تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۶
بازدید: ۳۳۲
کد خبر: ۷۰۰۶۸
سرویس خبر : انرژی

فعالیت معادن شن در رودخانه شور جیرفت خطرآفرین است

می متالز - به گفته مدیر امور آب شهرستان جیرفت، پنج معدن شن و ماسه این شهرستان در بستر رودخانه شور قرار دارند که فعالیت آن ها مانع عبور ایمن آب خواهد بود و در زمان سیلاب بحران‌آفرین می‌شوند.
فعالیت معادن شن در رودخانه شور جیرفت خطرآفرین است

به گزارش می متالز، حمید آذربیگ اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل زمستان و احتمال ریزش نزولات جوی، مسیر رودخانه‌های شور و ملنتی مورد پایش قرار گرفته که در این پایش مشخص شد پنج معدن شن و ماسه در مسیر سیلاب فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: این معادن به علت برداشت غیراصولی باعث تغییر در مورفولوژی بستر رودخانه شده و باعث مسدود شدن رودخانه و ایجاد گودال عمیق شده‌اند که در صورت بروز بارندگی و ایجاد سیلاب، خسارت جبران ناپذیری به منازل مسکونی و اراضی همجوار وارد می‌شود.

وی از طرح دعوا علیه این معادن در دادگستری جیرفت خبر داد و گفت: امروز به همراه بازپرس پرونده از محل معادن ذکر شده بازدید شد تا با اطلاعات کامل رای نهایی صادر شود.

مدیر امور آب شهرستان جیرفت اظهار داشت: در صورتی که این معادن تاسیسات خود را از بستر رودخانه خارج نکنند نه تنها خودشان با بحران مواجه خواهند شد بلکه مردم همجوار نیز دچار بحران خواهند شد.

وی ادامه داد: این معادن باید هر چه سریعتر  نسبت به خارج نمودن تاسیسات خود از بستر رودخانه های شور و ملنتی اقدام کنند.

آذربیگ گفت: مجوز بهره‌برداری این معادن با توجه به قرارگیری تاسیسات آن ها در بستر رودخانه و پایبند نبودن به تعهدات خود مبنی بر برداشت شن و ماسه طبق مجوز شرکت آب منطقه‌ای، تمدید نبوده و فاقد اعتبار است.

شهرستان جیرفت دارای ۲ رودخانه وحشی شور و ملنتی است.

جیرفت با ۳۱۶ هزار نفر جمعیت در فاصله ۲۳۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.

عناوین برگزیده