تاریخ: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۷۰۰۰۲
سرویس خبر : انرژی
با استفاده از توان پیمانکاران داخلی

پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی به‌هم متصل می‌شوند

می متالز - پروژه احداث خطوط لوله گاز ترش میان پالایشگاه‌های پارس جنوبی به‌منظور افزایش انعطاف‌پذیری عملیاتی و تولید پایدار گاز در محدوده مناطق پارس یک و دو اجرا می‌شود و فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی به یکدیگر متصل می‌شوند.
پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی به‌هم متصل می‌شوند

به گزارش می متالز، هدف از پیشبرد این پروژه استفاده از ظرفیت‌های خالی همه طرح‌های گازی در بازه زمانی تعمیرات سالانه به شمار می‌رود و با بهره‌برداری از آن، منابع گازی بخش فراساحل پارس جنوبی در زمان تعمیرات واحدهای پالایشگاهی، در دیگر پالایشگاه‌ها قابلیت فرآورش و شیرین‌سازی خواهند داشت.

سید محمد بیاتیان، سرپرست طرح‌های تکمیلی شرکت نفت و گاز پارس، نتایج حاصل از اجرای این پروژه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این پروژه افزون بر جلوگیری از توقف تولید گاز در پارس جنوبی، صرفه اقتصادی بالا و بازگشت سرمایه در مدت یک سال، نقش مهمی در کاهش میزان آلودگی هوا خواهد داشت.

به گفته وی، مرحله مهندسی پروژه احداث خطوط لوله گاز ترش میان پالایشگاه‌های پارس جنوبی انجام شده و این پروژه در قالب ساخت و تامین کالا (PC) از سوی پیمانکاران ایرانی اجرایی خواهد شد.

بیاتیان اظهار کرد: بر اساس برنامه طرح‌ریزی شده، پروژه اتصال پالایشگاه‌های پارس جنوبی با اجرای یک رشته خط لوله ۳۲ اینچ به طول ۲.۸ کیلومتر باظرفیت انتقال روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز ترش معادل یک فاز به منظور اتصال فازهای پالایشگاهی پارس یک و یک خط لوله ۴۲ اینچ به طول ۱۲.۵ کیلومتر با ظرفیت انتقال روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز ترش معادل تولید دو فاز گازی، در محل پالایشگاه‌های واقع در پارس۲ اجرا خواهد شد.

سرپرست طرح‌های تکمیلی شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه در این پروژه حدود ۴۵ کیلومتر خط لوله احداث می‌شود، ادامه داد: بخشی از خطوط لوله این پروژه، شامل حدود ۲۵ کیلومتر خطوط لوله زیرزمینی و روزمینی به همراه لوله‌های ابزار دقیق است و کار اتصال پالایشگاه‌ها به خطوط اصلی ۳۲ و ۴۲ اینچ از طریق این لوله‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

وی با بیان اینکه مشابه این پروژه پیش از این در محدوده دو پالایشگاه پارس جنوبی اجرا شده، یادآور شد: پروژه اتصال خطوط لوله میان پالایشگاهی فازهای ۶ تا ۸ و ۴و ۵ پارس جنوبی در ناحیه پارس یک به بهره‌برداری رسید.

بیاتیان گفت: با اجرایی شدن پروژه احداث خطوط لوله گاز ترش بین پالایشگاه‌های پارس جنوبی، افزون بر فعال شدن بخشی از پیمانکاران و سازندگان داخلی و استفاده حداکثری از توان ملی، فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدیدی برای اشتغال فراهم می‌شود.

عناوین برگزیده