تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۹
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۷۰۱۴۱
سرویس خبر : انرژی

روایت گوگل از سیاست بنزینی

می متالز - در سال‌های اخیر بسیاری از سوالات مردم با جست‌ و جوی چند کلید واژه در اینترنت پاسخ می‌گیرد. انسان‌ها روزانه با عبارات مختلفی که به ذهنشان می‌رسد و در گوگل جست‌ و جو می‌کنند از خود ردپایی به‌ جا می‌گذارند که جمع شدن این عبارات و بررسی آن ها می‌تواند خود راهی برای بررسی دغدغه‌های مردم در جست‌ و جوهای اینترنتی باشد.
روایت گوگل از سیاست بنزینی

به گزارش می متالز، طی پانزده روز گذشته بعد از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، میزان کلمات پر جست‌وجوی مردم ایران در گوگل تغییرات چشمگیری داشته است و برخی موضوعات در اولویت مردم برای جست‌وجو و بررسی در اینترنت قرار گرفته‌اند. از آن جمله رشد جست‌وجوی عبارات «سایت درخواست یارانه و سبد حمایت معیشتی»، «گرانی بنزین»، «اعتراض به گرانی بنزین»، «یارانه» و «اعتراضات امروز در ایران» است.

اگرچه بالاترین میزان جست‌وجوی عبارات مرتبط با بنزین در ۲۴ آبان همزمان با شروع اجرای طرح بوده است اما به دلیل عدم دسترسی مردم به موتور جست‌وجوگر گوگل در هفته اول اجرای طرح، در این گزارش به بررسی جست‌وجوهای ایرانیان طی یک هفته اخیر (۲ الی ۹ آذر) پرداخته شده است. عبارت بنزین در هفته گذشته صبح روز یکشنبه ۳ آذر بالاترین میزان جست‌وجو را داشته است. استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، زنجان و مرکزی بالاترین میزان جست‌وجوی عبارات مرتبط با بنزین را در جست‌وجوهای گوگل داشته‌اند. یارانه بنزین، سهمیه بنزین، قیمت بنزین، گرانی بنزین و بنزین وانت عبارات مرتبط با بنزین بوده‌اند که بیشترین میزان جست‌وجو در گوگل را بین مردم داشته‌اند.

یارانه بنزین که به‌عنوان پرجست‌وجو‌ترین عبارت مرتبط با بنزین طی هفته گذشته بوده است با خود جست‌وجوی عباراتی چون «اعتراض به یارانه بنزین»، «واریز یارانه بنزین» و «ثبت یارانه بنزین» را به همراه داشته است که طی هفته گذشته درخصوص یارانه بنزین بین جست‌وجوهای ایرانیان آمار بالایی داشته‌اند. جست‌وجوی «بنزین وانت» از عباراتی بوده که از ۵ آذرماه رشد چشمگیری داشته است. موضوعی که ممکن است در سیاست جدید دولت برای توزیع بنزین مغفول مانده باشد یا اطلاع‌رسانی درستی درخصوص توزیع آن و نحوه سهمیه‌بندی صورت نگرفته باشد و جست‌وجوگران برای پاسخ سوالاتشان رو به گوگل آورده‌اند.

به‌رغم آنکه میزان جست‌وجوی عبارات مرتبط با نرخ بنزین رو به کاهش و روند یکسانی است، برخی عبارات مرتبط با سیاست جدید توزیع بنزین طی هفته گذشته در جست‌وجوهای ایرانیان رشد داشته‌اند. از آن جمله می‌توان به «نحوه اعتراض به یارانه بنزین»، «تک‌نرخی شدن بنزین»، «شماره پیامک یارانه بنزین» و «کد معیشتی بنزین» اشاره کرد. «تک‌نرخی شدن بنزین» نیز از عباراتی است که از چهارشنبه ۶ آذر در جست‌وجوهای مردم رشد داشته است و عبارات مشابهی که مردم در این زمینه جست‌وجو کرده‌اند شامل «طرح تک‌نرخی شدن بنزین»، «طرح دوفوریتی تک‌نرخی شدن بنزین» و «احتمال تک‌نرخی شدن بنزین» است. تک‌نرخی شدن بنزین و شروع به جست‌وجوی این موضوع و عبارات مشابه توسط مردم می‌تواند نشان از امید مردم یا کنجکاو بودنشان درخصوص این طرح پیشنهادی باشد. Hemayat.mcls.gov.ir از روز چهارشنبه ۶ آذر رشد چشمگیری در جست‌وجوهای مردم ایران داشته است. در این راستا «بسته حمایت معیشتی» نیز از عباراتی بوده است که طی ۷ روز گذشته، پس از واریز اولین بسته حمایتی دولت افزایش چشمگیری داشته است. عبارات مشابهی که در این راستا مردم جست‌وجو کرده‌اند شامل «یارانه حمایتی معیشتی»، «پیگیری بسته حمایتی»، «سایت بسته حمایتی دولت»، «کد اعتراض بسته حمایتی» و «وزارت رفاه» بوده است که بیانگر پیگیری مردم در راستای بسته حمایتی است که دریافت نکرده‌اند.

آنچه در نهایت لازم به تاکید است، در نظر داشتن جامعه آماری در این بررسی است که صرفا شامل افرادی می‌شود که به اینترنت دسترسی داشته و از آن استفاده می‌کنند. در این گزارش هدف تعمیم نتایج به کل مردم ایران نبوده و صرفا توصیفی از عبارات جست‌وجو شده در گوگل از سوی مردم ساکن ایران بوده است.

عناوین برگزیده