تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۱:۲۳
بازدید: ۷۶۵
کد خبر: ۷۰۰۱۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت مس:

سامانه یکپارچه سازی اطلاعات شرکت مس، توسط مهندسان داخلی طراحی شد

می متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» گفت: سامانه یکپارچه سازی اطلاعات این شرکت، توسط مهندسان داخلی طراحی شد.
سامانه یکپارچه سازی اطلاعات شرکت مس، توسط مهندسان داخلی طراحی شد

به گزارش می متالز، اردشیر سعد محمدی در حاشیه مراسم رونمایی از طرح یکپارچه سازی اطلاعات شرکت مس با بیان این مطلب، تصریح کرد: شرکت مس تصمیم گرفت تا با نوشتن برنامه ای برای یکپارچه سازی اطلاعات صنعت مس و قابل ارتقا برای سایر صنایع معدنی، اقدام کند.

وی افزود: برای طراحی سامانه مذکور، از مهندسان شرکت سرچشمه و نیز همکاری پژوهشگران دانشگاه های معتبر کشور از جمله کرمان، شریف و تهران با سطح علمی بالا استفاده شد. از آنجا که برنامه این سامانه را مهندسان ایرانی نوشته اند، قادرند مشکلات احتمالی را رفع کنند و آن را ارتقا دهند. از این رو، به پشتیبانی شرکت های خارجی نیاز ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» درباره دلایل طراحی سامانه یکپارچه سازی اطلاعات گفت: نیاز داشتیم قیمت تمام شده در بخش معدن، کنسانتره، ذوب و پالایش به تفکیک، به ریز و با یک نگاه در هر سه مجتمع (سونگون، سرچشمه و میدوک) وجود داشته باشد و به صورت عینی و آنلاین مقایسه قیمت ها و تعیین تکلیف قیمت ها را داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین در فروش نیز اطلاعات در دسترس باشد. به عنوان مثال، در خرداد 98 چه شرایطی از فروش اتفاق افتاده است، چه کسانی خریده اند، با چه قیمتی خریده اند، قیمت ال ام ای LME جهانی در آن تاریخ چه بوده، با چه کشتی بار شده، کی رسیده، به کدام بندر رسیده و به کی فروخته شده؟ همه اینها در لحظه قابلیت دسترسی پیدا می کند.

سعدمحمدی با بیان اینکه با اجرای طرح یکپارچگی اطلاعات تلاش کردیم بستر اطلاعات یاد شده را فراهم کنیم، گفت: امیدواریم تا پایان امسال بخش زیادی از این برنامه عملیاتی و تا پایان اردیبهشت همه مجتمع ها به این سیستم وصل شوند و قابلیت کنترل کل مجموعه، برای سیستم و نیز امکان ارزیابی و تحلیل فراهم شود.

وی ادامه داد: در این سامانه، شفاف سازی براساس مدلینگ رفتار می کند و اسناد حسابداری از دخالت انسانی خارج است و براساس بسته رفتاری تعریف شده، اسناد باید کنار هم بنشیند و ثبت سیستم شود.

سعدمحمدی گفت: لازم است از مدیران و همکاران مجتمع های شرکت مس که تلاش زیادی کردند تا طرح یکپارچه سازی اطلاعات شرکت مس کامل شود تشکر کنم و به خودمان ببالیم که به عنوان شرکت نخست در این حوزه، توانست پرچم خود را به اهتزاز درآورد.

اهمیت شفافیت برای سهام داران

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» در پاسخ به خبرنگار «می متالز» با اشاره به اینکه شفاف سازی برای سهام داران بسیار حائز اهمیت است که مجموعه، مسیر شفافی را طی کند، گفت: برای سهامداران بزرگی که می خواهند مجموعه را کنترل کنند و اینکه سیستم چه رفتاری دارد، می تواند بسیار اهمیت داشته باشد.

وی ادامه داد: از نظر سهام داران، رفتار آنی و آنلاین بودنش و اینکه هر لحظه می توانید شرایط شرکت را مورد ارزیابی قرار دهید بسیار اهمیت دارد و اینکه بتواند تصمیم لازم را در زمان خودش اتخاذ کند. به عنوان مثال، اگر من درباره شرایط سودم، فروشم، درآمدم و چگونگی مدل قابل طراحی اطلاعات مورد نظر را بدانم، آسان تر می توانم در مورد ارتقا، افزایش، کاهش و دست نگه داشتن برای تولید، تصمیمات لازم را اتخاذ کنم.

سعدمحمدی بیان داشت: طبق مدل سازمان بورس، هر ماهه عملکردمان را در زمینه تولید و فروش روی کدال قرار می دهیم و قابل دسترسی است. امور سهامداران تا پایان اردیبهشت وارد برنامه یاد شده خواهد شد و تلاش می کنیم رفتارهای مربوط به سهام از جمله پرداخت سود سهام، تاریخ بندی، شرایط، تعداد سهام و افزایش سرمایه در این سیستم درج شود.

وی ادامه داد: اما اینکه اعداد برای سهامداران قابل هضم باشد، مربوط به سیستم و نه فرد است و سیستم رفتار را کنترل می کند و شفاف بوده و اعداد قابلیت استناد علمی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» با اشاره به اینکه برنامه بعدی این شرکت، بحث آی تی گاورمنت (دولت فناوری اطلاعات «دولت الکترونیک») در دستور کار است، گفت: هدف ما این است که بتوانیم قابلیت قیاس رفتاری از نظر فنی با همه شرکت های همنوع خود در دنیا داشته باشیم و از آخرین دانش و تکنولوژی روز دنیا در بخش مس بهره بگیریم.

وی افزود: همچنین، تلاش می کنیم شرایط مان را با دانش روز دنیا ارتقا داده و مجموعه از اطلاعاتی که در دنیا تولید می شود در کوتاه ترین زمان آگاه شود تا سطح آموزش به گونه ای رقم بخورد که هدفمند، مشخص، برنامه ریزی شده و روند صعودی را داشته باشد.

سعد محمدی تصریح کرد: نکته قابل توجه در آی تی گاورمنت این است که همه کشورها اعم از خریداران، فروشندگان، کیفیت محصولات، قیمت ها و شرایط تصمیم سازی دنیا رصد می شوند. بر این اساس، این امکان فراهم می شود تا نحوه معاملات و بهترین فروش از نظر قیمتی و زمانی به بهترین مشتری ارسال شود.

وی افزود: دنیای امروز دنیای اطلاعات است و شرایط مانند گذشته نیست که در حیطه داخلی خود تصمیم سازی کنیم و ما ناچار هستیم که خود را با شرکت های بزرگ دنیا برای رقابت کردن تطبیق دهیم و این اطلاعات را پردازش کنیم و به صورت هوشمند عملیاتی کنیم.

30 درصد افزایش سهام مس در بورس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس با بیان اینکه 30 درصد افزایش سهام این شرکت در بورس است، گفت: حسابرس این موضوع را تایید کرده و اگر بورس نهایی کند ما طی 1.5 ماه آینده برای افزایش 30 درصدی سهام مجمع فوق العاده برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ارتباط سیستماتیک با سهامداران خرد در دستور کار است. مشتریان نیز می توانند از طریق سامانه بخش فروش، درخواست های خرید، شرایط فروش و اطلاعات مجموعه را دقیق و شفاف بدانند.

سعدمحمدی با بیان اینکه تا پایان امسال، ظرفیت مس به 400 هزار تن ارتقا می یابد، اظهار داشت: طی 1.5 ماه آینده، 4 پروژه را در خاتون آباد (اکسیژن، انبار کنسانتره و کارخانه ذوب)  افتتاح خواهیم کرد.

وی ادامه داد: کارخانه ذوب خاتون آباد با هدف افزایش ظرفیت از 80 به 120 هزار تن طی 4.5 ماه توسط مهندسان ایرانی از هم باز شد و دوباره ساخته شد. احتمالا تا پایان هفته هیت آپ آن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» خاطرنشان کرد: 4 طرح 150 هزار تنی کنسانتره در معادن دره آلو (برنامه ریزی برای افتتاح در سال 99)، دره زار (پیش بینی افتتاح در سال 1400) و  نیز فعالیت طرح های فاز 2 میدوک و فاز 3 سونگون آغاز شده است.

معادن کوچک تر در حال اکتشاف

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: در بخش معادن، اکتشافات ارزشمندی صورت گرفته که در آینده جزئیات آن را اعلام خواهم کرد. معادن کوچکتری را نیز همچون سریدون، باغ خشک، بندرهنزا و غیره اکتشافات را تکمیل می کنیم و راه اندازی خواهیم کرد. در این معادن، ذخایر خوبی به دست آوردیم و پروژه های جدیدی برای تولید کنسانتره آن تعریف خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به تناسب اجرای طرح های توسعه ای، باید حجم عملیات معدنی را ارتقا دهیم. در حال حاضر شرکت مس 185 میلیون تن عملیات معدنی (51 میلیون تن ماده معدنی و 136 میلیون تن باطله برداری) در سال انجام می دهد. از 400 میلیون تن تولید معدنی در کشور، 51 میلیون تن (11 درصد) مربوط به بخش مس است.

سعد محمدی گفت: در راستای بسته فنی سیستم فلش که در خاتون آباد و سرچشمه (280 هزار تن در سرچشمه و 120 هزار تن در خاتون آباد) راه اندازی شده، قطعا نیاز به پروژه اسید سولفوریک داشتیم که با ظرفیت 610 هزار تن توسط رئیس جمهور محترم افتتاح شد.

وی ادامه داد: عملیات راه اندازی کارخانه ذوب خاتون آباد در ماه آینده انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در پاسخ به سوالی دیگری از خبرنگار «می متالز» گفت: حدود یک میلیون تن اسید سولفوریک در کشور تولید می کنیم و برای ایجاد ارزش افزوده در آن، نیازمند تبدیل به اسید فسفریک است.

سعدمحمدی در ادامه ابراز داشت: تبدیل اسید سولفوریک به فسفریک توسط بخش خصوصی و با حمایت ما در دستور کار است. زمین این طرح توسط بخش خصوصی در بندرعباس خریداری شده است.

وی افزود: با توجه به تقاضای داخل و خارج به فسفات، در گام بعدی در نظر داریم اسید فسفریک را به فسفات تبدیل کنیم. اکنون سالانه 750 هزار تن فسفات وارد کشور می شود که درنتیجه، بخشی از ارز کشور خارج می شود. ورود به این بخش،  سرمایه گذاری چندانی نیاز ندارد.

قراردادهایی برای تقویت ماشین آلات

سعدمحمدی گفت: همکارانم به خارج اعزام شده اند و در حال تقویت ماشین آلات بارگیری و باربری هستیم  و قراردادها به زودی منعقد خواهد شد تا حجم عملیات ها را براساس برنامه ریزی صورت گرفته ارتقا دهیم و احداث کارخانه های کنسانتره به عنوان یک استراتزی جدی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: امیدواریم شرکت مس بتواند با طرح های توسعه ای، سهم بالاتری در تولید ناخالص ملی کسب کند و سطوح پیشرفت را در آمار و مسائل فنی طی کند.

برنامه ریزی برای کارخانه جدید مولیبدن

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» در ارتباط با سوال خبرنگار «می متالز» در حوزه صنعت مولیبدن با اشاره به اینکه تقاضای زیادی برای مولیبدن در کشور وجود دارد، گفت: بیش از 35 هزار تن ظرفیت در کشور وجود دارد و محصول تولیدی مس سونگون و مس سرچشمه حدود 7 هزار تن است که بین کارخانه ها تقسیم می کنیم.

وی ادامه داد: تقاضا برای این محصول وجود دارد و سود خوبی دارد. معدن نوچون در جوار سرچشمه، عیار مولیبدن آن بالاتر از بقیه معادن است. امیدواریم با فعالیت هایی که برای احداث کارخانه کنسانتره مس انجام می شود تا بتوانیم تقاضای بازار داخل را برای صادرات بیش از گذشته فراهم کنیم.

صادرات 3برابر تا پایان امسال

سعدمحمدی گفت: میزان صادرات محصولات شرکت مس، طی امسال 2 برابر شده و امیدواریم تا پایان امسال به 3 برابر برسانیم.

وی افزود: امیدواریم شرکت مس بتواند طرح های توسعه ای جدید را برای کشور فراهم کند و سهم خود را از تولید ناخالص ملی ارتقا دهد. همچنین با ارتقای دانش فنی خود، بتواند حرف اول را در صنعت بزند.

بی تاثیری قیمت بنزین در قیمت تمام شده

دکتر اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» در خاتمه گفت: با توجه به اینکه سوخت مصرفی ما در ماشین آلات، گازوئیل است، افزایش قیمت بنزین تاثیری در قیمت تمام شده ندارد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده