در حوزه آلودگی هوا از جمله شهرداری و سازمان محیط زیست پاسخگوی عدم انجام مسوولیت‌های خود طی سال‌های گذشته باشند.

به گزارش می متالز، اندیشکده امیرکبیر در یک پیشنهاد سیاستی اعلام کرده است هرساله با نزدیک شدن به فصل سرما، مردم به‌ویژه در کلان‌شهرها با پدیده آلودگی هوا مواجه هستند، پدیده‌ای که تاکنون دولت و مجلس به‌رغم وقوع سالانه، برنامه قابل توجهی برای مقابله و کاهش آن پیاده‌سازی نکرده‌اند. همچنین به‌دلیل عدم شناخت صحیح از آلاینده‌ها، راهکارهای مسوولان ذی‌ربط نتوانسته است آلودگی هوا را کاهش دهد. این پژوهشکده برای شناخت صحیحی از بحث آلودگی و عوامل اثر گذار در این ارتباط راهکارهایی عملیاتی را برای مقابله با این پدیده مطرح کرده است.

بر اساس گزارش این پژوهشکده نزدیک به ۷۰ درصد از آلودگی هوا مربوط به خودروها اعم از سواری، تجاری و موتورسیکلت‌ها است. در این میان وانت‌ها با ۷/ ۰ درصد کمترین و کامیون‌ها با ۴۶/ ۲۲درصد بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارند. خودروهای سواری سهمی معادل ۴/ ۱ درصد در این زمینه دارند. راهکارهای این پژوهشکده به دو بخش کوتاه مدت و فوری و میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. در بخش راهکارهای کوتاه مدت و فوری می‌توان به لغو طرح زوج و فرد از در منزل، عدم گسترش محدوده طرح ترافیک به محدوده طرح آلودگی هوا، ممنوعیت تردد خودروهای سواری با سن بیش از ۱۵ سال در محدوده طرح، فروش نیم‌بهای مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک به خودروهای سواری با سن کمتر از ۱۰ سال.

ممنوعیت تردد اتوبوس‌های عمومی و خصوصی بدون فیلتر دوده یا اتوبوس‌های با سن بیش از ۱۵ سال در شهر  و ممنوعیت تردد خودروهای سنگین اعم از کامیونت، کامیون و تریلر بدون فیلتر دوده یا با سن بیش از ۱۰ سال  اشاره کرد. راهکارهای میان مدت و بلند مدت مدنظر این پژوهشکده نیز عبارتند از: الزام و پایش دائمی نصب فیلتر دوده روی تمامی خودروهای سنگین و اتوبوس‌های حمل‌ونقل شهری طی یک سال آینده. افزایش تقاضا برای گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، ممنوعیت تردد خودروهای سواری با سن بیش از ۲۰ سال طی یک سال آینده (به‌صورت پلکانی)، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل اتوبوس عمومی درون‌شهری طی دو سال آینده، ممنوعیت تردد اتوبوس‌های با سن بیش از ۱۰ سال و کامیون‌های با سن بیش از ۱۵ سال در معابر شهری در تمامی ساعات شبانه‌روز طی دو سال آینده به‌صورت پلکانی، ممنوعیت تردد کامیون‌های با سن بیش از ۱۵ سال در معابر شهری در تمامی ساعات شبانه‌روز طی دو سال آینده به‌صورت پلکانی و اصلاح سهمیه تخصیصی به تاکسی‌های عمومی و اینترنتی و اصلاح نرخ‌های کرایه متناسب با افزایش هزینه‌های ناشی از آن، برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل سواری عمومی اشاره کرد.

نظرات:

نظر خود را اینجا بنویسید:

   
   
   
 

بزرگترین آلاینده هوای تهران چیست؟

می متالز - صنایع در مجموع هفت درصد در آلودگی هوای تهران سهم دارند که بیشتر هم مربوط به صنایع بزرگ است که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: موتورسیکلت‌های فرسوده بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند.
 بت کلیا:

فروش موتورسیکلت‌های فرسوده پارکینگی، تهدیدی جدی برای سلامت مردم تهران

می متالز - عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس فروش موتورسیکلت های فرسوده بی صاحب را تهدیدی جدی برای سلامت مردم پایتخت دانست و از وزارت بهداشت، شهرداری، استانداری و نیروی انتظامی خواستار جلوگیری از ورود دوباره این موتورسیکلت‌ها به سطح شهر شد.
 انتقاد پوربافرانی از عدم تحقق قانون هوای پاک:

دولت پاسخ دهد، کدام بند قانون هوای پاک محقق شده است؟

می متالز - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تشدید آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور تاکید کرد: آلودگی هوا هزینه‌ای سنگینی بر به اقتصاد و سلامت مردم تحمیل می‌کند.
 مقدسی عنوان کرد:

جای خالی مدیریت درست در کنترل «آلودگی هوا»

می متالز - عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس گفت: گرایش به کاهش آلودگی در دنیا وجود دارد ولی متاسفانه سرعت و عکس العمل در مقابل این بحران در کشور ما تاکنون مناسب نبوده که بتوانیم این مشکل را مهار کنیم.
 

محرکی جدید برای خروج فرسوده‌ها

می متالز - سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین یقه خودروهای فرسوده را گرفته است. این اتفاق بی‌تردید متقاضیان اسقاط این خودروها را پشت درهای مراکز اسقاط به صف می‌کند.
 رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس انتقاد کرد:

استفاده ۶۰ درصدی تهرانی ها از خودروی شخصی

می متالز - رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با انتقاد از اینکه بیش از ۵۰ درصد تاکسی‌های پایتخت بالای ۵ سال عمر دارند، گفت: متاسفانه سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی‌های پایتخت کمتر از ۴۰ درصد است.
آخرین رویدادها
انتشارات
 معادن و فلزات

ماین اند بیزینس تودی

 قراضه و بازیافت

آهنگان

همکاران ما