تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۷
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۷۰۰۹۰
سرویس خبر : محیط زیست
رئیس محیط زیست فولاد آلیاژی ایران:

دلیل آلودگی اشکذر، صنایع فولادی همجوار با فولاد آلیاژی بود

می متالز - رئیس محیط ‌زیست شرکت فولاد آلیاژی ایران گفت: آلودگی هوای منطقه متاثر از کارخانه فولاد آلیاژی نبوده و این حرف برگرفته از تصویر ذهنی برخی مردم بود که در 6 و 7 سال اخیر از راه دورآلودگی هوای منطقه را می دیدند در حالیکه فولاد آلیاژی قریب به بیست سال است که در منطقه با 1550 نفر نیروی کار در حال تولید است واز طرف سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکنون چهاردوره به عنوان صنعت سبز برگزیده کشور معرفی شده است.
دلیل آلودگی اشکذر، صنایع فولادی همجوار با فولاد آلیاژی بود

به گزارش می متالز، سعید زارعی تشریح کرد: این معضل به این دلیل بود که متاسفانه 6 یا 7 سال پیش با استقرار برخی از شرکت‌های فولادی در شهرک صنعتی فولاد، آن هم بدون تجهیز کنترل آلودگی و یا با تجهیزات ناقص در بالادست این کارخانه، باعث ایجاد آلودگی در منطقه اشکذر شده بود.

با تغییراتی که از شهریورماه سال 97 در مدیریت اداره کل محیط زیست استان یزد رخ داد؛ تمام صنایع وبالاخص فولادسازان استان تحت کنترل و نظارت شدیدتر محیط زیست قرار گرفتند و با نصب تجهیزات کنترل آلایندگی، عملکرد محیط زیستی صنایع همجوار شرکت فولاد آلیاژی نیز تغییرات بسیار چشمگیری داشته که بهبود وضعیت آلایندگی منطقه در افکار عمومی از لحاظ بصری نیز گواه آن است.

وی ادامه داد: شرکت فولاد آلیاژی ایران 44 میلیون دلار صرف ایجاد تجهیزات کنترل محیط زیست (فیلترها، تصفیه خانه‌ها و...) کرده و سالانه 6 میلیارد تومان به منظور راهبری این تجهیزات هزینه می‌نماید. اداره محیط زیست نیز به صورت سرزده در 4 دوره پایش‌های فصلی، میزان آلاینده‌های هوا و پساب را نمونه‌برداری و اندازه‌گیری می‎کند که تمام خروجی‌های آلاینده محیط زیست این شرکت پایین‌تر از حد استانداردهای محیط زیستی  کشور است، علاوه بر اینکه به سیستم پایش آنلاین نیز مجهز هستیم که وضعیت خروجی آلاینده‌های هوای شرکت در هر ساعت از شبانه روز از طریق اینترنت قابل رصد کردن و پایش است.

زارعی بیان کرد:‌ در مورد آب مصرفی دو نوع مصرف آب در شرکت وجود دارد: آب شرب، بهداشت  وفضای سبز ودیگری آب صنعتی؛ با توجه به تصفیه خانه مجهزی که در کارخانه وجود دارد و بیش از90 درصد نیاز آبی صنعتی به وسیله تصفیه مجدد و بازچرخانی آب تامین و فقط 10 درصد آب جبرانی به سیستم وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس استانداردهای قانونی کشور، هر کارخانه باید 25 درصد فضای سبز داشته باشد،‌ اظهار کرد: مساحت شرکت فولاد آلیاژی ایران100 هکتاری است که بر اساس استاندارد باید 25 هکتار فضای سبز برای آن ایجاد شود این در حالی است که مساحت فضای سبز این کارخانه بالغ بر 52 هکتار است که تحت سیستم آبیاری نوین هوشمند قرار دارد که 25 درصد کمتر از آبیاری تحت فشار (قطره‌ای) مصرف آب دارد.

رئیس واحد محیط ‌زیست شرکت فولاد آلیاژی ایران تصریح کرد:  این کارخانه دارای دو نوع پسماند صنعتی عمده سربار و غبار است. پسماند سرباره جزء ضایعات صنعتی و گردوغبار جز ضایعات صنعتی ویژه محسوب می‌شود. با توجه به اینکه بیش از 70 درصد از پسماندهای فولادسازان، سرباره است که هیچگونه مخاطره محیط زیستی ندارد و با توجه به اینکه تناژ آن به تناژ مقرون به صرفه جهت فرآوری رسیده است شرکتی در حال تجهیز شدن جهت فرآوری آنها و استفاده مجدد از آن است که مورد تایید محیط زیست استان نیز قرار گرفته  که حمایت از طرح‌های بازیافت پسماندهای صنعتی (که چندین سال توجه کافی به آن نشده بود) را از اولویت‌های خود قرار داده است.

عناوین برگزیده